A Hijacking – Tobias Lindholm (2012) [Κριτική]

Print
Πάνω σε ένα φορτηγό πλοίο, κάπου στα ανοιχτά του Ινδικού Ωκεανού, ένας Δανός μάγειρας (Pilou Asbæk, «Borgen») περιμένει πως και πως να επιστρέψει στην πατρίδα του για να βρεθεί με τη γυναίκα του και τη μικρή του κόρη. Ωστόσο, τα σχέδια του βυθίζονται στην αβεβαιότητα, όταν μία ομάδα Σομαλών πειρατών καταλαμβάνει το πλοίο απαιτώντας λύτρα από τη ναυτιλιακή εταιρεία στην Κοπεγχάγη. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας (Søren Malling, «Borgen», «The Killing») με τεράστια εμπειρία στις οικονομικές διαπραγματεύσεις, αποφασίζει να αναλάβει ο ίδιος τις διαβουλεύσεις με τους πειρατές, αγνοώντας τις συμβουλές του επαγγελματία διαπραγματευτή. Έτσι, ξεκινά ένα συναρπαστικό θρίλερ, σε δύο διαφορετικές, αλληλοεξαρτώμενες γωνίες του πλανήτη. Από τη μία το ανήμπορο, φυλακισμένο στο αμπάρι πλήρωμα του πλοίου περιμένει βοήθεια, κι από την άλλη οι εκπρόσωποι της εταιρείας, μέσα από τα πολυτελή γραφεία τους, προσπαθούν να μειώσουν τα λύτρα κερδίζοντας χρόνο κα παρατείνοντας την αγωνία του πληρώματος.

Το «Πειρατεία στον Ωκεανό», είναι ένα περιπετειώδες θρίλερ που σε απορροφά, ενώ παράλληλα, έχει όλα τα χαρακτηριστικά που συναντά κανείς στο χολιγουντιανό σινεμά δράσης, με τα θετικά, αλλά και τα αρνητικά του…

Η ταινία, διηγείται τη σύγχρονη ιστορία πειρατείας ενός πλοίου στη μέση του πουθενά και εμπλέκει την τύχη των αδύναμων με το πάθος για διαπραγμάτευση που διακατέχει τους πιο ισχυρούς. Η αγγλόφωνη – με δανέζικες παρεμβάσεις – ταινία του Δανού και πολλά υποσχόμενου σεναριογράφου/σκηνοθέτη αγγίζει το ζήτημα της σύγχρονης πειρατείας, όχι για να καπηλευτεί την επικαιρότητα, αλλά για να σχολιάσει με λιτό και ευθύβολο τρόπο την αξία της ανθρώπινης ζωής στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων του σήμερα.
A Hijacking (2012) 03
Η τοποθέτηση της πλοκής σε ρεαλιστικούς χώρους και η επιλογή ανθρώπων που έχουν υπάρξει όμηροι στο παρελθόν σε ρόλους κλειδιά, καθώς και η χρήση της παράλληλης αφήγησης, παραγκωνίζουν την ευκολία του εντυπωσιασμού χτίζοντας ένα αυθεντικό και συνταρακτικό θρίλερ.

«Θέλησα να ξεφύγω από το δεδομένο τηλεοπτικό δράμα, όπου εμβαθύνεις σε έναν γάμο ή στη σχέση με τα παιδιά ή κάτι άλλο που αντικατοπτρίζει πως αισθάνεται ο χαρακτήρας. Προφανώς, τα συναισθήματα πρέπει να είναι ξεκάθαρα σε σειρές όπως το “Borgen”, το οποίο πρέπει να έχει ευρεία ανταπόκριση στο κοινό που το παρακολουθεί την Κυριακή έχοντας εν τω μεταξύ πολλές άλλες επιλογές. Αλλά δεν θέλω να καταφεύγω σε ευκολίες παρουσιάζοντας προφανή συναισθήματα. Οι άνθρωποι στις ταινίες δεν πρέπει να κλαίνε, το κοινό πρέπει. «Είναι σημαντικό για μένα να δείξω ότι η πειρατεία είναι όσο πιο κοντά στην πραγματική ζωή γίνεται. Υπάρχουν πολλοί μύθοι και προκαταλήψεις για τους Σομαλούς πειρατές. Υπάρχει ο μύθος ότι είναι σαν τον Ρομπέν των Δασών, φτωχοί ψαράδες των οποίων η ψαριά αλιευόταν από μεγάλες ευρωπαϊκές μηχανότρατες. Υπάρχει ο μύθος ότι οι ναυτιλιακές είναι ένα μάτσο άπληστων μπάσταρδων που δεν ενδιαφέρονται για τους ναυτικούς. Υπάρχει ο μύθος ότι οι ναυτικοί επωφελούνται όταν κρατούνται όμηροι, και ο μύθος ότι τους αναγκάζουν να τρώνε τα περιττώματα τους. Είχε ενδιαφέρον να ξεγυμνώσεις όλες αυτές τις φήμες και τις προκαταλήψεις», λέει χαρακτηριστικά, ο δημιουργός της ταινίας, Τομπίας Λίντχολμ.

Ο δημιουργός Tobias Lindholm, έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με το κλειστοφοβικό «R» ένα σκληρό δράμα που λάμβανε χώρα σε μια φυλακή, το οποίο σκηνοθέτησε και έγραψε με τον Michael Noer και το οποίο τους χάρισε το βραβείο των Δανών Κριτικών Bodil, καλύτερης ταινίας του 2011. Ως σεναριογράφος ο Lindholm έχει συνεργαστεί και με τον Thomas Vinterberg στο διακεκριμένο δράμα «Submarino», αλλά και στο αριστουργηματικό «Κυνήγι» με πρωταγωνιστή τον Mads Mikkelsen (Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στις Κάννες το 2012).
A Hijacking (2012) 04
Ο Tobias Lindholm, Από το 2010 έχει γράψει το σενάριο για μερικά από τα επεισόδια της διεθνώς επιτυχημένης και βραβευμένης με BAFTA τηλεοπτικής σειράς «Borgen» (βραβείο BAFTA) με τους Pilou Asbæk (Borgen) και Søren Malling (The Killing, Borgen) σε πρωταγωνιστικούς ρόλους, με τους οποίους και ξανασυργάζεται εδώ.

Όπως και στο «R», το οποίο γυρίστηκε σε μία πρώην φυλακή, το «Μία Πειρατεία στον Ωκεανό» γυρίστηκε κάτω από ρεαλιστικές συνθήκες. Το συνεργείο δούλεψε υπό καθεστώς μυστικότητας στον Ινδικό Ωκεανό σε σημείο όπου κυκλοφορούν πειρατές και μάλιστα σε ένα φορτηγό πλοίο που είχε καταληφθεί στο παρελθόν, ενώ στην ταινία εμφανίζεται ένας επαγγελματίας διαπραγματευτής. Με την ίδια λογική έγινε και το «Πειρατεία στον Ωκεανό», στον Ινδικό Ωκεανό με ανθρώπους που είχαν απαχθεί στο παρελθόν από πειρατές. Το αποτέλεσμα είναι ότι η ταινία δεν μοιάζει επιτηδευμένη αλλά περισσότερο σαν κάποιος να βρισκόταν εκεί με μία κάμερα.

Η ταινία παρακολουθεί δύο ανθρώπους, τον μάγειρα του πλοίου και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ναυτιλιακής. Το πόσο αλλάζουν είναι στο χέρι του κοινού να αποφασίσει. Αυτό είναι και το κύριο σημείο της αφήγησης του Lindholm.

«Οι αμερικάνικες και οι ευρωπαϊκές ταινίες έχουν μία τάση να υπεραναλύουν τους χαρακτήρες σε σημείο που δεν νοιάζομαι πια για αυτούς. Αν σου πω ότι βλέπω μία αγελάδα, εσύ αυτόματα θα οραματιστείς μία αγελάδα που είδες κάποτε. Αλλά αν αρχίσω να σου μιλάω με λεπτομέρεια για την αγελάδα μου, θα συγκεντρωθείς στο αν αντιλαμβάνεσαι σωστά τη δική μου αγελάδα, αντί να παραμείνεις με τη δική σου. Έτσι αντιμετωπίζω τους χαρακτήρες που χτίζουμε εδώ. Βρίσκω συναρπαστικό πόσο λίγα μπορούμε να πούμε και ακόμα να δίνουμε την όλη εικόνα. Πόσα πράγματα χρειάζεται πραγματικά να γνωρίζουμε για να καταλάβουμε ο ένας τον άλλο;», παρατηρεί ο σκηνοθέτης.

Έτος: 2012 | Xώρα: Δανία | Διάρκεια: 99 λεπτά | Σκηνοθεσία: Tobias Lindholm | Σενάριο: Tobias Lindholm | Παίζουν: Johan Philip Asbæk, Søren Malling, Dar Salim

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s