«Dune»: Ένα από τα σημαντικότερα βιβλία επιστημονικής φαντασίας ζωντανεύει στην μεγάλη οθόνη – Ο Ντενί Βιλνέβ μεταφέρει στο Σινεμά το έπος του Φρανκ Χέρμπερτ

Μετά το σπουδαίο «Arrival» του 2016 και το εντυπωσιακό «Blade Runner 2049» του 2017, ο Ντενί Βιλνέβ συνεχίζει με επιτυχία το κινηματογραφικό ταξίδι του στον χώρο της επιστημονικής φαντασίας. Ο σπουδαίος Καναδός σκηνοθέτης, μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το θρυλικό βιβλίο του Φρανκ Χέρμπερτ, προσφέροντας μία μοναδική εμπειρία θέασης.

«Δε γνωρίζω τίποτα που θα μπορούσε επάξια να συγκριθεί μαζί του πέρα από τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών.» – Arthur C. Clarke

O Αρράκις, ο πλανήτης των ερήμων, είναι το μοναδικό μέρος σε ολόκληρο το γνωστό σύμπαν όπου υπάρχουν αποθέματα του μπαχαρικού μελάνζ, μιας μυστηριώδους ουσίας που παρατείνει τη ζωή, διευρύνει την ανθρώπινη συνείδηση κι επιτρέπει στους Πλοηγούς της Διαστημικής Συντεχνίας να αναδιπλώνουν το διάστημα, προσφέροντας έτσι στην ανθρωπότητα τη δυνατότητα να ταξιδεύει στ’ αστέρια. Στον παράξενο αυτόν κόσμο, που είναι γνωστός και ως Ντιουν, ξετυλίγεται αριστοτεχνικά η εξιστόρηση της ζωής του νεαρού Πωλ Ατρείδη, που ως Μουάντ’ Ντιμπ θα δώσει σάρκα και οστά στο πιο μεγαλεπήβολο όνειρο της ανθρωπότητας.

Το βραβευμένο με Hugo και Nebula κλασικό μυθιστόρημα του Φρανκ Χέρμπερτ / Frank Herbert γίνεται πηγή έμπνευσης για την κινηματογραφική υπερπαραγωγή του Ντενί Βιλνέβ / Denis Villeneuve, ο οποίος μεταφέρει με επιτυχία στην μεγάλη οθόνη τον συναρπαστικό κόσμο του κορυφαίου έπους της επιστημονικής φαντασίας.

O Frank Patrick Herbert γεννήθηκε το 1920 στην Tακόμα της πολιτείας της Ουάσιγκτον, όπου και έζησε μαζί με την σύζυγο και τους δύο γιους του. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον και αρχικά εργάστηκε ως δημοσιογράφος. H συγγραφική του σταδιοδρομία ξεκίνησε το 1963, όταν το περιοδικό Analog δημοσίευσε σε συνέχειες το «Dune», που γνώρισε ευρύτατη αποδοχή από το αναγνωστικό κοινό και απέσπασε τα μεγαλύτερα βραβεία του χώρου, Hugo και Nebula.

Tο «Dune» ακολουθήθηκε από πέντε συνέχειες και μεταφράστηκε σε περισσότερες από είκοσι γλώσσες. Μεταξύ των έργων του Frank Herbert συγκαταλέγονται τα «Hellstrom’s Hive», «The Dosadi Experiment», «The Godmakers», «The Dragon in the Sea» κ.ά. Κεντρικός άξονα της θεματολογίας του αποτελούν η εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, η οικολογία και τα κοινωνικά συστήματα.

O Frank Herbert πέθανε το 1986, αφήνοντας πίσω του εκτενείς σημειώσεις για τον κόσμο του Dune. Βασισμένοι σε αυτές, ο γιος του συγγραφέα, Brian Herbert και ο γνωστός συγγραφέας Kevin J. Anderson επιδόθηκαν στη συγγραφή νέων σειρών που εστιάζουν σε κεντρικά πρόσωπα και κομβικά γεγονότα του λογοτεχνικού σύμπαντος που δημιούργησε ο Frank Herbert, ρίχνοντας φως σε πολλές άγνωστες πτυχές του κορυφαίου έπους επιστημονικής φαντασίας.

«Ανακάλυψα το βιβλίο στα νεανικά μου χρόνια και θυμάμαι πόσο συνεπαρμένος ήμουν από τον λυρισμό του, από το οικολογικό του μήνυμα» σχολιάζει ο Βιλνέβ. «Τότε σπούδαζα θετικές επιστήμες, θα γινόμουν ή σκηνοθέτης ή βιολόγος, και ο τρόπος που ο Φρανκ Χέρμπερτ προσέγγισε την οικολογία στο βιβλίο ήταν πολύ φρέσκος, πλούσιος, λυρικός και δυνατός. Με μάγεψε η άποψη του για τη φύση και τα μαγικά οικοσυστήματα που δημιούργησε. Η εξερεύνηση της επίδρασης και του χάους της αποικιοκρατίας ήταν ένα επίκαιρο πορτρέτο του 20ου αιώνα. Και μέσα σε όλα αυτά υπάρχει ένας νεαρός άντρας που παλεύει με την ταυτότητα του, τη θέση του στον κόσμο, όπως ένιωθα κι εγώ τότε. Για μένα ήταν καταπληκτικός ο τρόπος που ο Πολ ανακαλύπτει την ταυτότητα του μέσα από έναν άλλο πολιτισμό».

Ο Βιλνέβ ταξιδεύει τους θεατές με όχημα μία επική ιστορία ενηλικίωσης και φόντο οικογενειακές αντιπαλότητες, πολέμους ανάμεσα σε φυλές, κοινωνική καταπίεση και οικολογική καταστροφή σε έναν ανελέητο, αφιλόξενο πλανήτη. Ο δημιουργός που ξέρει να ξετυλίγει με μαεστρία πολύπλοκα αφηγηματικά νήματα στη μεγάλη οθόνη προσέγγισε το Ντιουν με σκοπό να ξεναγήσει τους θεατές σε έναν πρωτόγνωρο κόσμο, όπως ένιωσε ο ίδιος όταν διάβασε το βιβλίο.

Στην αφοπλιστική αυτή παραγωγή πρωταγωνιστεί ο ιδανικός για τον ρόλο του Πολ Ατρείδη, Τιμοτέ Σαλαμέ, που παίζει δίπλα στους επάξιους, Όσκαρ Άιζακ, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Χαβιέ Μπαρδέμ, Τζος Μπρόλιν, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Σάρλoτ Ράμπλινγκ, Ντέιβ Μπαουτίστα, Ζεντάγια, Τζέισον Μομόα, Στίβεν Χέντερσον, Τσανγκ Τσεν, Ντέιβιντ Νταστμάλκιαν και Σάρον Ντάνκαν-Μπρούστερ.

Το σενάριο φέρει την υπογραφή των Τζον Σπάιτς (Προμηθέας), Ντενί Βιλνέβ και Έρικ Ροθ (Φόρεστ Γκαμπ), οι οποίοι συμπύκνωσαν το έπος του Χέρμπερτ με την επιθυμία να ακολουθήσει σύντομα το δεύτερο μέρος. Τη διεύθυνση φωτογραφίας ανέλαβε ο Γκρεγκ Φρέιζερ (Lion) και τη μουσική υπογράφει ο Χανς Ζίμερ (Ο Βασιλιάς των Λιονταριών).

To «Dune» του Βιλνέβ είναι μία απαράμιλλης ομορφιάς ταινία, ένα κινηματογραφικό επίτευγμα που παραμένει πιστό στο πνεύμα του βιβλίου μεταφέροντας τα οικολογικά, κοινωνικά, πολιτικά και μυστικιστικά μηνύματα του οραματιστή δημιουργού του, Φρανκ Χέρμπερτ.

Η ταινία γυρίστηκε στην Ουγγαρία, την Ιορδανία, το Άμπου Ντάμπι και τη Νορβηγία, όπου ο Βιλνέβ και οι συνεργάτες του δημιούργησαν τους απομακρυσμένους πλανήτες της ταινίας: «Για μένα, το Ντιουν είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ, μία περιπέτεια, μία πολεμική ταινία, μία ιστορία ενηλικίωσης» επισημαίνει ο Βιλνέβ, που επιτέλους πραγματοποίησε το μεγάλο του όνειρο να μεταφέρει αυτό το βιβλίο ορόσημο και την πολύπλοκη μυθολογία του στο πανί. «Υπάρχει λόγος που αυτό το βιβλίο έμεινε στο ράφι μου, δίπλα στο κρεβάτι μου, όλα αυτά τα χρόνια».

Οι Πρωταγωνιστές του «Dune»

Ο Οίκος των Ατρειδών

Εκεί που τελειώνει ο φόβος, το πεπρωμένο του Πολ Ατρείδη τον περιμένει. Ο γιος ενός σπουδαίου άντρα και διάδοχος του ευγενούς Οίκου των Ατρειδών, έχει προετοιμαστεί όλη του τη ζωή για το βαρύ έργο που συνοδεύει το όνομά του, έχει εκπαιδεύσει σώμα και πνεύμα με δασκάλους και μέντορες. Τώρα, στα πρόθυρα της ενηλικίωσης του, τον στοιχειώνουν παράξενα οράματα μιας μυστηριώδους γυναίκας και ενός αναπόφευκτου μέλλοντος. Μόλις φτάσει στον πλανήτη Αρράκις, την πιο επικίνδυνη γωνία του σύμπαντος, ο Πολ θα έρθει αντιμέτωπος με τους πιο βαθιούς φόβους του για να εκπληρώσει το πεπρωμένο του.

Ο Τιμοτέ Σαλαμέ δίνει σάρκα και οστά στον Πολ Ατρείδη: «Ήταν μία εξαιρετική ευκαιρία για μένα να υποδυθώ κάποιον τόσο χαμένο, τόσο διχασμένο, αλλά με ένα τόσο μεγάλο χρέος στους ώμους του σε τόσο νεαρή ηλικία. Είναι μία ενδιαφέρουσα και σπάνια διχοτομία σε έναν κεντρικό ήρωα. Ο Πολ δεν είναι ο απλός, καθημερινός, ρομαντικός πρωταγωνιστής και με συνεπήρε η ιδέα να παίξω με τον χαρακτήρα».

Ο Βιλνέβ λέει: «Η επιλογή του Τιμοτέ Σαλαμέ ήταν απλή, γιατί δεν υπήρχε κάποιος άλλος που να θέλαμε να παίξει τον ρόλο. Δεν είχα καν εναλλακτική. Εννοώ ότι θα έκανα την ταινία μόνο με τον Τιμοτέ Σαλαμέ, τελεία. Ευτυχώς δεν ήταν δύσκολο να τον πείσω γιατί λάτρεψε το σενάριο και ήθελε να συνεργαστούμε. Είναι ένας εκπληκτικός, απίθανος ηθοποιός. Χρειάζεσαι έναν δυνατό ηθοποιό για να σηκώσει την ταινία στους ώμους του και ο Τιμοτέ έχει τα χαρακτηριστικά που οδήγησαν στο να του προταθεί ο ρόλος. Καταρχήν, ο Τιμοτέ είναι ευαίσθητος κι αυτό αντανακλάται στα μάτια του. Είναι κάτι που το νιώθεις. Ο Πολ είναι ένας καλλιεργημένος νεαρός και πρέπει να το νιώθουμε αυτό στην ταινία, να νιώθουμε τις αμφιβολίες του και την πορεία του καθώς ενστερνίζεται μια άλλη πραγματικότητα και προσαρμόζεται σε μια άλλη ζωή. Αυτό θέλει ευφυΐα, ικανότητα προσαρμογής και είναι κάτι που ήθελα να διακρίνω στον Πολ Ατρείδη».

Ο πατέρας του Πολ, ο Δούκας Λίτο Ατρείδης ορίζεται από το καθήκον και την αγάπη για την οικογένεια του. Ως επικεφαλής του Οίκου των Ατρειδών έχει τη φήμη ενός ευγενικού ηγέτη με έλεος και θάρρος. Όταν τον καλούν να φέρει την ειρήνη στον απειλούμενο πλανήτη Αρράκις, πρέπει να προετοιμάσει τον γιο του για τους κινδύνους που παραμονεύουν.

Ο Όσκαρ Άιζακ υποδύεται τον Δούκα Λίτο, έναν άντρα που πρέπει να οδηγήσει το λαό του σε έναν νέο κόσμο και να προστατέψει τον Πολ από τις κακόβουλες δυνάμεις που απειλούν να εξαλείψουν τον οίκο των Ατρειδών από τις σελίδες της ιστορίας. Ο Άιζακ δηλώνει θαυμαστής του κλασικού έπους του Χέρμπερτ. «Το βιβλίο είναι μία αλληγορία για τον πλανήτη Γη, μία ιστορία ενός πολιτισμού, της αλληλεπίδρασης μεταξύ των φυλών» λέει. «Με καθήλωσε η φαντασία του Φρανκ Χέρμπερτ, πόσο σκοτεινή και αλλόκοτη είναι, πόσο ονειρώδης και προφητική. Δεν υπάρχει κάτι άλλο σαν αυτό το έργο».

Η Ρεμπέκα Φέργκιουσον ενσαρκώνει τη Λαίδη Τζέσικα, που μοιράζεται το φορτίο του Οίκου των Ατρειδών με τον αγαπημένο της Δούκα Λίτο. Ο δεσμός με τον γιο της Πολ είναι άρρηκτος. Ως μέλος της μυστηριώδους αδελφότητας των Μπένε Τζέζεριτ, ελέγχει απόλυτα πνεύμα και σώμα και μπορεί να κάμψει όποιον απειλεί την οικογένεια της. Φέρει το φορτίο της γνώσης του πεπρωμένου του Πολ και τον προετοιμάζει για να ηγηθεί της ανθρωπότητας προς ένα καλύτερο μέλλον.

«Δεν είχα διαβάσει το βιβλίο πριν το γύρισμα» παραδέχεται η Φέργκιουσον. «Το διάβασα μετά το σενάριο. Κατάλαβα πόσο καλά μετέφερε ο Ντένις το πνεύμα του βιβλίου στον οθόνη. Η ιστορία έχει να κάνει με την πολιτική, τη φιλοσοφία, τους χαρακτήρες και το συναίσθημα». «Ο Ντένις μου εξήγησε ότι η Τζέσικα είναι μία ισχυρή, βασιλική θεραπαινίδα με μυστικά. Η Τζέσικα ανήκει στην Αδελφότητα των Μπένε Τζέζεριτ, μιας ομάδας γυναικών με τεράστια δύναμη. Της ζητήθηκε να κυοφορήσει μία κόρη, αλλά για δικούς της λόγους κυοφόρησε έναν γιο και τώρα έρχεται αντιμέτωπη με τις συνέπειες» εξηγεί η Φέργκιουσον.

Ο Γκέρνι Χάλλεκ είναι ένας αξιωματικός του Οίκου των Ατρειδών, ένας γενναίος πολεμιστής με καρδιά ποιητή, που ξέρει τον Πολ από νεογέννητο. Δεν το ομολογεί, αλλά αγαπά τον Πολ σαν παιδί του. Θα κάνει τα πάντα για να προστατέψει τον Οίκο των Ατρειδών. Τον ρόλο του έμπιστου συμβούλου του Δούκα Λίτο αναλαμβάνει ο Τζος Μπρόλιν. Είναι εκείνος που αναλαμβάνει να εκπαιδεύσει τον Πολ για τη μάχη.

«Είναι ο δάσκαλος του Πολ και ο προστάτης της οικογένειας. Είναι επιφυλακτικός από τη φύση του. Ψάχνει αυτό που δεν φαίνεται, όπως κάθε καλός προστάτης. Είναι αυστηρός, αλλά και αστείος, είναι πατρικός απέναντι στον Πολ. Ο Γκέρνι μαθαίνει στον Πολ να μπορεί να προστατευτεί σε κάθε περίπτωση. Είναι ένας ποιητής και ένας πολεμιστής μαζί» λέει ο Μπρόλιν.

Ο Τζέισον Μομόα ενσαρκώνει τον θρυλικό Ντάνκαν Άινταχο, τον αριστοτέχνη διδάσκαλο ξιφασκίας και στρατιωτικό ηγέτη. Είναι τα αυτιά και τα μάτια του Δούκα Λίτο και ο πρώτος που πατάει την έρημο του Ντιουν. Είναι πιστός και κάνει τα πάντα για τη βασιλική οικογένεια, ειδικά για τον Πολ. «Ο Ντάνκαν είναι λίγο μυστηριώδης, αλλά παραμένει πιστός. Ο Ντένις ήθελε κάποιον ισχυρό και αξιοσέβαστο, αλλά και προστατευτικό απέναντι στον Πολ και την Τζέσικα».

Τον ρόλο του έμπιστου γιατρού του Οίκου των Ατρειδών, του Δρ. Γιούεχ, αναλαμβάνει ο Τσανγκ Τσεν στην πρώτη του αγγλόφωνη ταινία. Ο Γιούεχ ανήκει στον στενό κύκλο του Δούκα και διακρίνεται από μία ήρεμη δύναμη. «Ο Γιούεχ έχει περάσει πολλά τραύματα, με αποτέλεσμα ο ρόλος να είναι σύνθετος και συγκινητικός. Ο Ντένις με εμπιστεύτηκε και το ταξίδι ήταν υπέροχο» λέει ο ηθοποιός.

Ένα ακόμα πρόσωπο κλειδί είναι ο Θούφιρ Χάουατ, Μέντατ και Επικεφαλής Ασφαλείας του Οίκου των Ατρειδών. Ως ανθρώπινος υπολογιστής προβλέπει όλες τις πιθανές εκβάσεις και μπορεί να προστατέψει τον Πολ από φανερές και κρυφές απειλές. Ο Στίβεν ΜακΚίνλι Χέντερσον που υποδύεται τον συγκεκριμένο ρόλο, αναφέρει σχετικά: «Με καθήλωσε η πνευματικότητα, η φύση του πεπρωμένου. Δεν είμαστε εκεί μόνο για τον Πολ, όλοι έχουμε μία μοναδική συνεισφορά στην όλη εμπειρία, η ιστορία είναι μία μεταφορά του δικού μας κόσμου».

Η Αδελφότητα των Μπένε Τζέζεριτ

Η Ηγουμένη Επίτροπος, Σεβάσμια Μητέρα των Μπένε Τζέζεριτ καρφώνει το βλέμμα της στον Πολ Ατρείδη και προφητεύει. Παίζει, όπως έχουν κάνει τα μέλη της αδελφότητας, ένα αιώνιο παιχνίδι πολιτικής και παρασκηνιακής εξουσίας. Η Λαίδη Τζέσικα είναι μέλος της αδελφότητας και απόφοιτος της σχολής της νοοσωματικής εκπαίδευσης και μπορεί να ελέγξει φωνή και πνεύμα, μία τεχνική που έχει μεταφέρει κρυφά και στον γιο της.

Στην αρχή της ταινίας, συναντάμε την Ηγουμένη Επίτροπο, που υποδύεται η Σάρλοτ Ράμπλινγκ. «Δεν χρειάζεται να πούμε πολλά. Είναι ένας θρύλος του Σινεμά, μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς του σήμερα. Ήταν η πρώτη μου επιλογή για τον ρόλο της Ηγουμένης Μητέρας. Είναι τόσο χαρισματική, έχει ένα εκτόπισμα στη σκηνή και την οθόνη που είναι αξεπέραστο» λέει ο Βιλνέβ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όταν της ζητήθηκε από το BBC να συντάξει μία λίστα με τα βιβλία που θα έπαιρνε μαζί της σε ένα έρημο νησί, η Ράμπλινγκ έβαλε στην κορυφή το «Ντιουν» του Φρανκ Χέρμπερτ.

O Οίκος των Χαρκόννεν

Ο μακιαβελικός Οίκος των Χαρκόννεν εξουσιάζει τον Αρράκις και ελέγχει το μπαχαρικό για γενιές ολόκληρες, καθώς ανελίσσεται ως η πιο ισχυρή οικογένεια στην αιματοβαμμένη διαμάχη με τον Οίκο των Ατρειδών. Επικεφαλής είναι ο σκοτεινός και σαδιστής Βαρόνος Βλάντιμιρ Χαρκόννεν που κυβερνά μέσα από τον φόβο, τον πόνο και τον χειρισμό. Ενσαρκώνει την απληστία και την τυραννία και είναι αποφασισμένος να παραμείνει στην εξουσία με κάθε τίμημα. Ο σχεδόν αγνώριστος Στέλαν Σκάρσγκαρντ υποδύεται τον τερατώδη βαρόνο: «Είναι ένας μικρός ρόλος αλλά έχει έντονη φυσική παρουσία που ρίχνει τη σκιά της σε όλη την ταινία, κι αυτό δεν είναι απαραίτητο για τον ρόλο του κακού. Οπότε με ενδιέφερε να τον παίξω» λέει ο ηθοποιός.

Το Τέρας, ο Ραμπάν Χαρκόννεν, είναι ο ανιψιός του σαδιστή Βαρόνου. Χρέος του είναι να προφυλάξει την αυτοκρατορία με κάθε μέσο. Ο Ντέιβ Μπαουτίστα υποδύεται τον ρόλο. «Είναι σαδιστής, μοχθηρός και όχι ιδιαίτερα έξυπνος. Δεν είναι ανόητος, αλλά βασίζεται στην τρομοκρατία και τον φόβο, τρέφεται από αυτά και τα απολαμβάνει. Είναι ψυχοπαθής» λέει ο Μπαουτίστα για τον χαρακτήρα. «Δεν φοβάται τίποτα, παρά μόνο τον θείο του. Τον θαυμάζει και θα έκανε τα πάντα για να τον ευχαριστήσει, αλλά ο Βαρόνος τον αντιμετωπίζει σαν πιόνι».

Οι Φρέμεν

Οι Φρέμεν έχουν υποστεί επιθέσεις εξόντωσης από τους Χαρκόννεν σε σημείο να εγκαταλείψουν την επιφάνεια του πλανήτη Αρράκις και να ζουν υπόγεια, ενώ ξένοι λεηλατούν την έρημο για το μπαχαρικό. Οι Φρέμεν αναζητούν μία περιβαλλοντική ισορροπία που θα τους εξασφαλίσει την επιβίωση και την αξιοπρέπεια. Είναι εκείνοι που φροντίζουν τον Αρράκις και θα κάνουν τα πάντα για να τον προφυλάξουν. Αρχηγός της ερήμου είναι ο Στίλγκαρ, ο οποίος θα κάνει τα πάντα για τη ζωή και τον πολιτισμό αυτής της μυστηριώδους φυλής με τα καταγάλανα μάτια. Θεωρείται σοφός και γνώστης της συμβιωτικής σχέσης με τις ερήμους του πλανήτη, ένας αγωνιστής που θεωρεί τον αφιλόξενο Αρράκις πατρίδα του.

Ο Χαβιέ Μπαρδέμ υποδύεται τον συγκεκριμένο χαρακτήρα: «Το μπαχαρικό έχει την αξία του πετρελαίου στον σύγχρονο κόσμο. Είναι αυτό για το οποίο πολεμούν όλοι. Προκαλεί εισβολές και πολέμους. Όλοι οι πλανήτες θέλουν να ελέγξουν τα αποθέματα. Οι Φρέμεν είναι οι μόνοι που ξέρουν να ελέγχουν τα σκουλήκια της άμμου, αυτά τα τεράστια, επικίνδυνα πλάσματα που καταστρέφουν τα πάντα και είναι δυνατές πολεμικές μηχανές».

Καθώς ο Δούκας Λίτο έχει αναλάβει τον Αρράκις και η απειλή των Χαρκόννεν απλώνει τη σκιά της πάνω από τον Οίκο των Ατρειδών, ο σοφός αρχηγός τον Φρέμεν απευθύνεται στον Λίτο για να συνάψει ένα είδος ειρήνης. Αναγνωρίζει κάτι ιδιαίτερο στον Πολ και συμφωνεί να συμμαχήσει με τον Οίκο των Ατρειδών. «Ο Στίλγκαρ είναι ένας πολεμιστής, ένας πολύ ισχυρός άντρας, αλλά ανησυχεί για το μέλλον και τις επόμενες γενιές. Επιθυμεί έναν πιο πράσινο πλανήτη που θα επιτρέψει την επιβίωση των ανθρώπων. Οπότε, λειτουργεί προς όφελος των επόμενων γενεών» εξηγεί ο Μπαρδέμ.

Όπως πολλοί συμπρωταγωνιστές του, έτσι και ο Μπαρδέμ εμπνεύστηκε από το πρωτότυπο υλικό για να δημιουργήσει τον χαρακτήρα του Στίλγκαρ. «Υπάρχουν πολλές αναφορές στους Εβραίους και τους Άραβες στο βιβλίο, οπότε ήθελα να δώσω στοιχεία Βεδουίνων και Τουαρέγκ στον χαρακτήρα. Ήθελα να μοιάζει ότι ανήκει στην έρημο από τότε που γεννήθηκε. Έχει επωμιστεί το βάρος του λαού του, που έχει δεχθεί πολλές επιθέσεις. Ο Στίλγκαρ είναι μία μείξη πολεμιστή, αρχηγού και διανοητή».

Ο Μπαρδέμ ξαναδιάβασε το βιβλίο πριν το γύρισμα και το μυαλό του άνοιξε σε νέα μηνύματα. «Ως ώριμος άντρας, κατάλαβα τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά, πολιτικά και θρησκευτικά θέματα που εξερευνά το βιβλίο, καλύτερα από όταν ήμουν νέος. Για μένα προσωπικά, το περιβαλλοντικό θέμα είναι το πιο δυνατό. Η Γη μας έχει δώσει τα πάντα και δεν έχουμε δώσει τίποτα πίσω, μόνο μόλυνση. Αντανακλά τον τρόπο που ο κόσμος μας έχει χάσει την αγάπη, την ενσυναίσθηση και τη φροντίδα για τον πλανήτη. Το σενάριο έχει μείνει πιστό στο πνεύμα του μυθιστορήματος και είναι σπουδαίο που μια τέτοια ταινία φωτίζει τέτοια πράγματα».

Ο Στίλγκαρ δεν είναι ο μοναδικός που απευθύνεται για βοήθεια στον Οίκο των Ατρειδών. Η Δρ. Λιέτ Κάινς, η Αυτοκρατορική Πλανητολόγος που γνωρίζει τα μυστικά του πλανήτη Αρράκις και του λαού του, έχει μία σχέση με τον πλανήτη που ξεπερνά το απλό καθήκον. Η ίδια συνδέεται πνευματικά με τους αυτόχθονες και την άγρια ομορφιά του τοπίου και δεν εκτελεί απλώς τα καθήκοντα της εκεί.

Παρόλο που ο Κάινς είναι άντρας στο μυθιστόρημα, ο Βιλνέβ επέλεξε τη Σάρον Ντάνκαν – Μπρούστερ για τον ρόλο. Οι δημιουργοί επιθυμούσαν τη γυναικεία εκπροσώπηση στην ταινία, παραμένοντας πιστοί στο πνεύμα του βιβλίου του Φρανκ Χέρμπερτ. Έτσι, ένιωσαν ότι η Δρ. Κάινς ήταν η τέλεια ευκαιρία να προσθέσουν μία γυναίκα με έναν τρόπο που θα συμφωνούσε ο συγγραφέας, που έχει δημιουργήσει μία κοινωνία με ισχυρές γυναίκες.

«Είναι κάποια που κατέχει μεγάλη εξουσία στα χέρια της, εξουσία με τη μορφή μυστικών. Αν ξεφλουδίσεις τα πάνω στρώματα, ανακαλύπτεις ότι δέχεται μεγάλη πίεση για να διατηρήσει και να ελέγξει τον πολιτισμό, την κοινωνία και την ευαίσθητη ισορροπία μεταξύ οικολογίας και κοινωνίας», σχολιάζει η Σάρον Ντάνκαν-Μπρούστερ.

Ίσως η πιο αινιγματική φιγούρα της ταινίας εμφανίζεται μέσα από τα όνειρα του Πολ Ατρείδη. Μία νεαρή Φρέμεν με διαπεραστικά καταγάλανα μάτια, που θα γνωρίσουμε στην πορεία ως Τσάνι, κάνει την εμφάνιση της στα όνειρα του. Ακούει τη φωνή της να τον καλεί. Ο Πολ δεν καταλαβαίνει ότι αυτά δεν είναι όνειρα αλλά οράματα. Είναι προφητείες που του δείχνουν το άγνωστο πεπρωμένο του στις παρυφές του γαλαξία. Η Τσάνι γεννήθηκε στον Ντιουν και ανατράφηκε μέσα από την κουλτούρα αυτού του νομαδικού λαού για να γίνει μία σίγουρη για τον εαυτό της, αποφασιστική και επικίνδυνη πολεμίστρια. Υπερασπίζεται με σθένος τους ανθρώπους που αγαπά και θα αντιμετωπίσει όποιον εξωτερικό παράγοντα απειλήσει τη φυσική ομορφιά του τόπου της.

Η Ζεντάγια αναλαμβάνει τον ρόλο: «Όταν συναντάμε για πρώτη φορά την Τσάνι παρακολουθεί τον Πολ, που απειλεί τον λαό της. Τον παρατηρεί και τον κόβει με το μάτι. Εκείνος δεν ξέρει ότι μπορεί εύκολα να τον σκοτώσει αν κάνει κάτι που δεν πρέπει. Φυσικά, δεν έχει ιδέα ότι εκείνος την έβλεπε στα όνειρα του». Παρόλο που ο Πολ ονειρεύεται την Τσάνι, δεν καταλαβαίνει πόσο σημαντική είναι ή πόσο σημαντική θα γίνει. Οπότε όταν γνωρίζονται κάτω από διόλου φιλικές συνθήκες, επικρατεί ένταση μεταξύ τους.

«Πέρασα πολύ χρόνο για να προφέρω σωστά το γλωσσάρι, μερικές λέξεις είναι εμπνευσμένες από πραγματικές γλώσσες, άλλες είναι τελείως επινοημένες, για να μην μπλέξω με τους φανατικούς θαυμαστές! Επίσης, θέλησα να καταλάβω το παρασκήνιο κάθε χαρακτήρα και τη λεπτομερή ιστορία που τους συνδέει όλους μεταξύ τους. Ήταν πολύ σημαντικό ειδικά σε ό,τι αφορά τους Φρέμεν, για να καταλάβω τους δεσμούς τους και πώς επιβιώνουν στην έρημο» λέει η Ζεντάγια και συμπληρώνει: «Ο Ντένις μου είπε ότι για τους Φρέμεν δεν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στον άντρα και τη γυναίκα και ότι όλοι μάχονται εξίσου. Θεωρούνται ισότιμοι πολεμιστές. Για να σε αποδεχτούν πρέπει να είσαι πολύ δυνατός. Η Τσάνι έχει δει πολλά, έχει περάσει πολλά και αυτό της δίνει θάρρος και ηρεμία. Όταν, όμως, βλέπει τον Πολ, τότε αναστατώνεται.»

Ο σκηνοθέτης δηλώνει απόλυτα ευχαριστημένος από το καστ: «Ήταν κρίσιμο να συγκεντρώσουμε τους καλύτερους. Ονειρευόμουν να κάνω αυτή την ταινία για καιρό και είχα στο μυαλό μου πολλούς. Ήταν εκπληκτικό ότι όλοι δέχτηκαν. Σαν να ήμουν στο ζαχαροπλαστείο. Για να είμαι ακριβής, ακόμα καλύτερα!» λέει γελώντας. Χάρη στα καθηλωτικά του τοπία, τα μνημειώδη σκηνικά, την καταιγιστική δράση και τους αξέχαστους χαρακτήρες αυτή η ιστορία ενηλικίωσης φιλοδοξεί να έχει απήχηση στους αναγνώστες του βιβλίου και σε όλους τους θεατές ανεξάρτητα από εθνικότητα.

Για τη μουσική σύνθεση της ταινίας, ο Ντενί Βιλνέβ συμφώνησε με τον Χανς Ζίμερ να ακούγονται κυρίως γυναικεία φωνητικά, ως υπενθύμιση της ισχυρής θέσης των γυναικών στον κόσμο της ιστορίας. Ο μουσικοσυνθέτης εμπνεύστηκε από τον ήχο της άμμου και της απόκοσμης φύσης του Ντιουν και κατέθεσε ένα πειραματικό και ανορθόδοξο ρυθμικά soundtrack, καθώς η πλοκή εκτυλίσσεται σε έναν πρωτόγνωρο κόσμο, μακριά από το εδώ και τώρα. O Ζίμερ, μάλιστα, κατασκεύασε νέα μουσικά όργανα για να εκφράσει τους ήχους που είχε στο μυαλό του.

«Το Ντιουν για μένα είναι μία ερωτική επιστολή στο Σινεμά. Έτσι το είχα ονειρευτεί, έτσι το είχα σχεδιάσει, έτσι το πραγματοποίησα. Αλλά η ιστορία είναι τόσο περίπλοκη για να μπει σε μία ταινία, οπότε για μένα, όσο μεγάλη πρόκληση κι αν είναι αυτό, το Ντιουν είναι το ορεκτικό για το δεύτερο μέρος, που δεν έχει γίνει ακόμα, το κυρίως γεύμα δηλαδή», καταλήγει ο Βιλνέβ.

Dune
Σκηνοθεσία: Ντενί Βιλνέβ
Σενάριο: Τζον Σπάιτς, Ντενί Βιλνέβ, Έρικ Ροθ, βαισμένο στο μυθιστόρημα του Φρανκ Χέρμπερτ
Πρωταγωνιστούν: Τιμοτέ Σαλαμέ, Όσκαρ Άιζακ, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Χαβιέ Μπαρδέμ, Τζος Μπρόλιν, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Σάρλοτ Ράμπλινγκ, Ντέιβ Μπαουτίστα, Ζεντάγια, Τζέισον Μομόα, Στίβεν Χέντερσον, Τσανγκ Τσεν, Ντέιβιντ Νταστμάλκιαν, Σάρον Ντάνκαν-Μπρούστερ
Φωτογραφία: Γκρέιγκ Φρέιζερ
Μοντάζ: Τζο Γουόκερ
Μουσική: Χανς Ζίμερ
Κοστούμια: Τζάκλιν Γουέστ, Ρόμπερτ Μόργκαν
Έτος Παραγωγής: 2020
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 155 λεπτά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s