Elle – Paul Verhoeven (2016) [Κριτική]

elle-01
Δέκα χρόνια μετά το υποψήφιο για Βραβείο BAFTA φιλμ, «Black Book» (2006), ο Πολ Βερχόφεν επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία: «Εκείνη» (Elle – 2016). Ο Ολλανδός σκηνοθέτης στην πρώτη του γαλλική ταινία, πραγματοποιεί την καλλιτεχνική υπέρβαση και μας παρουσιάζει την καλύτερη ταινία της μέχρι τώρα πλούσιας, αλλά αισθητικά αμφιλεγόμενης, φιλμογραφίας του. Πρωταγωνιστεί η καταπληκτική Ιζαμπέλ Ιπέρ, σ’ ένα ρεσιτάλ ερμηνείας που μοιραία σημαδεύει ανεξίτηλα την νέα κινηματογραφική σεζόν.

«Είναι μια ιστορία, δεν είναι αληθινή ζωή ούτε μια φιλοσοφική άποψη για τις γυναίκες! Αυτή η συγκεκριμένη γυναίκα αντιδρά μ’ αυτό τον τρόπο, χωρίς να σημαίνει ότι όλες οι γυναίκες αντιδρούν έτσι ή ότι θα έπρεπε να αντιδρούν έτσι. Αλλά η Μισέλ το κάνει. Δουλειά μου ήταν να κατευθύνω αυτή την ιστορία με τον πιο αξιόπιστο κι αληθοφανή τρόπο που μπορούσα. Χρωστάω πολλά φυσικά στην Ιζαμπέλ Ιπέρ, της οποίας η καταπληκτική ερμηνεία κάνει το χαρακτήρα της απολύτως πειστικό.» – Πολ Βερχόφεν

paul-verhoeven-03

Η Μισέλ (Ιζαμπέλ Ιπέρ) μοιάζει ατρόμητη. Επιτυχημένη επιχειρηματίας, φέρνει την ίδια δυναμική και στην προσωπική της ζωή. Η ζωή της θα αλλάξει δια παντός όταν θα δεχτεί επίθεση μέσα στο ίδιο της το σπίτι. Αναζητά με μανία τον άντρα που εισέβαλε στη ζωή της, και το παιχνίδι που προκύπτει ανάμεσα τους, μπορεί να βγει εκτός ελέγχου ανά πάσα στιγμή.

Στην ταινία «Elle», η Ιζαμπέλ Ιπέρ υποδύεται μια διευθύντρια που ελέγχει με σιδερένια πυγμή τόσο την εταιρία της, όσο και την προσωπική της ζωή. Αυτό συμβαίνει μέχρι τη στιγμή, που ένας άγνωστος τη βιάζει μέσα στο σπίτι της. Αντί να το καταγγείλει στην αστυνομία, αναλαμβάνει η ίδια να εντοπίσει τον βιαστή της. Όταν όμως τελικά τον βρίσκει, όλα θα πάρουν μια απροσδόκητη τροπή.

elle-10

Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Μάιο στο 69ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, συμμετέχοντας στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα της διοργάνωσης και αποτελεί την κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου του Φιλίπ Ντιζάν, «Oh…».

«Η ιδέα δεν ήταν δική μου, αλλά του παραγωγού Saïd Ben Saïd. Μου έστειλε το μυθιστόρημα το οποίο βρήκα πολύ ενδιαφέρον. Το υλικό για μια ταινία ήταν ήδη εκεί, αλλά έπρεπε να σκεφτώ διεξοδικά την ιστορία που δε θα είχα σκεφτεί ποτέ μόνος μου […] Γι’αυτό κι επιλέχθηκε Αμερικανός σεναριογράφος αρχικά. Σκοπός μας ήταν να μεταφέρουμε τη δράση από το Παρίσι στη Βοστώνη ή το Σικάγο, αλλά είχε προβλήματα αυτό το πλάνο, τόσο καλλιτεχνικά όσο και οικονομικά. Καταλάβαμε νωρίς ότι δύσκολα θα δεχόταν Αμερικανίδα ηθοποιός να πει ναι σ’ αυτόν τον ρόλο, ενώ η Ιζαμπέλ Ιπέρ ήθελε εξαρχής. Κάποια στιγμή ο Saïd μου είπε «Γιατί παλεύουμε να κάνουμε αυτή την ταινία στις ΗΠΑ; Πρόκειται για Γαλλικό μυθιστόρημα, η Ιζαμπέλ Ιπέρ θέλει να το κάνει – είμαστε χαζοί!» Είχε δίκιο. Συνειδητοποιώ πια ότι δε θα μπορούσα ποτέ να κάνω αυτή την ταινία στις Η.Π.Α. και να έχει την ίδια αυθεντικότητα.» – Πολ Βερχόφεν

elle-06

Πρόκειται για την πρώτη γαλλική ταινία του Πολ Βερχόφεν («Ρόμποκοπ», «Οι στρατιώτες του σύμπαντος», «Βασικό Ένστικτο»), οποία αποτελεί και την επίσημη πρόταση της Γαλλίας για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Πρωταγωνιστούν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Λοράν Λαφίτ, Αν Κονσινί, Σαρλ Μπερλίνγκ, Βιρζινί Εφιρά. Το φιλμ αποτέλεσε την Ταινία Λήξης του 22ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

elle-09

«Όταν η Ιζαμπέλ Ιπέρ είδε την ταινία, αυτό ήταν ένα από τα πράγματα που μου είπε: «το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι η συνεχής ασάφεια». Έχει δίκιο – είναι πάντα ασαφές. Είναι δύσκολο να κατανοήσεις πλήρως αυτή τη γυναίκα. Στο τέλος, δεν είναι ξεκάθαρο τι θα έπρεπε να σκεφτείς. Μου αρέσει να αφήνω ανοιχτές τις εναλλακτικές. Ακριβώς όπως και στη ζωή, ποτέ δεν ξέρεις τι κρύβεται πίσω από ένα χαμόγελο.» – Πολ Βερχόφεν

paul-verhoeven-01

Εντυπωσιακή η νέα δημιουργία του Πολ Βερχόφεν, καταφέρνει να συγκινήσει τον θεατή, ενώ δεν λείπουν και τα κωμικά στοιχεία, ειδικά στο πρώτο μέρος του έργου, καθώς σταδιακά οδηγούμαστε στο δραματικό φινάλε, μέσα από συχνά πυκνά ευφάνταστες κωμικοτραγικές καταστάσεις. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι διευθυντής φωτογραφίας είναι ο Στεφάν Φονταίν.

«Ήθελα μια πιο χαλαρή αίσθηση, όχι ιδιαίτερα κορνιζαρισμένη. Μελέτησα αρκετούς Γάλλους διευθυντές φωτογραφίας και ο Στεφάν του «Ένας Προφήτης» και «Σώμα με Σώμα», απλά ξεχώρισε. Πρότεινα να κάνουμε τα γυρίσματα με δύο κάμερες, όλες οι σκηνές είχαν στηθεί για δύο κάμερες, πολύ συχνά τοποθετημένες κοντά μεταξύ τους για να εξυπηρετήσουν τη συνέχεια, έτσι ώστε το μοντάζ να μην είναι τόσο εμφανές. Χρησιμοποιήσαμε μεγάλης διάρκειας λήψεις με χειροκίνητες κάμερες, σε αντίθεση με προηγούμενες δουλειές μου. Ήθελα μια μη επιτηδευμένη λήψη – σαν κάποιος να παρακολουθούσε.» – Πολ Βερχόφεν

elle-03

Ο Ολλανδός σκηνοθέτης έχει στη διάθεση του ένα εξαιρετικό σύνολο ηθοποιών και το εκμεταλλεύεται στο έπακρο. Ξεχωρίζει βέβαια η εντυπωσιακή Ιζαμπέλ Ιπέρ, της οποίας η ερμηνεία αποτελεί πλέον ορόσημο και μέτρο σύγκρισης για τη νέα κινηματογραφική σεζόν, θυμίζοντας μας γιατί δικαίως θεωρείται ως μία από τις καλύτερες ερμηνεύτριες της σύγχρονης κινηματογραφικής ιστορίας.

«Έξι ή εφτά περίπου χρόνια πριν, το Turkish delight παιζόταν στο La Cinémathèque Française και η Ιζαμπέλ ήταν εκεί για να παρουσιάσει την ταινία. Είπε ότι το είδε για πρώτη φορά όταν ήταν πολύ μικρή, και ήταν ένας από τους λόγους για τους οποίους έγινε ηθοποιός. Η Ιζαμπέλ είναι ατρόμητη. Τίποτα δεν αποτελεί πρόβλημα για εκείνη. Θα δοκίμαζε τα πάντα, είναι εξαιρετικά γενναία.» – Πολ Βερχόφεν

Έτος: 2016 | Xώρα: Φιλανδία | Διάρκεια: 130 λεπτά | Σκηνοθεσία: Paul Verhoeven | Σενάριο: Philippe Djian (based on the novel by), David Birke (screenplay) | Παίζουν: Isabelle Huppert, Laurent Lafitte, Anne Consigny, Virginie Efira, Christian Berkel.

Ιζαμπέλ Ιπέρ

elle-02

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ σπούδασε Σλαβικές κι Ανατολικές Γλώσσες, ενώ έκανε ταυτόχρονα μαθήματα υποκριτικής στο Παρίσι, στην Εθνική Ακαδημία Δραματικών Τεχνών. Κέρδισε αμέσως την προσοχή του κοινού με τις πρώτες εμφανίσεις της στα Les Valseuses, Aloise , The Judge και Assassin. Απέσπασε το Βραβείο της πιο Υποσχόμενης Νέας Ηθοποιού από τη Βρετανική Ακαδημία για το ρόλο της στο The Lacemaker.

Η σχέση της με τον Κλοντ Σαμπρόλ της επέτρεψε να αναδειχτεί σε όλα τα είδη ταινιών: στην κωμωδία με το The Swindle, στο δράμα με το Story of Women, στο φιλμ νουάρ με το Merci pour le chocolat, στην κλασική λογοτεχνία με το Madame Bovary, ακόμη και στο είδος της πολιτικής ταινίας με το Comedy of Power.

elle-04

Έχει βραβευτεί πολλάκις για τους ρόλους της στις ταινίες του Κλοντ Σαμπρόλ: στις Κάννες για το Violette Nozière, στη Βενετία για το Story of Women, στη Μόσχα για το Madame Bovary, και ξανά στη Βενετία και τα Βραβεία Σεζάρ για το La Cérémonie.

Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έχει συνεργαστεί με καταξιωμένους Γάλλους σκηνοθέτες όπως οι Ζαν Λυκ Γκοντάρ, Αντρέ Τεσινέ, Μορίς Πιαλά, Πατρίς Σερό, Μπενουά Ζακό, Κλαιρ Ντενί, Ολιβιέ Ασσάγιας, Φρανσουά Οζόν, Αν Φοντέν, όπως και με διεθνείς όπως οι Ότο Πρέμινγκερ, τους αδερφούς Ταβιάνι, Μάρκο Φερέρι, Ντέιβιντ Ο΄Ράσελ, Αντρέι Βάιντα, Μίκαελ Χάνεκε.

elle-05

Η Βενετία την τίμησε με το Ειδικό Χρυσό Λέοντα της Επιτροπής για τη συνεισφορά της στον κινηματογράφο. Στις Κάννες βραβεύτηκε δύο φορές για τις ερμηνείες της, ενώ ήταν πρόεδρος της επιτροπής για την 62η διοργάνωση του Φεστιβάλ.
Η Ιπέρ έχει ταυτόχρονα μια αξιόλογη καριέρα στο θέατρο. Έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τους Μπομπ Γουίλσον, Πίτερ Ζάντεκ και Κλοντ Ρεγκί. Φέτος εμφανίζεται στο Les Fausses Confidences του Λυκ Μποντί.

Η Ιπέρ πρωταγωνίστησε σε τρεις ταινίες που επιλέχθηκαν για το περσινό Φεστιβάλ Καννών: Ο Ήχος της Σιωπής (Louder than Bombs), Valley of Love του Γκιγιόμ Νικλού και Άσφαλτος (Asphalte) του Σάμιουελ Μπένεκτριτ. Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έχει λάβει τους τιμητικούς τίτλους Ιππότης του Εθνικού Τάγματος της Λεγεώνας της Τιμής, Ιππότης του Εθνικού Τάγματος Αξίας και Διοικητής του Τάγματος Γραμμάτων και Τεχνών στη Γαλλία.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s