In Οrder of Disappearance – Hans Petter Moland (2014) [Κριτική]

In Οrder of Disappearance (2014) 01
Ο δημιουργός Χανς Πίτερ Μόλαντ, που στο παρελθόν μας έχει δώσει αξιόλογα δείγματα γραφής, με ταινίες του όπως το «Aberdeen» του 2000 και το «A Somewhat Gentle Man» του 2010, επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία: «Με Σειρά Εξαφάνισης» (In Order Of Disappearance / Kraftidioten). Έχοντας για ακόμη μία φορά για πρωταγωνιστή του, τον αγαπημένο και σπουδαίο ηθοποιό, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, ο Νορβηγός σκηνοθέτης, μας παρουσιάζει μία διασκεδαστική ιστορία εκδίκησης, με ενδιαφέρουσα στοιχεία μαύρης κωμωδίας, η οποία διαδραματίζεται στο παγωμένο τοπίο της Σκανδιναβίας.

Χειμώνας στη Νορβηγία. Ο εσωστρεφής και εργατικός Nils (Στέλαν Σκάρσγκαρντ – Stellan Skarsgard) οδηγεί το εκχιονιστικό του διατηρώντας τους δρόμους καθαρούς και τα βουνά προσβάσιμα στo αφιλόξενο παγωμένο τοπίο, όπου ζει. Έχει μόλις ανακηρυχθεί ο πολίτης της χρονιάς για τον ζήλο του, όταν ενημερώνεται ότι ο γιος του πέθανε από υπερβολική δόση ηρωίνης. Αρνείται όμως να αποδεχτεί την επίσημη εκδοχή του θανάτου του γιου του και ξεκινά μια μυστική έρευνα που τον οδηγεί στους δολοφόνους του παιδιού του. Μια σειρά από αναπάντεχα γεγονότα τον μετατρέπουν σε αδίστακτο ήρωα του υποκόσμου, ενώ η ταυτότητα του παραμένει άγνωστη…
In Οrder of Disappearance (2014) 13
«Ήθελα να κάνω μία ιστορία εκδίκησης για πολύ καιρό. Η εκδίκηση είναι μια πρωτόγονη και μαζί ανθρώπινη υπόθεση. Ως παιδί επιθυμούσα την εκδίκηση: πολεμούσα ανθρώπους που με είχαν αδικήσει, ταπεινώσει, κλέψει ή προδώσει. Μέσα από την εκδίκηση έλπιζα ότι θα αποδιδόταν η δικαιοσύνη. Φανταζόμουν ότι έβαζα τα πράγματα σε τάξη. Φανταζόμουν ότι ένας τραμπούκος θα αναγνώριζε το λάθος του, όταν θα βρισκόταν και αυτός ταπεινωμένος. Όπως ξέρουμε όλοι, αυτό δεν συμβαίνει. Αντί να αποδοθεί η δικαιοσύνη, η βία κλιμακώνεται. Οπότε αν δεν μπορείς να επανορθώσεις την αδικία, τουλάχιστον ας περάσεις καλά.» – λέει χαρακτηριστικά ο Νορβηγός σκηνοθέτης, Χανς Πίτερ Μόλαντ και συνεχίζει:

«Δύο από τις κινητήριες δυνάμεις της ταινίας, ο Count και ο Papa, αντιμετωπίζουν τους εχθρούς τους απάνθρωπα. Είναι φανατισμένοι. Οι συμμορίες απαιτούν αυστηρούς κανόνες εσωτερικού δικαίου, ωμότητα, φόβο και αφοσίωση που αποκλείουν κάθε μοντέρνα προσέγγιση της διοίκησης. Απειλούν τη σύγχρονη κοινωνία, ενώ ταυτόχρονα είναι δεινόσαυροι. Οι γκάνγκστερ ζουν σ’ έναν φιλελεύθερο κόσμο γεμάτο πειρασμούς που τους απειλούν περισσότερο απ’ ό,τι η ζωώδης συμπεριφορά τους απειλεί τον φιλελεύθερο κόσμο γύρω τους. Είναι απίστευτα παρωχημένοι. Αλλά κανείς δεν τολμάει να τους το πει. Οπότε συνεχίζουν να είναι επικίνδυνοι. Οι περισσότεροι χαρακτήρες της ιστορίας αγνοούν την έννοια της αυτογνωσίας. Αποτελούν πηγή γέλιου και έχουν παρανοϊκά ακραίες πεποιθήσεις και παιδαριώδεις κοσμοθεωρίες σαν παιδιά με όπλα στα χέρια. Που συναντούν άλλα παιδιά με μεγαλύτερα όπλα. Μέχρι που συναντούν κάποιον με δίψα για εκδίκηση που ξεπερνάει ό,τι έχουν υπόψη τους μέχρι τότε. Ο Nils είναι ερασιτέχνης, κινείται εκτός του αναμενόμενου πλαισίου της εγκληματικής συμπεριφοράς. Χωρίς να το ξέρει, παρασύρει τους γκάνγκστερ σ’ έναν κόσμο που δεν γνωρίζουν, έναν παιχνιδιάρη, αγαθό κόσμο άγνοιας. Αυτός ο κόσμος γίνεται η μεγαλύτερη απειλή. Η ασφαλής και τακτοποιημένη ζωή είναι πολύ ελκυστική όταν είσαι ένας δουλευταράς γκάνγκστερ.»
In Οrder of Disappearance (2014) 11
Η ταινία «Με Σειρά Εξαφάνισης», είναι μία διαφορετική ιστορία εκδίκησης, με απολαυστικά στοιχεία μαύρης κωμωδίας, η οποία εξελίσσεται στα εντυπωσιακά τοπία της χιονισμένης Νορβηγίας. Ξεχωρίζει η στιβαρή ερμηνεία του πάντα αξιόλογου ηθοποιού Στέλαν Σκάρσγκαρντ (Stellan Skarsgard). Σε μικρότερους ρόλους συναντάμε τους: Τομπίας Σάντελμαν, Μπριγκίτε Χιόρτ Σόρενσεν, τον σπουδαίο Μπρούνο Γκαντζ (ένας από τους αγαπημένους ηθοποιούς του Βιμ Βέντερς και πρωταγωνιστής στο αριστούργημά του: Τα Φτερά του Έρωτα / Wings of Desire του 1987, καθώς και τον Κρίστοφερ Χίβτζου, γνωστό από την τηλεοπτική σειρά «Game of Thrones», αλλά και από το αξιόλογο φιλμ: «Ανωτέρα Βία» (2014), που είδαμε επίσης φέτος στις Κινηματογραφικές Αίθουσες.
In Οrder of Disappearance (2014) 02
«Οι ιστορίες εκδίκησης και η βία στον κινηματογράφο είναι γελοιωδώς κοινά θέματα, οπότε δεν δίνουμε καν σημασία στους ανθρώπους που πεθαίνουν, δεν τους θεωρούμε ανθρώπους που ζουν στη Γη. Οπότε σκέφτηκα ότι θα ήταν καλή ιδέα να το κάνω θέμα κάθε φορά που συμβαίνει. Φυσικά, η αρίθμηση των πτωμάτων έχει διττή έννοια. 22 άνθρωποι αποχωρούν κατά τη διάρκεια της ταινίας. Είναι μία γελοία απαρίθμηση και το κοινό δεν μπορεί παρά να γελάσει. Παρ’ όλο που οι περισσότεροι είναι κακοί, δεν παύουν να είναι άνθρωποι. Βέβαια, οι υπόλοιποι συνεχίζουν. Νομίζω ότι το εκτενές και άγριο τοπίο, αυτή η χιονισμένη έρημος, όπου ο Nils μεθοδικά οργώνει λωρίδες πολιτισμού, συμβολίζει αυτό που θα έπρεπε να κάνει ένας άνθρωπος. Θα έπρεπε να προσπαθούμε να ανοίγουμε ένα μονοπάτι καλοσύνης πίσω μας σε αντίθεση με την απόγνωση. Προφανώς, αποσύρεται από το χρέος και την αποστολή του στη ζωή. Η ταινία έχει να κάνει με αυτό. Είναι δύσκολο να διηγηθείς μία ιστορία όταν έχει πολύ θόρυβο. Οι περιστάσεις επιτρέπουν το στυλιζάρισμα.» – Χανς Πίτερ Μόλαντ (Πηγή: http://www.heyuguys.com)
In Οrder of Disappearance (2014) 03
Ο Χανς Πέτερ Μόλαντ, γεννήθηκε στο Όσλο της Νορβηγίας και μεγάλωσε στο οικογενειακό αγρόκτημα. Σε ηλικία δεκαέξι χρόνων πήγε στο Γκρός Πόιντ του Μίσιγκαν συμμετέχοντας σε πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών. Στις Ηνωμένες Πολιτείες επέστρεψε σε μεγαλύτερη ηλικία για να σπουδάσει, αποκτώντας πτυχίο κινηματογράφου από το Κολλέγιο Έμερσον της Βοστώνης. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του «The Last Lieutenant» απέσπασε το βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν. Το 2010 στο 51ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε την χαρακτηριστική ταινία του, «Ένας Κάπως Ευγενικός Άνθρωπος» (A Somewhat Gentle Man), η οποία είχε αγαπηθεί ιδιαίτερα από τους θεατές και απέσπασε το Βραβείο Κοινού FISCHER του τμήματος Ανοιχτοί Ορίζοντες, του Φεστιβάλ.
In Οrder of Disappearance (2014) 05
Ο σπουδαίος ηθοποιός Στέλαν Σκάρσγκαρντ, γεννήθηκε το 1951 στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε Αμερικανική ταινία το 1988 (The Unbearable Lightness of Being), ενώ μία από τις πλέον εντυπωσιακές ερμηνείες του που έχουν αποτυπωθεί στην μεγάλη οθόνη, είναι αυτή που μας χάρισε στο κλασσικό αριστούργημα του Λαρς Φον Τρίερ, «Δαμάζοντας τα Κύματα» (Breaking the Waves), με τους δύο καλλιτέχνες να συνεργάζονται από τότε πολλές φορές, χαρίζοντας μας πάντα έργα υψηλής αισθητικής.
In Οrder of Disappearance (2014) 09
Η ταινία «Με Σειρά Εξαφάνισης» (In Order Of Disappearance / Kraftidioten) του Χανς Πίτερ Μόλαντ (Νορβηγία, Σουηδία – 2014), πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της πέρσι τον Φλεβάρη στο πλαίσιο του 64ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, συμμετέχοντας στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα. Στη χώρας μας, η ταινία κυκλοφορεί στις Κινηματογραφικές Αίθουσες, σε διανομή της Feelgood Entertainment.
In Οrder of Disappearance (2014) 06
Έτος: 2014 | Xώρα: Η.Π.Α. | Διάρκεια: 148 λεπτά | Σκηνοθεσία: Hans Petter Moland | Σενάριο: Kim Fupz Aakeson | Παίζουν: Stellan Skarsgård, Kristofer Hivju, Birgitte Hjort Sørensen

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s