Μικρές Εξεγέρσεις (Small Revolts) – Κυριάκος Κατζουράκης (2009) [Κριτική]

Μικρές Εξεγέρσεις (2009) 02
“Να βγεις από το δάσος των στερεότυπων και των φαντασμάτων.
Να δεις τον εαυτό σου και τη ζωή αλλιώς.
Να εξεγερθείς χωρίς να χάσεις τη δύναμη να συγχωρείς.
Να δεις τον κόσμο με άλλα μάτια”

Η πρωταγωνίστριά μας, Άννα (Κάτια Γέρου) ζει σε μια μικρή πόλη της Βόρειας Ελλάδας και ασχολείται με έναν ερασιτεχνικό θίασο στην προσπάθειά της να βρει διέξοδο από τους εφιάλτες της παιδικής ηλικίας και τη μίζερη, γεμάτη ανεκπλήρωτα όνειρα ενήλικη ζωή της. Ο άντρας της κερδίζει από το τράφικινγκ, γεγονός το οποία η ίδια αρχικά, το αγνοεί.

Ο πατέρας της, που την κακοποιούσε στην εφηβεία της, πεθαίνει από εκφυλιστική νόσο του εγκεφάλου. Ένας νεαρός περιπλανώμενος ζωγράφος, ο Μάνος (Δημήτρης Πλειώνης), «κυριευμένος» από τον Πανσέληνο (Βυζαντινός, του 13ου αι.), ψάχνει παντού τα έργα του. Η απομονωμένη, τραυματισμένη και ώριμη γυναίκα, βρίσκει στον νεαρό άντρα την ελπίδα για ζωή και την προσωπική της αξιοπρέπεια.
DIGITAL CAMERA
Όντας έγκυος, η Άννα, αποφασίζει να εγκαταλείψει τον άντρα της και τα ίχνη της αρχικά, χάνονται. Λίγο καιρό μετά, ο Μάνος ξαναπερνά από την πόλη της, με συντροφιά τον φίλο του Συμεών, πρώην μοναχό που επιστρέφει στα εγκόσμια. Την ξαναβρίσκει και η πανσέληνος υπόσχεται να δώσει το φως της…

Ένας μοιραίος έρωτας, με φόντο το έργο του βυζαντινού ζωγράφου Εμμανουήλ Πανσέληνου, είναι η τρίτη μεγάλου μήκους (και δεύτερη μυθοπλασίας) ταινία του σκηνοθέτη και ζωγράφου, Κυριάκου Κατζουράκη.

Η συγκινητική ταινία του Κυριάκου Κατζουράκη, «Μικρές Εξεγέρσεις», αποτελεί μια συνέχεια της επιτυχημένης πορείας των προηγούμενων ταινιών του δημιουργού. Πιστός στις καλλιτεχνικές του αρχές, έτσι όπως τις γνωρίσαμε στα φιλμ, «Ο δρόμος προς τη Δύση» του 2003 και η «Γλυκιά Μνήμη» του 2005, ο ιδιαίτερος σκηνοθέτης και ζωγράφος, Κυριάκος Κατζουράκης, επιστρέφει συνεπής, με τις «Μικρές Εξεγέρσεις» του 2009.
Μικρές Εξεγέρσεις (2009) 03
Στο σύνολό τους, οι προαναφερθείσες αυτές ταινίες, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι αποτελούν μία άτυπη τριλογία με κοινό άξονα την εξωτερική, αλλά κυρίως εσωτερική, αναζήτηση ταυτότητας των ηρώων τους, μέσα σε διαφορετικά κοινωνικά πρίσματα και συνθήκες.

Είχα την ευκαιρία να δω την ταινία «Μικρές Εξεγέρσεις» τον Νοέμβριο του 2009, κατά τη διάρκεια του 50ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Τέσσερα χρόνια μετά, είχα τη δυνατότητα να την απολαύσω και πάλι στη δημοσιογραφική της προβολή έχοντας μια συλλογικότερη επαφή και εκτίμηση για το έργο του δημιουργού, Κυριάκου Κατζουράκη.

Παρά τα κάποια προβλήματα στον ήχο και τις υπερβολές, σε μερικά σημεία, στο παίξιμο των ηθοποιών, η ταινία κυλάει ομαλά. Το πρωταγωνιστικό τρίγωνο των ηρώων μας, είναι καλό, με την Κάτια Γέρου (που συνυπογράφει και το σενάριο), στον ρόλο της Άννας, να κλέβει πραγματικά την παράσταση.
Μικρές Εξεγέρσεις (2009) 04
Οι «Μικρές Εξεγέρσεις», είναι ουσιαστικά αυτό ακριβώς που λέει και ο τίτλος: μικρές, αληθινές, εξεγέρσεις, απέναντι πρώτα στα δεσμά που οι ίδιοι έχουμε υποβάλλει στον εαυτό μας αλλά και γενικότερα, απέναντι σε περιορισμούς που μας έχουν δοθεί από τα μη και τα πρέπει του οικείου μας περιβάλλοντος και των κοινωνικών συμβάσεων που μας έχουν εν τέλει δεσμεύσει. Αν έπρεπε να επιλέξω μόνο μία λέξη για να περιγράψω την ταινία, αυτή σίγουρα θα ήταν η λέξη, «κάθαρση»…

«Tα ορμητικά ποτάμια ανθρώπων που εγκαταλείπουν τον τόπο τους θα συνεχίσουν να κυλάνε. Xώρες θα συνεχίσουν να διαλύονται εν ονόματι της συσσώρευσης πλούτου. O «ξένος» θα συνεχίσει να αντιμετωπίζεται ως πηγή εκμετάλλευσης και ενόχλησης. Kαι θα συνεχίσει να γίνεται ο καθρέφτης μας… H μαγεία του κόσμου είναι το άπειρο των προσώπων. Kάθε προσπάθεια να αγγίξεις αυτό το άπειρο γίνεται μάταιη. Σαν να προσπαθείς να συγκρατήσεις το νερό με τα χέρια σου. Όμως τα πρόσωπα ζούνε… δεν είναι εκεί για να τα κοιτάζουμε. H αξιοπρέπεια που αναδύεται από τα πρόσωπα που συνάντησα στο χρονικό διάστημα που δούλευα το «Δρόμο προς τη Δύση» είναι το βασικό θέμα μου… Όλοι περιμένουν από το συγγραφέα, το ζωγράφο, το φιλόσοφο, το μουσικό να δούνε την εικόνα της αγάπης σαν έναν ξορκισμό του κακού που τελείται συνεχώς. Eάν υπάρχει περίπτωση στο «Δρόμο προς τη Δύση» να τελεστεί αυτός ο ξορκισμός, το μόνο στήριγμα θα είναι η αξιοπρέπεια των προσώπων. Γιατί το κακό είναι έντονο και η πραγματικότητα απίστευτα άγρια… Αιώνιο θύμα η γυναικεία ομορφιά… νόμισμα… ανταλλακτική αξία… διαφημιστικό προϊόν… Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου… πες μου πώς γίνεται…» Κυριάκος Κατζουράκης (Athens Voice 12/10/2012)

Ο Κυριάκος Κατζουράκης, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1944. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με τον Γ. Μόραλη και στην Αγγλία στο St. Martins School of Art. Σπούδασε επίσης σκηνογραφία στην ΑΣΚΤ με τον Β. Βασιλειάδη. Ήταν ιδρυτικό μέλος της ομάδας «5 νέοι Έλληνες Ρεαλιστές». Σκηνογράφησε στον κινηματογράφο «Το Προξενιό της Αννας» του Π. Βούλγαρη και έκανε τα κοστούμια στις «Μέρες του ’36» του Θ. Αγγελόπουλου. Διευθύνει το εικαστικό εργαστήριο του Υπουργείου Πολιτισμού στον Δήμο του Αιγάλεω. Συνεργάζεται με το Θέατρο Τέχνης από το 1988 σε πολλά έργα με σκηνοθέτη τον Γ. Λαζάνη. Ηταν συνεργάτης στην πρώτη παραγωγή της ομάδας χορού Οκτάνα το 1993 και στην πρώτη σκηνοθεσία του Β. Αρδίτη.

Όσο αφορά τη φιλμογραφία του, το 2003 ο Κυριάκος Κατζουράκης, παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ του, «Ο Δρόμος προς τη Δύση». Το φιλμ, απέσπασε το βραβείο FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και συμμετείχε στα Διεθνή Φεστιβάλ Νέας Υόρκης, Κωνσταντινούπολης, Λοκάρνο, Γιαμαγκάτα, καθώς και του Μόντρεαλ.

Το 2005, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Κυριάκου Κατζουράκη, «Γλυκιά Μνήμη», διακρίθηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ Μεσογειακού κινηματογράφου στο Μαρόκο το 2007 με το Βραβείο Α Γυναικείου ρόλου για την Κάτια Γέρου, καθώς και στα Κρατικά Βραβεία 2005 με τα βραβεία Β Γυναικείου ρόλου και Σκηνογραφίας.

Οι «Μικρές Εξεγέρσεις» του 2009, προβλήθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα στη διάρκεια του 50ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το Νοέμβριο του 2009. Η ταινία κυκλοφορεί μετά από τέσσερα χρόνια, σε πρώτη προβολή στους Κινηματογράφους, από την εταιρεία διανομής New Star, στο πλαίσιο της αναδρομικής έκθεσης του δημιουργού στο Μουσείο Μπενάκη.

Έτος: 2009 | Xώρα: Ελλάδα | Διάρκεια: 104 λεπτά | Σκηνοθεσία: Κυριάκος Κατζουράκης | Σενάριο: Κυριάκος Κατζουράκης, Κάτια Γέρου | Παίζουν: Κάτια Γέρου, Δημήτρης Πλειώνης, Άρτο Απαρτιάν

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s