«2046» του Γουόνγκ Καρ Γουάι: Εκεί όπου η επιστημονική φαντασία συναντά την αισθητική τελειότητα

Το «2046» σηματοδοτεί την πιο αισθαντική και φιλόδοξη στιγμή του Γουόνγκ Καρ Γουάι. Η επιστημονική φαντασία και η αισθητική τελειότητα των εικόνων του «συναντιούνται» σε μία υπέροχη ταινία, η οποία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών το 2004 και από την Πέμπτη 1 Ιουλίου, κυκλοφορεί σε επανέκδοση με αποκατεστημένες 4Κ κόπιες.

Ένας συγγραφέας γράφει ένα βιβλίο για το 2046, εκεί όπου ταξιδεύουν με ένα μυστηριώδες τρένο όσοι θέλουν να βρουν τις χαμένες τους αναμνήσεις. Κι όσο βυθίζεται στη συγγραφή του, τα όρια ανάμεσα στο παρελθόν και στο μέλλον, τη δική του ζωή και τη μυθοπλασία, τα όνειρα και τη μνήμη, γίνονται πιο θολά και δυσδιάκριτα.

«Τα 100 Χρόνια Μοναξιάς ξεκινούν με μία πρόταση για ένα φανταστικό μέλλον από έναν άνθρωπο στο παρελθόν, αλλά ισχύει και για το παρόν. Αναρωτιόμουν αν κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει και με μία ταινία. Ξεκίνησα με τη διάσημη υπόσχεση ότι μετά την μεταβίβαση της κυριαρχίας του στην Κίνα, το Χονγκ Κονγκ δεν θα άλλαζε για 50 χρόνια. Σκέφτηκα ότι θα ήταν ενδιαφέρον να κάνω μια ταινία – μεταφορά γι’ αυτήν την υπόσχεση. Προσπάθησα να φανταστώ τι θα συνέβαινε σε μία πόλη, αν έπρεπε να μείνει απαράλλαχτη για 50 χρόνια. Έτσι γεννήθηκε αυτή η ταινία.» – Γουόνγκ Καρ Γουάι

Το «2046» παίρνει την σκυτάλη από την «Ερωτική Επιθυμία», καθώς περιγράφει την ιστορία του ίδιου πρωταγωνιστή, του Τσόου (τον υποδύεται και πάλι ο Τόνι Λιούνγκ Τσίου Γουάι), από τη στιγμή που επιστρέφει από την Σινγκαπούρη, όπου εργαζόταν ως συγγραφέας, στο Χονγκ Κονγκ και νοικιάζει ένα δωμάτιο στο ξενοδοχείο Oriental με τον αριθμό 2047, ακριβώς απέναντι δηλαδή από το δωμάτιο με τον αριθμό 2046.

Ο αριθμός 2046 έχει ιδιαίτερη σημασία για τον πρωταγωνιστή, καθώς συναντιόταν σε δωμάτιο ξενοδοχείου με τον αριθμό αυτό με τη Σου Λι Ζεν για να γράψουν ένα μυθιστόρημα πολεμικών τεχνών. Η Σου Λι Ζεν (την οποία υποδυόταν η Μάγκι Τσενγκ (Maggie Cheung) στην ταινία Ερωτική Επιθυμία) ήταν ο μεγάλος έρωτας της ζωής του, που όμως δεν ευδοκίμησε ποτέ και στην οποία ο Τσόου είναι ακόμα προσκολλημένος.

Καθώς η ταινία εξελίσσεται, παρακολουθούμε τις σχέσεις του Τσόου με διάφορες γυναίκες, που όμως δεν καταφέρνουν να τον κάνουν να ξεχάσει την Σου Λι Ζεν. Παράλληλα, ο Τσόυ ξεκινάει να γράφει ένα φουτουριστικό μυθιστόρημα με τον τίτλο 2046. Στο μυθιστόρημα αυτό ονομάζεται μια πόλη στην οποία καταφεύγουν οι άνθρωποι για να βρουν τις χαμένες τους αναμνήσεις. Σύμφωνα με τον Τσόου, στην πόλη 2046, «τίποτα δεν αλλάζει και όποιος φτάνει εκεί δεν γυρίζει πίσω ποτέ».

Η ταινία «2046» του 2004 αποτελεί το τρίτο μέρος μιας ανεπίσημης τριλογίας, η οποία ξεκίνησε με τις «Ημέρες Αγριότητας» (Days of Being Wild) του 1991 και το συνεχίστηκε το 2000, με την «Ερωτική Επιθυμία». Και στις τρεις συγκεκριμένες ταινίες ο κύριος άξονας είναι ο ερωτισμός και οι ανθρώπινες σχέσεις.

Στο «2046» όλοι ζουν μέσα στις αναμνήσεις τους, σχεδόν αιχμάλωτοι σε αυτές. Γιατί οι αναμνήσεις, όπως και ο ίδιος ο κινηματογράφος, μπορούν να παγώσουν τον χρόνο. Το κοινό έχει την ευκαιρία να επισκεφτεί και πάλι τις αναμνήσεις αυτές απολαμβάνοντας στο απόλυτο πλέον, λόγω της αποκατάστασης, την αισθητική αρτιότητα των εικόνων του Γουόνγκ Καρ Γουάι, αλλά και το θρυλικό soundtrack με κυρίαρχο το τσέλο του Ουμεμπαγιάσι.

Οι αποκατεστημένες 4Κ κόπιες προσφέρουν στο κοινό την ευκαιρία να απολαύσει την σπουδαία αυτή ταινία, όπως ακριβώς την οραματίστηκε αρχικά ο δημιουργός τους. Ο ίδιος ο Γουόνγκ Καρ Γουάι επέβλεψε προσωπικά την αποκατάσταση και είναι ένα project το οποίο φιλοδοξούσε καιρό να υλοποιήσει. Το κοινό θα έχει πλέον την ευκαιρία να δει την ταινία σε υψηλή ευκρίνεια εικόνας, που απογειώνει την ανυπέρβλητη αισθητική του σκηνοθέτη, ενώ και ο ήχος έχει αποκατασταθεί σε 5.1 surround. Όπως δήλωσε ο ίδιος ο Γουόνγκ Καρ Γουάι σχετικά:

«Όπως λέει το γνωστό ρητό: «Κανείς δεν μπορεί να μπει δυο φορές στο ίδιο ποτάμι, γιατί ούτε το ποτάμι είναι το ίδιο μα ούτε και ο άνθρωπος.» […] Παρουσιάζω τις αποκατεστημένες αυτές κόπιες ως καινούρια δουλειά από ένα διαφορετικό στάδιο της καριέρας μου. Προσκαλώ το κοινό να μοιραστεί μαζί μου αυτή τη νέα αρχή, μια και αυτές δεν είναι οι ίδιες ταινίες, μα ούτε κι εμείς είμαστε πια το ίδιο κοινό».

Γουόνγκ Καρ Γουάι / Kar Wai Wong

Ο Γουόνγκ Καρ Γουάι γεννήθηκε το 1956 στη Σανγκάι και μετακόμισε στο Χονγκ Κονγκ με την οικογένεια του στην ηλικία των πέντε ετών. Ξεκίνησε την καριέρα του ως σεναριογράφος κι άρχισε να σκηνοθετεί τα σενάρια του το 1988. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, «Καθώς κυλούν τα δάκρυα μας» (As Tears Go By – 1988) συμμετείχε στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών.

Το 1990, η δεύτερη ταινία του «Οι Άγριες Μέρες Μας» (Days of Being Wild) απέσπασε πέντε βραβεία Hong Kong Film, μεταξύ των οποίων Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Ταινίας. Ίδρυσε τη δική του εταιρία Jet Tone το 1992 και πέρασε τα επόμενα δύο χρόνια γυρίζοντας το «Ashes of Time», σε απομονωμένες περιοχές της Κίνας.

Το «Δάσος του Τσάνγκινγκ» (Chungking Express – 1994), που πραγματοποιήθηκε πολύ γρήγορα σε ένα διάλειμμα από τα γυρίσματα του «Ashes of Time» και έγινε η πρώτη παγκόσμια επιτυχία του. Ακολούθησαν οι «Έκπτωτοι Άγγελοι» (Fallen Angels – 1995). Με γυρίσματα κυρίως στην Αργεντινή, το «Happy Together» έκανε πρεμιέρα το 1997 στο Φεστιβάλ Καννών, όπου απέσπασε βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Όλες οι επόμενες ταινίες του, έκαναν την πρεμιέρα τους στις Κάννες.

Μεταξύ των οποίων και η «Ερωτική Επιθυμία» (In the Mood for Love) το 2000, που χάρισε στον Τόνι Λιουνγκ το βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού. Το «2046» που κυκλοφόρησε το 2004, είναι η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του και ακολούθησαν «Οι Νύχτες μου Μακρυά» (My Blueberry Nights) το 2007. Ενώ το 2006 ο Γουόνγκ Καρ Γουάι, ήταν Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών.

2046
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Γουόνγκ Καρ Γουάι
Πρωταγωνιστούν: Τόνι Λιούνγκ, Φέι Γουόνγκ, Ζανγκ Ζιγί, Τακούγια Κιμούρα, Τσανγκ Τσεν, Καρίνα Λάου, Γκονγκ Λι, Μάγκι Τσενγκ, Ντονγκ Ζίε
Μουσική: Peer Raben, Shigeru Umebayashi
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Christopher Doyle, Lai Yiu Fai (H.K.S.C.), Kwan Pun Leun
Μοντάζ: William Chang Suk Ping
Σκηνογραφία: William Chang Suk Ping
Έτος Παραγωγής: 2004
Χώρα Παραγωγής: Χονγκ Κονγκ, Κίνα, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία
Διάρκεια: 129 λεπτά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s