«Ο Μεγάλος Υπνος»: 75 χρόνια από την πρώτη εμφάνιση του ιδιωτικού ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου στο Σινεμά – Ο Χάουαρντ Χοκς μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το εμβληματικό μυθιστόρημα του Ρέυμοντ Τσάντλερ με πρωταγωνιστές τους Λορίν Μπακόλ & Χάφρει Μπόγκαρτ

Η ταινία «Μεγάλος Ύπνος» σηματοδοτεί την πρώτη εμφάνιση του ιδιωτικού ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου στην μεγάλη οθόνη. Πρόκειται ίσως για τον πιο αντιπροσωπευτικού ήρωα της hard boiled λογοτεχνίας, όπως αυτή σχηματοποιήθηκε από τον Ντάσιελ Χάμετ και τον Ρέυμοντ Τσάντλερ. Πρωταγωνιστούν η Λορίν Μπακόλ και ο Χάφρει Μπόγκαρτ, ένα θρυλικό ζευγάρι, τόσο στον κινηματογράφο, όσο και στη ζωή. 75 χρόνια μετά, θυμόμαστε την εμβληματική δημιουργία του Χάουαρντ Χοκς.

Ο Μάρλοου, προσλαμβάνεται από τον στρατηγό Στέρνγουντ για να διαλευκάνει την υπόθεση εκβιασμού της άτακτης κόρης του Κάρμεν (Μάρθα Βίκερς), ενός επιπόλαιου και υπερσεξουαλικού κοριτσιού. Στην αναζήτηση της αλήθεια, ο Μάρλοου (Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ) θα γνωρίσει την διαφθορά και την παρακμή της τάξης των αργόσχολων πλούσιων του Λος Άντζελες.

Ο ήρωας μας θα προσπαθήσει να ξεδιαλύνει έναν κυκεώνα δολοφονιών, δωροδοκιών, εξαφανίσεων, ενώ παράλληλα θα γνωρίσει την πανέμορφη και μυστηριώδης Βίβιαν Στέρνγουντ (Λορίν Μπακόλ). Η Βίβιαν είναι η μεγάλη αδελφή της Κάρμεν και μαζί με τον Μάρλοου θα φτάσουν σταδιακά στην πιο σκοτεινή άκρη του μυστηρίου, αλλά θα βιώσουν κι έναν σκληρό όσο και παθιασμένο έρωτα.

Ο «Μεγάλος Ύπνος», αποτελεί το εμβληματικό μυθιστόρημα του Ρέυμοντ Τσάντλερ, το οποίο και μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη σε σενάριο του Ουίλιαμ Φώκνερ (Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας), ενώ την υποβλητική μουσική, υπογράφει ο σπουδαίος Μαξ Στάινερ (κάτοχος τριών Βραβείων Όσκαρ). Στην καρέκλα του σκηνοθέτη συναντάμε τον θρυλικό δημιουργό, Χάουαρντ Χοκς.

Με τον «Μεγάλο Ύπνο», ο Τσάντλερ υπονοεί τον θάνατο, αλλά και τους «κοιμώμενους» φιλήσυχους πολίτες, τις ώρες που το έγκλημα και η διαφθορά εξελίσσονται, τις ώρες δηλαδή εργασίας του Μάρλοου.

Ο Χoκς, καινοτομεί στους μέχρι τότε κανόνες του φιλμ νουάρ, παρακολουθώντας αποκλειστικά τον Μάρλοου – Μπόγκαρτ και την διαδικασία της έρευνάς του, αφήνοντας τον θεατή με τα ίδια ερωτηματικά του ντετέκτιβ, διαθέτοντας τα ίδια ελλιπή στοιχεία, κάθε καρέ μέχρι τη λύση του μυστηρίου.

Ο θεατής παρατηρεί μία λεπτομερής και ρεαλιστική καταγραφή της πορείας του ήρωα μέσα στην υγρή Καλιφορνέζικη νύχτα, τις φανταχτερές επαύλεις που κρύβουν δυσώδη μυστικά, τους φιδωτούς δρόμους των λόφων, τα φαινομενικά αθώα καθημερινά στέκια.

Παρακολουθεί βιτρίνες εγκληματικών επιχειρήσεων, τις συναντήσεις του με διεφθαρμένους αστυνομικούς, απελπισμένους αριστοκράτες μιας άλλης εποχής, κυνικά επιτυχημένους εγκληματίες, αλλά και ανυποψίαστους πολίτες, άκοντες υπηρέτες μιας παρακμιακής μηχανής.

Η μυθολογία του μοναχικού αναζητητή της αλήθειας μέσα σ’ έναν κυκεώνα διαφθοράς και παρακμής, του ετοιμόλογου μυστηριώδη τύπου με την καμπαρντίνα, με το άφιλτρο τσιγάρο και το μπέρμπον, βρήκε άπαξ δια παντός την ιδανική της ενσάρκωση στον «Μπόγκι», δηλαδή τον Χάφρει Μπόγκαρτ.

Ενώ η Λορίν Μπακόλ, καθιερώθηκε ως η ενσάρκωση της έξυπνης, ενεργητικής, διεκδικητικής και παράλληλα της σέξι και «μοιραίας» γυναίκας. Οι δυο φιγούρες, καθώς αλληλοσυμπληρώνονται έμελλαν να στοιχειώσουν μια για πάντα την κινηματογραφική οθόνη αλλά και την εικονοποιία του 20ου αιώνα, σε κάθε έκφανση του οπτικοακουστικού μέσου, από τους μεγάλους δημιουργούς της Νουβέλ Βαγκ έως την μόδα και τη διαφήμιση.

Ο «Μεγάλος Ύπνος» σηματοδοτεί παράλληλα το δεύτερο φιλμ που ολοκλήρωσαν μαζί ο Χάφρει Μπόγκαρτ και η Λορίν Μπακόλ, δύο μόλις χρόνια μετά το φιλμ «Να έχεις και να μην έχεις» (To Have and Have Not) του 1944, σε σκηνοθεσία και πάλι του Χάουαρντ Χοκς. Θα ακολουθήσουν το «Σκοτεινό Πέρασμα» (Dark Passage) το 1947 και το «Key Largo» το 1948, σε σκηνοθεσία του Τζον Χιούστον.

Χάουαρντ Χοκς

Ο Χάουαρντ Ουίντσεστερ Χοκς γεννήθηκε στις 30 Μαΐου του 1896, στο Γκόσεν της Ιντιάνας. Δέκα χρόνια αργότερα, η οικογένεια του μετακόμισε στην Καλιφόρνια, όπου ο Χοκς παρακολούθησε τα μαθήματα ενός δημοτικού σχολείου της Πασαντένα. Τέλειωσε το λύκειο της Ακαδημίας Φίλιπς Έξετερ στη Μασαχουσέτη και το 1917 αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Κόρνελ ως πτυχιούχος μηχανικός.

Στη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών του, ενώ ακόμη φοιτούσε στο πανεπιστήμιο, εργαζόταν στο κοντινό Famous Players-Lasky Studio (το οποίο αργότερα έγινε γνωστό ως Paramount Studio), όπου το 1917 σκηνοθέτησε αρκετές σκηνές της ταινίας του Μάρσαλ Νίλαν, «The Little Princess». Στη διάρκεια του Ά Παγκόσμιου Πολέμου υπηρέτησε στην Αεροπορία και αργότερα εργάστηκε σχεδιάζοντας και οδηγώντας αεροπλάνα και αγωνιστικά αυτοκίνητα – αρκετά χρόνια αργότερα, το 1936, ένα από τα αυτοκίνητα που είχε σχεδιάσει νίκησε στο ράλι της Ινδιανάπολης.

Το 1922 επέστρεψε στον κινηματογράφο και άρχισε να σκηνοθετεί δίπρακτες κωμωδίες ως ανεξάρτητος παραγωγός. Στη συνέχεια εργάστηκε για την Paramount και τη Metro – προμηθεύοντας πρωτότυπο υλικό για σενάρια και παίζοντας σε αρκετές ταινίες – και μετά πήγε στη Fox, όπου έγραψε αρκετές ιστορίες και σενάρια, ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγονται αυτά για τις ταινίες: Quick sands (1923) του Τζακ Κονγουέι, Tiger Love (1924) του Τζορτζ Μέλφορντ, The Dressmaker from Paris (1925) του Πολ Μπερντ και Honesty – The Best Policy (1926) του Τσέστερ Μπένετ.

Τη δεκαετία του ’30, ο Χοκς δούλεψε στο σενάριο αρκετών από τις ταινίες που σκηνοθέτησε ο Βίκτορ Φλέμινγκ, ένας από τους συντρόφους του στις πτήσεις, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονται οι: Red Dust (Μια γυναίκα πειρασμός, 1932), Captains Courageous (Δαίμονες των κυμάτων, 1937), Test Pilot (Φλεγόμενοι ουρανοί, 1938), και Gone with the Wind (Όσα παίρνει ο άνεμος, 1939). Την ίδια περίοδο ο Χοκς ήταν ένας από τους σεναριογράφους του Sutter’s Gold (Ο πόθος του χρυσού, 1936), του Τζέιμς Κρουζ και του Gunga Din (Γκάνγκα Λ/ζτν,1939) του Τζορτζ Στίβενς.

Ο Χάουαρντ Χοκς, που πέθανε το 1977, τιμήθηκε για το σύνολο της προσφοράς του στον αμερικανικό κινηματογράφο μ’ ένα βραβείο Όσκαρ, το 1974. Μερικές από τις πιο δημοφιλείς δημιουργίες του, ήταν το «Ξαναπαντρεύομαι τη Γυναίκα μου» (His Girl Friday) με τους Κάρι Γκραντ, Ρόζαλιντ Ράσελ, «Η Γυναίκα με τη Λεοπάρδαλη» (Bringing Up Baby) με τους Κάθριν Χέμπορν, Κάρι Γκραντ, «Οι Άντρες Προτιμούν Τις Ξανθιές» (Gentlemen Prefer Blondes) με τις Τζέϊν Ράσελ, Μέριλιν Μονρόε και το αριστουργηματικό «Ο Μεγάλος Ύπνος» (The Big Sleep) με τους Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και Λορίν Μπακόλ.

Διαβάστε επίσης:
Λορίν Μπακόλ: Αφιέρωμα στην σπουδαία Αμερικανίδα ηθοποιό
Θα έχουμε για πάντα… τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ

Ο Μεγάλος Υπνος / The Big Sleep
Σκηνοθεσία: Χάουαρντ Χοκς
Σενάριο: Γουίλιαμ Φόκνερ, Λι Μπράκετ, Τζουλς Φέρθμαν
Πρωταγωνιστούν: Λορίν Μπακόλ, Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ
Φωτογραφία: Σιντ Χίκοξ
Μοντάζ: Κρίστιαν Νίμπι
Μουσική: Μαξ Στάινερ
Έτος Παραγωγής: 1946
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 114 λεπτά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s