Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης – Αφιέρωμα στον Ιαπωνικό Κινηματογράφο

Japan Cinema
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας και η Πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα συνδιοργανώνουν, από 14 έως και 20 Φεβρουαρίου 2013, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στον Ιαπωνικό Κινηματογράφο με τίτλο «Σπάνια Τοπία του Ιαπωνικού Κινηματογράφου: από την Παράδοση στη Νεωτερικότητα».

Το αφιέρωμα που διοργανώνεται με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ιαπωνίας, του Japan Foundation και του Kawakita Memorial Film Institute, περιλαμβάνει συνολικά 11 ταινίες. Κάποιες από αυτές είναι κινηματογραφικά μεγαθήρια ενώ κάποιες άλλες παραμένουν ακόμη ανεξερεύνητοι θησαυροί. Και οι 11 ταινίες όμως, η καθεμία με το δικό της ξεχωριστό ύφος, σφράγισαν τη διεθνή αναγνώριση της πολιτιστικής προσφοράς της Ιαπωνίας τον 20ο αιώνα.

«Ο σχεδιασμός του αφιερώματος ήταν μια ιδέα του Μισέλ Δημόπουλου» δήλωσε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ της Αθήνας και ο Διευθυντής του περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ που το διοργανώνει Ορέστης Ανδρεαδάκης, δήλωσε σχετικά: «Έτσι λοιπόν του δώσαμε carte blanche, για την καλλιτεχνική επιμέλεια, αφού οι γνώσεις, το γούστο και η κρίση του είναι εντυπωσιακές. Ο Μισέλ έχει πάντα κάτι ενδιαφέρον να πει με τις κινηματογραφικές του επιλογές.»

Πρώην Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης – από το 1991 μέχρι και το 2004 – και Διευθυντής του θρυλικού περιοδικού Σύγχρονος Κινηματογράφος, ο Μισέλ Δημόπουλος έκανε μια εξαιρετική επιλογή και είπε, χαρακτηριστικά:

«Δεν έλειψαν και στην Ελλάδα, τις προηγούμενες δεκαετίες, οι λάτρεις του Ιαπωνικού Κινηματογράφου και κατά προέκταση, της ιαπωνικής κουλτούρας. Τα τελευταία όμως χρόνια όλο και λιγόστευαν τα μεγάλα ονόματα της 7ης τέχνης από τη χώρα αυτή, αυτά που μας είχαν γοητεύσει και μας είχαν οδηγήσει σε αδιανόητα, εκθαμβωτικά μονοπάτια, και που, παρά τη γεωγραφική και πολιτιστική απόσταση, φάνταζαν να δημιουργούν οικείες όσο και βαθύτερες προσβάσεις σε θαυμαστές αφηγήσεις, ασύλληπτες τεχνοτροπίες, αλλόκοτες κοινωνικές και ηθικές προσεγγίσεις.

Αυτά τα ονόματα, οι Κουροσάουα, Μιζογκούτσι, Όζου (με τη σειρά που τους γνωρίσαμε) και από την επόμενη γενιά, οι Όσιμα, Ιμαμούρα αποτέλεσαν τα κορυφαία ονόματα μιας κινηματογραφικής έκφρασης που πάντα έπαιζε την παράδοση στην κόψη της νεωτερικότητας.

Όμως τα δέντρα έκρυβαν το δάσος, ξεφύτρωναν από τη λήθη και άλλοι σπουδαίοι δημιουργοί του 20ου αιώνα, επισκιασμένοι στη Δύση (ή έστω παραγνωρισμένοι), τους οποίους ανακαλύπταμε με καθυστέρηση όπως ο Ναρούζε ή ο Γκόσο στην τάξη των παλαιών δασκάλων και από το λεγόμενο Νέο Κύμα (δεκαετία του 60) οι Γιόσιντα, Τεσιγκαχάρα, Μασουμούρα, Ουακαμάτσου και Σουζούκι.

Στην πορεία του Ιαπωνικού κινηματογράφου, από την κυριαρχία των «στούντιο» μέχρι την κατάρρευσή της και την άνοδο του ανεξάρτητου κινηματογράφου, η αλλαγή φρουράς μοιάζει τα τελευταία χρόνια χλωμή και αβέβαιη, σχεδόν άφαντη στις οθόνες της χώρας μας. Μόνο τα φεστιβάλ συνεχίζουν να εκπέμπουν σήματα ύπαρξης μερικών νέων δημιουργών που τεκμηριώνουν ότι κάτι δημιουργικό ακόμα κινείται στη χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου.

Το πρόγραμμα προβολών στο ΙΜΚ θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μια προσπάθεια εναλλακτικής παρουσίασης της ιστορίας του μεταπολεμικού Ιαπωνικού κινηματογράφου (με μια εξαίρεση, της προπολεμικής ταινίας του Γκόσο). Με τα πενιχρά, όμως, μέσα, που διαθέταμε δεν μπορούσε παρά να ήταν αναγκαστικά ελλειπτική λόγω της απουσίας σπουδαίων ονομάτων από αυτά που αναφέραμε.»

Οι ταινίες που θα προβληθούν, στο Αφιέρωμα, είναι:

1. Γυναίκα της ομίχλης (Oboroyo No Onna)
Σκην: Χεινοσούκε Γκόσο, Ασπρόμαυρη, 111 λεπτά, 1936

2. Οι Ιστορίες του Γκέντζι (Genji Monogatari)
Σκην: Κοζαμπούρο Γιοσιμούρα, Ασπρόμαυρη, 121 λεπτά, 1951

3. Ο ηλίθιος (Hakuchi)
Σκην: Ακίρα Κουροσάουα, Ασπρόμαυρη, 166 λεπτά, 1951

4. Πυρκαγιά (Enjo)
Σκην: Κον Ιτσικάουα, Ασπρόμαυρη, 99 λεπτά, 1958

5. Κολασμένα πάθη (Kuroneko)
Σκην: Κανέτο Σίντο, Ασπρόμαυρη, 90 λεπτά, 1967

6. Το αγόρι (Shonen)
Σκην: Ναγκίσα Όσιμα, Ασπρόμαυρη & Έγχρωμη, 97 λεπτά, 1969

7. Έρωτας + Σφαγή (Erosu Purasu Gyakusatsu)
Σκην: Γιοσισίγκε Γιόσιντα, Ασπρόμαυρη, 168 λεπτά, 1969

8. Η τελετή (Gishiki)
Σκην: Ναγκίσα Όσιμα, Έγχρωμη, 122 λεπτά, 1971

9. Το θολό ποτάμι (Doro No Kawa)
Σκην: Κοχέι Ογκούρι, Ασπρόμαυρη, 105 λεπτά, 1981

10. Ειτζανάικα (Eijanaika)
Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 151 λεπτά, 1981

11. Ζέγκεν, ο άρχων του μπορντέλου (Zegen)
Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 124 λεπτά, 1987

Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών του αφιρώματος, έχει ως εξής:

Πέμπτη 14/2
17.00 Γυναίκα της Ομίχλης (Oboroyo No Onna, 111) Σκην: Χεινοσούκε Γκόσο, 1936
19.30 Ιστορίες του Γκέντζι (Genji Monogatari, 124) Σκην: Κοζαμπούρο Γιοσιμούρα, 1951
22.30 Κολασμένα Πάθη (Yabu no naka no Kuroneko, 90) Σκην: Κανέτο Σίντο, 1967

Παρασκευή 15/2
17.00 Ο Ηλίθιος (Hakuchi, 166) Σκην: Ακίρα Κουροσάουα, 1951
20.00 Η τελετή (Gishiki, 122) Σκην: Ναγκίσα Όσιμα, Έγχρωμη, 1971
23:00 Εϊτζινάικα (Ee Janaika, 151) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, Έγχρωμη, 1981

Σάββατο 16/2
17.00 Ζέγκεν (Zegen, 124) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, 1987
19.30 Πυρκαγιά (Enjo, 96) Σκην: Κον Ιτσικάουα, 1958
21.30 Έρωτας + Σφαγή (Erosu Purasu Gyakusatsu, 168) Σκην: Γιοσισίγκε Γιόσιντα, 168, 1969

Κυριακή 17/2
17.00 Το θολό ποτάμι (Doro No Kawa, 105) Σκην: Κοχέι Ογκούρι, 1981
19.30 Γυναίκα της ομίχλης (Oboroyo No Onna, 111) Σκην: Χεινοσούκε Γκόσο, 1936
21.45 Ο Ηλίθιος (Hakuchi, 166) Σκην: Ακίρα Κουροσάουα, 1951

Δευτέρα 18/2
18.00 Οι Ιστορίες του Γκέντζι (Genji Monogatari, 124) Σκην: Κοζαμπούρο Γιοσιμούρα,1951
20.30 Ζέγκεν (Zegen, 124) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, 1987
23.00 Κολασμένα Πάθη (Yabu no naka no Kuroneko, 90) Σκην: Κανέτο Σίντο, 1967

Τρίτη 19/2
18.00 ΕΪτζανάικα (Ei Janaika, 151) Σκην: Σοχέι Ιμαμούρα, 1981
21.00 Το αγόρι (Shonen, 97) Σκην: Ναγκίσα Όσιμα, 1969

Τετάρτη 20/2
18.00 Έρωτας + Σφαγή (Erosu Purasu Gyakusatsu, 168) Σκην: Γιοσισίγκε Γιόσιντα, 1969
21.30 Το θολό Ποτάμι (Doro No Kawa, 105) Σκην: Κοχέι Ογκούρι, 1981

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Προπώληση Εισιτηρίων: στα Ταμεία του ΙΜΚ (Πειραιώς 206, Ταύρος)
Δευτ-Παρ: 11:00 – 14:00
& τα απογεύματα 1 ώρα πριν την προβολή
Τιμές εισιτηρίων: 3€ ανά προβολή

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s