«Η Γαλλική Αποστολή» του χαρισματικού Γουές Αντερσον: Η ζωή ενός Αμερικανού δημοσιογράφου στη Γαλλία – Ένα ψηφιδωτό χαρακτήρων που ερμηνεύουν μερικοί από τους καλύτερους ηθοποιούς της εποχής μας

Η νέα ταινία του χαρισματικού σκηνοθέτη Γουές Αντερσον, είναι ένα ερωτικό γράμμα στους δημοσιογράφους, το οποίο διαδραματίζεται στο παράρτημα μιας αμερικανικής εφημερίδας σε μια φανταστική γαλλική πόλη τον 20ό αιώνα. Η «Γαλλική Αποστολή» κυκλοφορεί από την Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου στους Κινηματογράφους και πρωταγωνιστούν μερικοί από τους καλύτερους ηθοποιούς της εποχής μας.

Με αφορμή τον θάνατο του σπουδαίου Τεξανού εκδότη Arthur Howitzer, η συντακτική ομάδα του The French Dispatch, ενός αμερικάνικου περιοδικού με έδρα τη γαλλική πόλη Ennui-sur-Blasé, συνεδριάζει για να γράψει τη νεκρολογία του. Οι αναμνήσεις της ομάδας από τον εκλιπόντα εκδότη εμπνέουν τη δημιουργία τεσσάρων ιστοριών. Ο Cycling Reporter αναλαμβάνει να γράψει ένα ταξιδιωτικό ημερολόγιο για τις φτωχικές γειτονιές της πόλης.

Ακολουθεί το The Concrete Masterpiece, το πορτρέτο ενός – εγκληματικής φύσης – ζωγράφου, της μούσας του και των αρπαχτικών εμπόρων τέχνης. Το Revisions to a Manifesto είναι ένα χρονικό έρωτα και θανάτου στα χαρακώματα της φοιτητικής εξέγερσης. Η ανθολογία ολοκληρώνεται με το The Private Dining Room of the Police Commissioner, μία συναρπαστική ιστορία με εμπόρους ναρκωτικών, μία απαγωγή κι ένα δείπνο υψηλής γαστρονομίας.

Αυτή είναι η πιο φιλόδοξη και πληθωρική ταινία του τελειομανή και αστείρευτου Γουές Αντερσον, ο οποίος με σαφή αναφορά στο, εμβληματικό περιοδικό «The New Yorker», συνδυάζει την κουλτούρα της αμερικανικής δημοσιογραφίας με την ακαταμάχητη ρετρό ατμόσφαιρα μίας επινοημένης κωμόπολης της Γαλλίας του 20ού αιώνα. Εκεί, στο σταυροδρόμι ανάμεσα στη γαλλική φινέτσα και την αμερικανική διανόηση, στεγάζεται ένα πολυπληθές, απολαυστικό, αξιοζήλευτο και πρωτοκλασάτο καστ με φόντο ένα ακαταμάχητο οπτικό σύμπαν.

Η «Γαλλική Αποστολή» είναι ένα απενοχοποιημένο και φαντασμαγορικό κουκλοθέατρο, που ανεβάζει μία ιλιγγιώδη, αριστοτεχνική παράσταση. Η ταινία ανθολογεί μία σειρά άρθρων ενός φανταστικού περιοδικού, που λειτουργούν ως επιμέρους επεισόδια, επιστρατεύει έγχρωμη και ασπρόμαυρη φωτογραφία, βρίθει από αναφορές και αναδεικνύει την καρτουνίστικη πλευρά των ηθοποιών της

Η νέα του ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη, κινείται ξέφρενα, μιλάει περίτεχνα και απογειώνει το όραμα του δημιουργού της, ενός γνήσιου καλλιτέχνη του Σινεμά. Ενώ στο εντυπωσιακό καστ συναντάμε σπουδαίους ηθοποιούς, ακόμα και σε δεύτερους ρόλους τους.

Πιο αναλυτικά: O Arthur Howitzer Jr. (Μπιλ Μάρεϊ), ο καταξιωμένος ιδρυτής και εκδότης του περιοδικού The French Dispatch of the Liberty, παραρτήματος της εφημερίδας Kansas Evening Sun, βρίσκεται νεκρός από καρδιακή προσβολή στα γραφεία του με έδρα την πόλη Ennui-sur-Blasé της Γαλλίας. Η εκλεκτή δημοσιογραφική του ομάδα – συμπεριλαμβανομένου του γελοιογράφου (Jason Schwartzman), του συντάκτη (Fisher Stevens), του νομικού συμβούλου (Griffin Dunne), της επιμελήτριας (Ελίζαμπεθ Μος), της διορθώτριας (Anjelica Bette Fellini) και του πρόσχαρου δημοσιογράφου (Wally Wolodarsk) – που στοιχειώνει για χρόνια τα γραφεία του περιοδικού χωρίς να έχει γράψει ούτε μία λέξη – συγκεντρώνεται για τη νεκρολογία.

Επικεφαλής είναι οι αγαπημένοι αρθρογράφοι του Howitzer, τους οποίους έχει ενθαρρύνει και φροντίσει, ταπεινώσει και δοξάσει, αποσπώντας την αφοσίωση και την αγάπη τους. Ανάμεσά τους ο Herbsaint Sazerac (Όουεν Γουίλσον), ο ατρόμητος Cycling Reporter, που θέλγεται από τις πιο επικίνδυνες και δυσάρεστες όψεις των μακρινών πόλεων που επισκέπτεται, η J.K.L. Berensen (Τίλντα Σουίντον), η κριτικός και χρονικογράφος με στενές διασυνδέσεις με τον κόσμο της μοντέρνας τέχνης, η Lucinda Krementz (Φράνσις ΜακΝτόρμαντ), η μονήρης δοκιμιογράφος που διαφυλάσσει τη δημοσιογραφική της ακεραιότητα όσο και τα προσωπικά της πάθη, και ο Roebuck Wright (Φράνσις ΜακΝτόρμαντ), ο μοναχικός πολυμαθής απόδημος που ανακαλύφθηκε και σώθηκε από τον Howitzer υπό ταπεινωτικές συνθήκες.

Ξεφυλλίζοντας τις κινηματογραφικές σελίδες του περιοδικού «Η Γαλλική Αποστολή / The French Dispatch», διαβάζουμε τα εξής:

Την περιοδεία του Herbsaint Sazerac (Όουεν Γουίλσον) στις γειτονιές της Ennui-sur-Blasé, μίας παλιάς πόλης σε έναν λόφο με αρχαίους καθεδρικούς, στενά βοτσαλωτά σοκάκια να περιστρέφονται ανάμεσα σε πολυκαιρισμένα πέτρινα κτίρια, μία κωμόπολη με τη γοητεία και την παρακμή της, τη νυχτερινή και παράνομη ζωή της, όπου όλες οι εποχές διαχέονται σε μία διαχρονική αίσθηση της Γαλλίας, σαν τα νερά του ποταμού Blasé εκεί κοντά.

Το The Concrete Masterpiece της J.K.L. Berensen (Τίλντα Σουίντον) για το έργο του εγκληματικά παρανοϊκού ζωγράφου Moses Rosenthaler (Μπενίτσιο ντελ Τόρο και Tony Revolori στη νεαρή ηλικία), το οποίο προωθείται μανιωδώς κα πωλείται για ένα αστρονομικό ποσό από τον έμπορο τέχνης Julian Cadazio (Adrien Brody) και τους θείους του (Bob Balaban και Henry Winkler). Μαθαίνουμε ότι το πολυαναμενόμενο έργο χρειάστηκε χρόνια για να ολοκληρωθεί, εμπνεύστηκε από τη δεσμοφύλακα και μούσα του ζωγράφου Simone (Λεά Σειντού) και αποκαλύπτεται με τυμπανοκρουσίες σε ένα ανυπόμονο φιλότεχνο κοινό, συμπεριλαμβανομένου του φημισμένου συλλέκτη τέχνης και πιθανού αγοραστή Upshur Maw Clampette (Lois Smith).

Το Revisions to a Manifesto, είναι η προσωπική μαρτυρία της Lucinda Krementz (Φράνσις ΜακΝτόρμαντ) που πραγματεύεται τις αδικίες και τα πάθη – πολιτικού και σεξουαλικού προσανατολισμού – που πυροδότησαν τη ρομαντική νεολαία του Ennui να πολεμήσει το κατεστημένο και να εκκινήσει μία ταραχώδη γενική απεργία, που οδηγεί ολόκληρη τη χώρα σε γενική παύση λειτουργίας. Το χαρισματικό δίδυμο της Krementz αποτελείται από τον ονειροπόλο Zeffirelli (Τίμοθι Σαλαμέ) και την ασυμβίβαστη Juliette (Lyna Khoudri).

Το The Private Dining Room of the Police Commissioner του Roebuck Wright (Τζέφρι Ράιτ) είναι το πορτρέτο του θρυλικού σεφ Nescaffier (Stephen Park) που σερβίρει τον Επίτροπο του Ennui-sur-Blasé’s (Ματιέ Αμαλρίκc). Το δείπνο εκτροχιάζεται σε μία αγωνιώδη μάχη ενάντια στον χρόνο, όταν μία ομάδα κακοποιών με αρχηγό τον “The Chauffeur” (Έντουαρντ Νόρτον) απαγάγουν τον αγαπημένο γιο του Επίτροπου Gigi (Winsen Ait Hellal) απειλώντας να τον σκοτώσουν με αντάλλαγμα την αποφυλάκιση του λογιστή του υπόκοσμου (Γουίλεμ Νταφόε).

Τέσσερις συναρπαστικές, περίπλοκες, άψογα κεντημένες, πλούσιες σε λεπτομέρεια, απρόσμενα αστείες και αιφνιδιαστικά συγκινητικές ιστορίες, συγκεντρωμένες στις σελίδες ενός περίτεχνου περιοδικού, του The French Dispatch of the Liberty, Kansas Evening Sun, το οποίο ξετυλίγεται με χάρη, στην μεγάλη οθόνη.

Η ταινία είναι μία πληθώρα ιστοριών μέσα σε ιστορίες μέσα σε απομνημονεύματα μέσα σε πλαίσια που συγκλίνουν σε ένα οργανικό σύνολο. Ένα ερμάριο κινηματογραφικών θαυμάτων διαφορετικών σχημάτων και μεγεθών σε διαρκή δυναμική κίνηση, μία ερωτική επιστολή στην τυπωμένη λέξη γενικά και στο περιοδικό The New Yorker ειδικά. Ένας συγκινητικός διαλογισμός για τη ζωή μακριά από την πατρίδα. Δεν είναι μόνο ένα στοιχείο τη φορά, αλλά όλα μαζί ταυτόχρονα. Δηλαδή είναι μία ακόμα σπουδαία ταινία από τον χαρισματικό, Γουές Αντερσον

Η Τίλντα Σουίντον περιγράφει την ταινία συνοπτικά: «Είναι μία γαλλική ερωτική επιστολή δια χειρός του Γουές για τον διεθνισμό, την κουλτούρα και την ευλογημένη τέχνη της ανεξάρτητης δημοσιογραφίας», ενώ ο σκηνοθέτης αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Θυμάμαι μία συνέντευξη με τον Tom Stoppard, όπου κάποιος τον ρώτησε πώς προέκυψε ένα από τα θεατρικά του έργα και εκείνος είπε ότι εντοπίζει πάντα δύο διαφορετικές αφετηρίες για κάτι που συνθέτει και έτσι προκύπτει το επόμενο θεατρικό. Αυτό ακριβώς μού συμβαίνει κάθε φορά. Οπότε, αυτή η ταινία είναι τρία πράγματα: μία συλλογή διηγημάτων, κάτι που πάντα ήθελα να κάνω. Μία ταινία εμπνευσμένη από το The New Yorker και το είδος των ιστορικών αρθρογράφων με τους οποίους συνεργάζεται το περιοδικό. Τέλος, πέρασα πολύ χρόνο στη Γαλλία τα τελευταία χρόνια και πάντα ήθελα να κάνω μία γαλλική ταινία, μία ταινία που συγγενεύει με το Γαλλικό Σινεμά».

Η αγάπη του Γουές Αντερσον για το γαλλικό σινεμά ξεκίνησε όταν ήταν νέος: «Το Γαλλικό Σινεμά αρχίζει όταν γεννιέται ο κινηματογράφος με τους αδελφούς Lumière και τον Georges Méliès. Αγαπώ τους σκηνοθέτες του ‘30, τον Julien Duvivier, τον Marcel Pagnol, τον Jean Grémillon, που ανακάλυψα πιο πρόσφατα. Έπειτα είναι ο Jacques Tati, ο Jean-Pierre Melville και οι δημιουργοί του νέου κύματος, Truffaut, Louis Malle, Godard. Και ίσως στο επίκεντρο είναι ο Jean Renoir».

«Αυτή η ταινία εμπνέεται από τα οράματά του για την Γαλλία» λέει ο ελληνικής καταγωγής και βραβευμένος με Όσκαρ, μουσικοσυνθέτης Αλεξάντρ Ντεσπλά, «τα οποία έχουν παραποιηθεί λιγάκι γιατί έτσι συμβαίνει στο μυαλό του Γουές. Οπότε, μπορείς να πεις ότι είναι η Γαλλία, αλλά μία λυρική εκδοχή της με πολλές λεπτομέρειες και αναφορές που μπορεί να μην είναι όλες αληθινές, αλλά μοιάζουν αληθινές. Είναι η πραγματική Γαλλία; Όχι, αλλά με κάποιο τρόπο είναι γαλλική ταινία».

Η Γαλλική Αποστολή / The French Dispatch
Σκηνοθεσία: Γουές Αντερσον
Σενάριο: Γουές Αντερσον
Πρωταγωνιστούν: Μπενίτσιο ντελ Τόρο, Έντριεν Μπρόντι, Τίλντα Σουίντον, Λεά Σειντού, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Τίμοθι Σαλαμέ, Λίνα Κουντρί, Τζέφρι Ράιτ, Ματιέ Αμαλρίκ, Μπιλ Μάρεϊ, Όουεν Γουίλσον, Ελίζαμπεθ Μος, Σέρσα Ρόναν
Φωτογραφία: Ρόμπερτ Γιόμαν
Μοντάζ: Αντριου Γουάισμπλουμ
Μουσική: Αλεξάντρ Ντεσπλά
Έτος Παραγωγής: 2021
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α., Γερμανία
Διάρκεια: 108 λεπτά
Κυκλοφορεί από την Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου στους Κινηματογράφους

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s