Για Πάντα – Μαργαρίτα Μαντά (2014) [Κριτική]

Για Πάντα (2014) 01
Πέντε χρόνια μετά τη «Χρυσόσκονη» (2009), η Μαργαρίτα Μαντά επιστρέφει με τη δεύτερη μεγάλου μήκους δημιουργία της: «Για Πάντα». Η ταινία, διαθέτοντας υπέροχη φωτογραφία και μία προσεγμένη σκηνοθεσία, είναι ουσιαστικά μία μελαγχολική, αλλά γλυκιά και ρομαντική ιστορία, όπου μέσα από προσεκτικά επιλεγμένα πλάνα, ο θεατής περιπλανιέται, στο αστικό τοπίο γνώριμων συνοικιών της Αθήνας και του Πειραιά. Παρακολουθούμε με στωικότητα, την πορεία δύο μοναχικών ανθρώπων, όταν μέσα από την καθημερινή τους ρουτίνα, οι διαδρομές τους μοιραία διασταυρώνονται, αλλάζοντας για πάντα τη ζωή τους…

Δύο άνθρωποι μόνοι τους, μέσα σε μία πόλη έρημη. Ο Κώστας (Κώστας Φιλίππογλου) και η Άννα (Άννα Μάσχα), ζουν μια ρυθμισμένη και απαρέγκλιτη καθημερινότητα στην Αθήνα. Ο Κώστας είναι οδηγός στον Hλεκτρικό Σιδηρόδρομο και διασχίζει κάθε μέρα την πόλη από τη μία της άκρη στην άλλη, καθώς κυλάει πάνω στα ίχνη των αρχαίων της ποταμιών που σκεπάστηκαν για να γίνουν δρόμοι. Η Άννα είναι πωλήτρια ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στον Πειραιά, στο λιμάνι της πόλης, εκεί όπου κάποτε τα ποτάμια της χύνονταν ελεύθερα στη θάλασσα.
Για Πάντα (2014) 04
Ο Κώστας αρχίζει να παρατηρεί την Άννα. Τη βλέπει από το τζάμι της καμπίνας του κάθε πρωί που την παίρνει με το τραίνο του από το Θησείο, για να την πάει στον Πειραιά. Αλλά και κάθε απόγευμα που την παίρνει από τον Πειραιά για να την πάει πίσω στο Θησείο, όπου και μένει. Η Άννα δεν ξέρει τον Κώστα. Από το τζάμι του βαγονιού της βλέπει κάθε μέρα την ίδια διαδρομή στην ερημιά της πόλης, χωρίς να ξέρει ποιος οδηγεί το τραίνο.
Για Πάντα (2014) 15
Οι ήρωες μας, ακολουθούν ευλαβικά κάθε μέρα το ίδιο πρόγραμμα, με τον ίδιο τρόπο και στον ίδιο ρυθμό. Πάνε στη δουλειά τους, τελειώνουν τη δουλειά τους, επιστρέφουν στο σπίτι τους και τρώνε το βραδινό μόνοι τους, μπροστά σε μία ανοιχτή τηλεόραση. Όταν ένα τυχαίο γεγονός ανατρέπει τη ζωή του, ο Κώστας αποφασίζει να βγει από τα δεσμά της μοναξιάς του, να απεγκλωβιστεί και να προσεγγίσει την Άννα. Αρχικά διστακτικά, μα στη συνέχεια επίμονα, ο Κώστας είναι πλέον αποφασισμένος να διεκδικήσει με όλο του το είναι και με τον δικό του μοναδικό τρόπο, το δικαίωμα στη ζωή. Το δικαίωμα να ερωτευτεί, ν’ αγαπήσει και ν’ αγαπηθεί…
Για Πάντα (2014) 13
«Ήθελα να κάνω μία ελεγεία πάνω στη Σιωπή. Πάνω στον Χρόνο που ορίζεται από τη Σιωπή. Κι ήθελα να το κάνω αυτό επιστρέφοντας σε φόρμες του Kινηματογράφου που δεν εικονοποιούν ιστορίες αλλά αναζητούν τις ιστορίες που ενυπάρχουν μέσα στις ίδιες τις εικόνες. Σε εποχές που ο Kινηματογράφος ψάχνει ξανά τον πυρήνα της μοναδικότητάς του ως τέχνη της αίσθησης του μυστικού, του υπονοούμενου, της διαρκούς αναρώτησης πάνω στην ύπαρξη του ανθρώπινου, εγώ είχα την ανάγκη να επιστρέψω πίσω, στα δομικά υλικά του.» – αναφέρει χαρακτηριστικά η σκηνοθέτης Μαργαρίτα Μαντά και συμπληρώνει:

«Πίσω, σε μια κάμερα ακίνητη, δεμένη αυστηρά σ’ ένα τρίποδο που κινηματογραφεί ανθρώπους να κοιτάζονται και να συνδιαλέγονται μέσα από τη σιωπή τους. Ανθρώπους που τους έχει απορροφήσει ο χώρος μέσα στον οποίο ζουν αλλά έχουν οι ίδιοι κατασκευάσει τον δικό τους χρόνο μέσα σε αυτό τον χώρο. Πίσω, στο τραίνο που είναι η πρώτη πρώτη εικόνα της γέννησης του Kινηματογράφου αλλά και το πρώτο travelling. Πίσω, στους ήχους που είναι από μόνοι τους μουσική και δεν ποδηγετούν την εικόνα αλλά αποτελούν συνθετικό της μέρος.»
Για Πάντα (2014) 07
Μετά την προβολή του ως work in progress τον Σεπτέμβριο του 2014 στο 20ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, το φιλμ «Για Πάντα» (Forever) της Μαργαρίτας Μαντά, προβλήθηκε τον Νοέμβριο στο 55ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ενώ στη συνέχεια ταξίδεψε στο 36ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καΐρου, όπου και απέσπασε το Βραβείο Σκηνοθεσίας – Αργυρή Πυραμίδα, καθώς και στο 34ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Κωνσταντινούπολης. Η ταινία προβάλλεται αποκλειστικά στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Για Πάντα (2014) 11
Μία όμορφη ταινία για τη διεκδίκηση της αγάπης και της ελπίδας, μέσα σε μια πόλη που αργοπεθαίνει… Το σενάριο υπογράφει επίσης η Μαργαρίτα Μαντά, ενώ την παραγωγή έχει η Falirο House, με εκτελεστή παραγωγό τον Χρήστο Β. Κωνσταντακόπουλο, τους Κώστα Κεφάλα, Κωνσταντίνο Κοντοβράκη, Κώστα Λαμπρόπουλο, Μαργαρίτα Μαντά και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Στο φιλμ πρωταγωνιστούν η Άννα Μάσχα και ο Κώστας Φιλίππογλου, ενώ τη διεύθυνση φωτογραφίας υπογράφει ο Κωστής Γκίκας (Χρυσόσκονη – 2009, Ο Χαμένος τα Παίρνει Όλα – 2002).
Για Πάντα (2014) 14
«Ήθελα να κάνω το «Για Πάντα» από μία προσωπική μου ανάγκη να συναντήσω ξανά τον Κινηματογράφο κυρίως σαν αίσθηση και λιγότερο σαν θέαμα. Kαι για να αποτίσω φόρο τιμής σε πέντε κινηματογραφιστές που για μένα υπήρξαν και παραμένουν πάντα οι πνευματικοί μου δάσκαλοι: τον Carl Theodor Dreyer, τον Robert Bresson, τον Michelangelo Antonioni, τον Wim Wenders και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο.» – Μαργαρίτα Μαντά
Για Πάντα (2014) 09
Η Μαργαρίτα Μαντά, γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Γαλλική Φιλολογία στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Παράλληλα, ολοκλήρωσε σπουδές Σκηνοθεσίας Κινηματογράφου στη σχολή Λυκούργου Σταυράκου στην Αθήνα. Έχει συνεργαστεί σαν βοηθός σκηνοθέτη με πολλούς Έλληνες δημιουργούς. Υπήρξε βοηθός του Θόδωρου Αγγελόπουλου στις ταινίες: «Το βλέμμα του Οδυσσέα», Μία αιωνιότητα και μία μέρα», «Το λιβάδι που δακρύζει», «Η σκόνη του χρόνου».
Για Πάντα (2014) 08
Συνεργάστηκε επίσης με τον διεθνούς φήμης φωτογράφο Josef Koudelka γράφοντας το κείμενο στο βιβλίο του «Περιπλανήσεις – Ακολουθώντας το Βλέμμα του Οδυσσέα» (έκδοση Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 1995), καθώς επίσης και στην έκθεση «Περίπλους – 12 Φωτογράφοι του Magnum φωτογραφίζουν τη σύγχρονη Ελλάδα» (Μουσείο Μπενάκη, Ιούνιος 2004). Παράλληλα, έχει τη φιλολογική επιμέλεια και έχει γράψει τα παραρτήματα στις εκδόσεις των σεναρίων του Θόδωρου Αγγελόπουλου: «Το βλέμμα του Οδυσσέα» (εκδόσεις Καστανιώτη, 1995) και «Τριλογία: Το λιβάδι που δακρύζει» (Εκδόσεις Ηλέκτρα, 2004).
Για Πάντα (2014) 05
Το μυθιστόρημά της με τίτλο «Η μνήμη ακίνητη», κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, τον Οκτώβριο του 2002. Ενώ το προσωπικό της ημερολόγιο από την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το βλέμμα του Οδυσσέα», με τίτλο «Το πρώτο πράγμα που έκανε ο θεός είναι το ταξίδι…», κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, τον Φεβρουάριο του 2014. Η ταινία της «Χρυσόσκονη» (2009), απέσπασε το Βραβείο Κοινού στο «Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου» καθώς και το Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου, για την ερμηνεία της Άννας Μάσχας, από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.
Για Πάντα (2014) 06
Έτος: 2014 | Xώρα: Ελλάδα | Διάρκεια: 87 λεπτά | Σκηνοθεσία: Μαργαρίτα Μαντά | Σενάριο: Μαργαρίτα Μαντά | Παίζουν: Άννα Μάσχα, Κώστας Φιλίππογλου

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s