Double Indemnity – Billy Wilder (1944) [Κριτική]

Double Indemnity (1944) 01
Ο Αυστροαμερικανός σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός, καλλιτέχνης, και δημοσιογράφος, Μπίλι Γουάιλντερ, υπήρξε ένας σημαντικός και ιδιαίτερος δημιουργός, που άφησε το δικό του μοναδικό στίγμα στον χώρο της Έβδομης Τέχνης. Η «Διπλή Ταυτότητα» (Double Indemnity / Κολασμένη Αγάπη), προβάλλεται σε επανέκδοση και αποτελεί την τέταρτη μεγάλου μήκους μήκους ταινία του δημιουργού και μόλις τη δεύτερη που γύρισε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1944. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα φιλμ νουάρ της εποχής – απέσπασε επτά υποψηφιότητες για Όσκαρ – και το οποίο ουσιαστικά όρισε το συγκεκριμένο είδος.

Το 1938, ο Γουόλτερ Νεφ (Φρεντ ΜακΜάρεϊ), ένας έμπειρος ασφαλιστής συναντά τη Φύλις Ντίτριχσον (Μπάρμπαρα Στάνγουικ) σύζυγο ενός από τους πελάτες του με την οποία συνάπτει ερωτική σχέση. Η Φύλις του προτείνει να τη βοηθήσει να σκοτώσει το σύζυγό της, κάνοντας τον φόνο να φανεί ως ατύχημα προκειμένου να ξεγελάσουν τις αρχές και την ασφαλιστική εταιρία, ώστε να λάβει την αποζημίωση που της αναλογεί από την ασφάλεια ζωής του συζύγου της.
Double Indemnity (1944) 12
Ο Γουόλτερ σκαρφίζεται ένα σχέδιο σύμφωνα με το οποίο η γυναίκα πρόκειται να λάβει διπλή αποζημίωση, με βάσει μια δικλείδα του συμβολαίου του συζύγου της. Όταν ο κύριος Ντίτριχσον (Τομ Πάουερς) βρίσκεται νεκρός στις ράγες του τρένου, η αστυνομία δέχεται ότι ο φόνος προκλήθηκε από ατύχημα, αλλά ο Μπάρτον Κις (Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον), φίλος και συνεργάτης του Νεφ στην ασφαλιστική εταιρία έχει άλλη άποψη. Υποπτεύεται ότι η Φύλις σκότωσε τον σύζυγό της με τη βοήθεια ενός άλλου άνδρα.

DOUBLE INDEMNITY, DOUBLE INDEMNITY US 1944 PARAMOUNT PICTURES BARBARA STANWYCK FRED MacMURRAY PICTURE FROM THE RONALD GRANT ARCHIVE DOUBLE INDEMNITY US 1944 PARAMOUNT PICTURES BARBARA STANWYCK FRED MacMURRAY Date 1944, Photo by: Mary Evans/Ronald Grant/Everett Collection(10353568)

DOUBLE INDEMNITY, DOUBLE INDEMNITY US 1944 PARAMOUNT PICTURES BARBARA STANWYCK FRED MacMURRAY PICTURE FROM THE RONALD GRANT ARCHIVE DOUBLE INDEMNITY US 1944 PARAMOUNT PICTURES BARBARA STANWYCK FRED MacMURRAY Date 1944, Photo by: Mary Evans/Ronald Grant/Everett Collection(10353568)

Η «Διπλή Ταυτότητα» (Double Indemnity) θεωρείται ως ένα αρχετυπικό φιλμ νουάρ το οποίο αναπτύχθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’40, διαδραματίζοντας καίριο ρόλο στη διαμόρφωση του είδους. Παρά το γεγονός ότι αποτελεί μία από τις πρώτες ταινίες του Μπίλι Γουάιλντερ, το φιλμ προτάθηκε για Όσκαρ Σκηνοθεσίας, ενώ συνολικά έλαβε επτά υποψηφιότητες και συγκεκριμένα στις Κατηγορίες:
Καλύτερης Ταινίας – Μπόμπι Ντα Σίλβα και Τζόζεφ Σίστρομ
Σκηνοθεσίας – Μπίλι Γουάιλντερ
Ά Γυναικείου Ρόλου – Μπάρμπαρα Στάνγουικ
Διασκευής Σεναρίου – Μπίλι Γουάιλντερ και Ρέιμοντ Τσάντλερ
Φωτογραφίας σε Ασπρόμαυρη Ταινία – Τζον Σάιτς
Μουσικής Επένδυσης – Μίκλος Ρόζα
Ήχου – Λόρεν Ράινερ
Double Indemnity (1944) 10
Η ταινία βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζέιμς Μ. Κέιν, το οποίο ήταν εμπνευσμένο από ένα αληθινό συμβάν που είχε αναστατώσει την κοινωνία κάμποσα χρόνια πριν. Ο Κέιν είχε παρακολουθήσει τις λεπτομέρειες του περιστατικού αφού σαν νεαρός ρεπόρτερ είχε καλύψει τη δίκη του πραγματικού ζευγαριού, για λογαριασμό μιας μεγάλης εφημερίδα.

Η κατηγορούμενη Ρουθ Σνάιντερ είχε πείσει τον σύζυγό της να συνάψει μια μεγάλη ασφάλεια βάζοντας σαν δικαιούχο την ίδια. Μετά, έπεισε τον εραστή της Τζουντ Γκρέι να σκοτώσει τον σύζυγο προκειμένου να εισπράξει την σημαντικότατη αποζημίωση. Η φωτογραφία της εκτέλεσής τους στην ηλεκτρική καρέκλα έγινε η διασημότερη φωτογραφία της δεκαετίας του ’20.
Double Indemnity (1944) 09
Ο Κέιν, διάσημος κυρίως για την επιτυχία του «Ο Ταχυδρόμος Χτυπάει Πάντα Δυο Φορές» (The Postman Always Rings Twice – 1946), δημοσιεύει στα μέσα της δεκαετίας του ’30, σε 8 συνέχειες το σχετικό μυθιστόρημα, ενώ αναθέτει παράλληλα τον ατζέντη του να το ταχυδρομήσει σε όλες τις κινηματογραφικές εταιρείες που διαγωνιζόταν για να το αποκτήσουν.
Double Indemnity (1944) 08
Δυστυχώς όμως, η Επιτροπή Λογοκρισίας των Ηνωμένων Πολιτειών θεώρησε το έργο ανήθικο και απαγόρευσε την μεταφορά του στην μεγάλη οθόνη. Πολύ αργότερα, η Paramount τόλμησε παρά την απαγόρευση, να αγοράσει τα κινηματογραφικά δικαιώματα, για λογαριασμό του Μπίλυ Γουάιλντερ. Ο ιδιοφυής σκηνοθέτης σε συνεργασία με τον Τσαρλς Μπράκετ έγραψε ένα αρχικό σενάριο το οποίο και υπέβαλλε στην λογοκρισία που παραδόξως συμφώνησε με αντάλλαγμα το κόψιμο κάποιων επίμαχων σκηνών.
Double Indemnity (1944) 05
Η Μπάρμπαρα Στάνγουικ ήταν η πρώτη επιλογή του ταλαντούχου και στο κάστινγκ Γουάιλντερ. Εκείνη όμως έχοντας ερμηνεύσει μέχρι τότε μόνο θετικά φορτισμένους χαρακτήρες δίσταζε πολύ να αναλάβει τον ρόλο. Η επιμονή του σκηνοθέτη έκαμψε τις αντιρρήσεις, χαρίζοντάς μας μια εξαιρετική ερμηνεία. Για τους αντρικούς ρόλους, ο σκηνοθέτης επέλεξε τον λιγότερο γνωστό ηθοποιό Φρεντ ΜακΜάρεϊ – για τον ρόλο του εραστή – αλλά και τον διάσημο και καταξιωμένο ηθοποιό, Εντ Ρόμπινσον, για τον σαφέστατα μικρότερο ρόλο του ντετέκτιβ.

Στη θέση του οπερατέρ συναντάμε τον σπουδαίο Τζον Ζάιτς, ο οποίος φωτίζοντας το φιλμ με έντονα κοντράστ, παραπέμπει στον γερμανικό εξπρεσιονισμό. Συχνά πυκνά τα πρόσωπα σκιάζονται από τις μισάνοιχτες περσίδες των παραθύρων, προμηνύοντας την τραγική τους μοίρα, αλλά και την τελική καταδίκη.
Double Indemnity (1944) 07
Η ταινία έτυχε λαμπρής υποδοχής τόσο από το κοινό όσο και από την κριτική που εντυπωσιάστηκε από το πρωτόγνωρο στυλ της κινηματογράφhσης. Τέτοιος ήταν ο απόηχος του φιλμ ώστε ο Άλφρεντ Χίτσκοκ να γράψει στον σκηνοθέτη: «Από την στιγμή της προβολής του συγκεκριμένου φιλμ και μετά, δυο είναι οι σπουδαιότερες λέξεις στον χώρο του σινεμα: “Μπίλυ” και “Γουάιλντερ”.»
Double Indemnity (1944) 04
Έχοντας σκηνοθετήσει απολαυστικές κωμωδίες όπως το «Μερικοί το Προτιμούν Καυτό» (Some Like it Hot – 1959), με τους Τόνι Κέρτις, Τζακ Λέμον, Μέριλιν Μονρόε ή την «Γκαρσονιέρα» (The Apartment – 1960), επίσης με τον Τζακ Λέμον και με πρωταγωνίστρια την Σίρλεϊ ΜακΛέιν, αλλά και με κριτική ματιά απέναντι στο κατεστημένο, όπως «Το Τελευταίο Ατού» (Ace in the Hole – 1951) με τον Κερκ Ντάγκλας, όπου στηλιτεύει τα κακώς κείμενα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, αλλά και το θρυλικό φιλμ «Η Λεωφόρος της Δύσεως» (Sunset Blvd. – 1950), όπου με πρωταγωνιστές τους Γούλιαμ Χόλντεν, Γκλόρια Σουάνσον και Έριχ Φον Στροχάιμ, ουσιαστικά ασκεί κριτική στο ίδιο το Χόλιγουντ και τον ψεύτικο κόσμο του, ο Μπίλι Γουάιλντερ αποτελεί ένα μοναδικό κεφάλαιο τόσο στον Αμερικάνικο, όσο και στον παγκόσμιο Κινηματογράφο.
Double Indemnity (1944) 06
«Είμαι ένας συγγραφέας αλλά και πάλι κανείς δεν είναι τέλειος…» – Μπίλι Γουάιλντερ

Η ταινία «Διπλή Ταυτότητα» (Double Indemnity / Κολασμένη Αγάπη – 1944) του Μπίλι Γουάιλντερ (Η.Π.Α.), κυκλοφορεί σε επανέκδοση, σε διανομή της εταιρείας Nostalgia Films.
Double Indemnity (1944) 03
Έτος: 1944 | Xώρα: Η.Π.Α. | Διάρκεια: 119 λεπτά | Σκηνοθεσία: Billy Wilder | Σενάριο: Billy Wilder (screenplay), Raymond Chandler (screenplay), James M. Cain (novel) | Παίζουν: Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s