Madame Bovary – Sophie Barthes (2014) [Κριτική]

Madame Bovary (2014) 01
Πέντε χρόνια μετά το «Cold Souls» (2009), η Αμερικανίδα – Γαλλικής καταγωγής, σκηνοθέτης και σεναριογράφος, Σόφι Μπαρτ, επιστρέφει με τη δεύτερη μεγάλου μήκους δημιουργία της: «Μαντάμ Μποβαρί» (Madame Bovary – 2014). Βασιζόμενη στο θρυλικό μυθιστόρημα του Γκιστάβ Φλομπέρ, η καλλιτέχνης καταφέρνει με καλή σκηνοθεσία, τέλεια αναπαράσταση της εποχής, καλό μουσικό σκορ και υπέροχα κουστούμια, να μας ταξιδέψει στον μοναδικό κόσμο της Έμμα Μποβαρί. Η παρουσία καταξιωμένων και ταλαντούχων ηθοποιών, τόσο στους πρωταγωνιστικούς, όσο και στους δεύτερους ρόλους, συντελεί ώστε να ολοκληρωθεί με επιτυχία η αξιόλογη αυτή μεταφορά του μυθιστορήματος στην μεγάλη οθόνη.

Η Έμμα Μποβαρί (Μία Γουασικόφσκα), μορφωμένη και καλοαναθρεμμένη παρά την ταπεινή της καταγωγή, ασφυκτιά στην φάρμα του πατέρα της και ονειρεύεται διαρκώς την απόδραση από την «μικρή» της ζωή. Θεωρώντας ότι η καλύτερή της ευκαιρία είναι η πρόταση γάμου του Σαρλ Μποβαρί (Χένρι Λόιντ-Χιουζ), γιατρού της περιοχής, αποδέχεται την πρότασή του από παρόρμηση.

Σύντομα, όμως, αντιλαμβάνεται ότι η νέα της ζωή δεν είναι καθόλου όπως την φανταζόταν, αλλά αντίθετα την βυθίζει στην ανία και ξυπνά μέσα της νέες τάσεις φυγής. Μια μικρή γεύση από την υψηλή κοινωνία – που της προσφέρει ο νεαρός Leon Dupuis (Έζρα Μίλερ), αλλά και ο Μαρκήσιος (Λόγκαν Μάρσαλ-Γκριν), θα είναι αρκετή για να την ωθήσει προς την αναζήτηση της απόλαυσης και του κοινωνικού κύρους σε διαφορετικούς κύκλους.
Madame Bovary (2014) 09
Αυτό όμως θα έχει ως αποτέλεσμα την εμπλοκή της και σε ανήθικες ερωτικές σχέσεις, που αρχικά τις τρέφουν τις ελπίδες διαφυγής, αλλά γρήγορα και μοιραία, αποδεικνύονται ψεύτικες… Η αλόγιστη συμπεριφορά της και η ροπή της στην σπατάλη θα επιφέρει σύντομα τραγικά αποτελέσματα, καθώς τα χρέη της συσσωρεύονται, η συμπεριφορά της γίνεται ολοένα και πιο ανεξέλεγκτη, με τον κλοιό γύρω της να κλείνει, αργά αλλά σταθερά.
Madame Bovary (2014) 10
«Η αξία του μυθιστορήματός μου, αν έχει αξία δηλαδή, θα αφορά την εξισορρόπηση πάνω σε τεντωμένο σκοινί, ανάμεσα στις δύο αβύσσους του λυρισμού και της χυδαιότητας. […] Όλοι πιστεύουν ότι αγαπώ την πραγματικότητα, αλλά την απεχθάνομαι. Το βαθύ μου μίσος για τον ρεαλισμό με έσπρωξε να γράψω αυτό το μυθιστόρημα. Αλλά παρόλ’ αυτά απεχθάνομαι τον ψεύτικο ιδεαλισμό που μας κοροϊδεύει αυτές τις μέρες.» – Γκιστάβ Φλομπέρ
Madame Bovary (2014) 08
«Αυτά τα λόγια από τον Γκιστάβ Φλομπέρ υπέροχα αποτυπώνουν τις σκέψεις του όταν έγραφε το “Μαντάμ Μποβαρί”», αναφέρει η σκηνοθέτης, Σοφί Μπαρτ («Cold Souls») σχετικά με την ταινία της και συμπληρώνει: «Είναι ακριβώς αυτή η σκέψη, η σύγκρουση ρεαλισμού και ρομαντισμού, χυδαιότητας και ποίησης, που τροφοδότησαν την επιθυμία μου να δουλέψω πάνω σε μια κινηματογραφική μεταφορά της ιστορίας. Βρίσκω την σύγκρουση αυτή πολύ εύστοχη και σε αρμονία με την ανθρώπινη εμπειρία. Η εμμονή του Φλομπέρ με το να βρει τις σωστές λέξεις είναι θρυλική, η εμμονή μου ως σκηνοθέτη είναι να βρω τον σωστό τόνο. Η πρόθεσή μας είναι να σεβαστούμε το πνεύμα του βιβλίου και να μείνουμε πιστοί στην ψυχολογία των χαρακτήρων, δημιουργώντας ταυτόχρονα μία μοντέρνα ταινία, η οποία, ελπίζω, θα προσελκύσει ένα νεανικό κοινό που θα ανακαλύψουν για πρώτη φορά το βιβλίο, καθώς και ένα μεγαλύτερο κοινό που θα το ανακαλύψει εκ νέου.»
Madame Bovary (2014) 07
Το άκρως απαιτητικό καθήκον της μεταφοράς ενός τόσο πολύπλοκου και αμφιλεγόμενου χαρακτήρα ανέλαβε μία από τις πιο ταλαντούχες και υποσχόμενες νεαρές ηθοποιούς που δουλεύουν σήμερα στο σινεμά, η Αυστραλή Μία Γουασικόφσκα, η οποία είναι υπέροχη στον ρόλο της και λάμπει μέσα από τα πολλά και υπέροχα φορέματα που καλείται να φορέσει, αναδύοντας παράλληλα το φως του χαρακτήρας της, πριν την μοιραία πτώση…
Madame Bovary (2014) 06
Έχοντας γίνει διεθνώς γνωστή ως η πρωταγωνίστρια της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» του Τιμ Μπάρτον, η Γουασικόφσκα έχει εντυπωσιάσει με τις εξαιρετικές της ερμηνείες σε ταινίες όπως τα «Stoker», «Only Lovers Left Alive», «The Kids Are All Right», «The Double» και «Maps to the Stars», μεταξύ άλλων.
Madame Bovary (2014) 05
Παρόλο που, μετά την «Jane Eyre» του Κάρεϊ Φουκουνάγκα, η Γουασικόφσκα ήταν διστακτική να αναλάβει ακόμη έναν εμβληματικό πρωταγωνιστικό λογοτεχνικό χαρακτήρα, η πρόκληση της κινηματογραφικής μεταφοράς της Έμμα Μποβαρί, την έπεισε να το επιχειρήσει. Είναι, εξάλλου, ένας από τους πιο πολυσύνθετους ρόλους που θα μπορούσε ποτέ να ονειρευτεί μία ηθοποιός. Συγκεκριμένα η Μία Γουασικόφσκα, αναφέρει:

«Μου αρέσει η Έμμα γιατί δεν είναι η τυπική ηρωίδα. Συμβολίζει τη ζήλεια, την οργή, την επιφανειακή προσέγγιση των πραγμάτων, χαρακτηριστικά που συνήθως δεν επαινούμε στους πρωταγωνιστές των ιστοριών, που δεν μας αρέσουν πάνω και σε εμάς τους ίδιους. Επίσης, είναι ένας χαρακτήρας, τον οποίο αντιλαμβάνεται διαφορετικά ο καθένας, ανάλογα με την ηλικία, το φύλο ή και τις εμπειρίες του. Υπάρχει κάτι το μαγικό σε αυτό».
Madame Bovary (2014) 04
Όπως όμως προαναφέραμε, εκτός από την Γουασικόφσκα, στην ταινία πρωταγωνιστούν σπουδαίοι ηθοποιοί τόσο στους πρώτους όσο και στους δεύτερους ρόλους. Ξεχωρίζουν οι παρουσίες των βετεράνων πλέον ηθοποιών Πολ Τζιαμάτι (υποψήφιος για Όσκαρ με την ερμηνεία του στο φιλμ «Cinderella Man» του 2005) και Ρις Ίφανς (υποψήφιος για BAFTA με την ερμηνεία του στο φιλμ «Notting Hill» του 1999). Οι δύο ηθοποιοί είναι και οι μόνοι που δείχνουν να απεγκλωβίζονται ευχάριστα από το κείμενο και να αυτοσχεδιάζουν κατά το δοκούν, προσφέροντας κάθε φόρα με την παρουσία τους, μία νέα ενέργεια στο φιλμ.

Μαζί τους οι Χένρι Λόιντ-Χιουζ και Λόγκαν Μάρσαλ-Γκριν, στους ρόλους του συζήγου και του Μαρκήσιου αντίστοιχα, είναι ικανοποιητικοί. Ενώ ειδική αναφορά οφείλουμε να κάνουμε στον ιδιαίτερα ταλαντούχο νεαρό ηθοποιό Έζρα Μίλερ, τον οποίο στο παρελθόν έχουμε απολαύσει στις ταινίες «We Need to Talk About Kevin» του 2011 και «The Perks of Being a Wallflower» του 2012. Εδώ αν και μένει μακριά από τις υπέροχες ερμηνείες που μας έχει συνηθίσει, ωστόσο εξαιτίας της καλής χημείας που αναπτύσσει με την Γουασικόφσκα, καταφέρνει να ενταχθεί σταδιακά στον ρόλο του.
Madame Bovary (2014) 02
«Η Έμμα Μποβαρί θα είναι για πάντα ένα αίνιγμα, ένας ενδιαφέρων και μαγνητικός χαρακτήρας, αλλά καθώς ωριμάζω, την καταλαβαίνω καλύτερα. Ήπια, ντελικάτη, τρυφερή, γενναιόδωρη, εμμονοληπτική, η Έμμα μπορεί επίσης να γίνει επιθετική, επαναστάτης, μαχητική, προκλητική και αδιάλλακτη στην μάχη της για ανεξαρτησία και ικανοποίηση των πιο άγριων επιθυμιών και ορέξεων της. Είναι ένας χαρακτήρας με τον οποίο ο αναγνώστης εξελίσσεται και ωριμάζει. Αλλά το μυθιστόρημα παραμένει αιώνια νέο. […] Ο στόχος της ταινίας είναι να εμπλέξει το κοινό σε ένα ηθικό δίλημμα. Μπορεί να κατηγορούμε την Έμμα για τα λάθη της, τα καπρίτσια της, και τις καταστρεπτικές της επιθυμίες, αλλά πρέπει να νιώσουμε συμπόνια για αυτήν. Οι αντιθέσεις της την κάνουν πολύπλοκη και ευάλωτη, και πρέπει όλοι μας να δούμε τον εαυτό μας σε αυτήν, όπως ο Φλομπέρ έκανε με την διάσημή του φράση «Η Μαντάμ Μποβαρί είμαι εγώ». Εγώ θα πρόσθετα: η Μαντάμ Μποβαρί είμαστε εμείς!» – Σόφι Μπαρτ
Madame Bovary (2014) 11
Η ταινία «Μαντάμ Μποβαρί» (Madame Bovary – 2014) της Σόφι Μπαρτ (Γερμανία, Βέλγιο, Η.Π.Α.), έχοντας ήδη ταξιδέψει στα Διεθνή Κινηματογραφικά Φεστιβάλ του Τορόντο, του Λονδίνου και του Σίδνεϊ, κυκλοφορεί στις κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας, σε διανομή της Odeon.

Έτος: 2014 | Xώρα: Γερμανία, Βέλγιο, Η.Π.Α. | Διάρκεια: 118 λεπτά | Σκηνοθεσία: Sophie Barthes | Σενάριο: Felipe Marino, Sophie Barthes, Gustave Flaubert (novel) | Παίζουν: Mia Wasikowska, Ezra Miller, Logan Marshall-Green

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s