Ο «Νονός» του Φράνσις Φορντ Κόπολα έκλεισε τα 50 – Το αμερικανικό όνειρο μετατρέπεται σε εφιάλτη σε μία διαχρονική παραβολή για το έγκλημα & το σκοτάδι της ανθρώπινης φύσης

Στις 14 Μαρτίου του 1972, πραγματοποιεί την πρεμιέρα της στις κινηματογραφικές αίθουσες της Νέας Υόρκης, μία από τις σημαντικότερες αμερικανικές ταινίες όλων των εποχών. Ο λόγος για τον θρυλικό «Νονό» του Φράνσις Φορντ Κόπολα. Ένα εμβληματικό έργο, που όρισε εκ νέου το κινηματογραφικό του είδος και επανακυκλοφορεί με αφορμή την συμπλήρωση μισού αιώνα ζωής.

Πρόκειται για μία αξιομνημόνευτη ταινία, που επηρέασε όσο λίγες, το κοινό, τους κριτικούς, αλλά και τους ίδιους τους καλλιτέχνες της Έβδομης Τέχνης, σκηνοθέτες και ηθοποιούς, αποτελώντας σταθερό σημείο αναφοράς, στην εξέλιξη του Σινεμά. Στο καστ συναντάμε θρυλικούς ηθοποιούς, όπως ο Μάρλον Μπράντο, ο Αλ Πατσίνο, ο Ρόμπερτ Ντιβάλ και η Νταϊάν Κίτον, ενώ το εξαιρετικό μουσικό σκορ, υπογραφεί ο σπουδαίος Νίνο Ρότα.

Το 2015, το BBC ρώτησε 62 Κριτικούς Κινηματογράφους, ποιες είναι οι 100 Καλύτερες Αμερικανικές Ταινίες όλων των εποχών. Η λίστα που δημοσιεύθηκε, περιλάμβανε σπουδαία φιλμ, αλλά έκρυβε και αρκετές εκπλήξεις. Στη δεύτερη θέση συναντάμε το φιλμ «Ο Νονός» (The Godfather – 1972) του Φράνσις Φορντ Κόπολα, πίσω μόνο από το αιώνιο αριστούργημα του Όρσον Γουέλς: «Πολίτης Κέιν» (Citizen Kane – 1941).

Ο Νονός / The Godfather

  1. Στo κτήμα τoυ στη Νέα Υόρκη, έvας ηλικιωμένος επικεφαλής της Μαφίας, o Βίτo Κoρλεόvε, γιoρτάζει τoυς γάμoυς της κόρης τoυ, Κόvι, με τov vεαρό Κάρλo Ρίτσι. Στo χαρμόσυvo γεγovός παρευρίσκovται και oι γιoι τoυ Κoρλεόvε, Μάικλ, Σόvι και Φρέvτo, καθώς και o voμικός τoυ σύμβoυλoς, Τoμ Χάγκεv. Ο Μάικλ έχει μόλις επιστρέψει από τov πόλεμo σαv ήρωας και o πατέρας τoυ ελπίζει πως θα τov δει vα διαπρέπει και στα νέα του καθήκοντα.

Ο Σόvι, μεγαλύτερoς από τov Μάικλ και πoλύ πιo βίαιoς από εκείvov, είvαι το δεξί χέρι τoυ πατέρα τoυ και πρόκειται vα γίvει o επόμεvoς «Νovός» όταv o Ντov Βίτo πεθάvει. Μετά τη γαμήλια δεξίωση, oι Κoρλεόvε έχoυv μια συvάvτηση με τoυς Τατάλια, μια εξίσου ισχυρή, αλλά αντίπαλη oικoγέvεια της Μαφίας. Οι Τατάλια πιέζoυv τov Ντov Βίτo vα τoυς υπoστηρίξει στηv πώληση vαρκωτικώv αλλά εκείvoς αρvείται vα εμπλακεί σε κάτι τέτoιo.

Λίγo αργότερα, εξαιτίας της άρvησής τoυ, o Ντov Βίτo πέφτει θύμα επίθεσης δυo oπλoφόρωv αλλά κατoρθώvει vα επιζήσει. Οταv o Μάικλ μαθαίvει ότι η απόπειρα δoλoφovίας ήταv έργo τoυ Σoλότσo, εvός αvθρώπoυ τωv Τατάλια, καθώς και τoυ ΜακΚλάσκι, εvός διεφθαρμέvoυ αστυvoμικoύ πoυ θέλει vα επωφεληθεί από τo εμπόριo vαρκωτικώv, λέει στov υπασπιστή τoυ πατέρα τoυ, Κλεμέvτσα, ότι είvαι πρόθυμoς vα τoυς σκoτώσει και τoυς δύo εv ψυχρώ.

Στο επικό αριστούργημα του Φράνσις Φορντ Κόπολα – ο Μάρλον Μπράντο βραβεύτηκε με το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του ως πατριάρχης της οικογένειας Κορλεόνε – παρακολουθούμε το ανατριχιαστικό πορτρέτο της ανόδου της ιταλικής μαφίας στην Αμερική, μέχρι την μοιραία πτώση της.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (American Film Institute – AFI), η ατάκα της ταινίας «I’m going to make him an offer he can’t refuse» (Θα του κάνω μια προσφορά την οποία δεν μπορεί να αρνηθεί), έχει ψηφιστεί ως η δεύτερη πιο αξιομνημόνευτη φράση στην ιστορία του κινηματογράφου (στην 1η θέση είναι το «Frankly, my dear, I don’t give a damn.» από το φιλμ «Gone with the Wind» – 1939).

Μετά από την επιτυχία που είχε η πρώτη ταινία ακολούθησαν άλλες δύο. Το δεύτερο μέρος «Ο Νονός ΙΙ» κυκλοφόρησε το 1974 και είχε δύο παράλληλες ιστορίες. Η πρώτη ακολουθεί τον Μάικλ Κορλεόνε ο οποίος έχει κτίσει μια «αυτοκρατορία», ενώ στη δεύτερη ιστορία παρακολουθούμε τον Δον Κορλεόνε μικρό, όταν έφτασε μετανάστης στην Αμερική και την άνοδο του, ρόλο που ενσάρκωσε εντυπωσιακά ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ο οποίος και κέρδισε για την ερμηνεία του, το Όσκαρ ‘Β Αντρικού Ρόλου. Το τρίτο μέρος «Ο Νονός III» κυκλοφόρησε το 1990 όπου ο Μάικλ αρκετά μεγαλύτερος ψάχνει πλέον να βρει έναν διάδοχο αλλά παράλληλα προσπαθεί να απεγκλωβίσει την οικογένειά του από την παρανομία.

Ο «Νονός», είναι αναμφισβήτητα μία από τις σημαντικότερες Αμερικανικές ταινίες όλων των εποχών, η οποία όρισε εκ νέου το κινηματογραφικό είδος στο οποίο ανήκει. Πρωταγωνιστούν: Μάρλον Μπράντο, Αλ Πατσίνο, Τζέιμς Κάαν, Ρόμπερτ Ντιβάλ, Ρίτσαρντ Καστελάνο, Νταϊάν Κίτον κ.α.. Το φιλμ έχει τιμηθεί με τρία Βραβεία Όσκαρ, πέντε Χρυσές Σφαίρες κι ένα Βραβείο Γκράμι, για το εξαιρετικό μουσικό σκορ του σπουδαίου, Νίνο Ρότα. Το σενάριο βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Μάριο Πούτζο. Η ταινία έχει αποκατασταθεί ψηφιακά και θα κυκλοφορήσει σε επανέκδοση 4k.

Φράνσις Φορντ Κόπολα

Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα γεννήθηκε στις 7 Απριλίου του 1939 στο Ντιτρόιτ του Μίσιγκαν και μεγάλωσε στη Νέα Υόρκη. Οι γονείς του ήταν παιδιά μεταναστών από την Ιταλία. Ο πατέρας του Καρμάιν Κόπολα ήταν καταξιωμένος μουσικός και συνθέτης, με τον οποίο μάλιστα συνεργάστηκε σε αρκετές από τις ταινίες του. Ο Κόπολα, σπούδασε θέατρο στο πανεπιστήμιο Hofstra της Νέας Υόρκης και σκηνοθεσία στο UCLA του Λος Άντζελες.

Πραγματοποίησε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο το 1963, με το φιλμ τρόμου: «Dementia 13». Το 1971 κέρδισε το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου για την ταινία «Πάττον, ο θρύλος της Νορμανδίας» (μαζί με τον Έντμουντ Χ. Νορθ). Στη συνέχεια της δεκαετίας του ’70 καταξιώθηκε ως ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς σκηνοθέτες, με ταινίες όπως: «Ο Νονός» (1972), «Ο Νονός ΙΙ» (1974) και «Η Συνομιλία» (1974).

Μετά απ’ αυτές τις τρεις πολυβραβευμένες ταινίες ο Κόπολα σκηνοθέτησε την ταινία «Αποκάλυψη, Τώρα!», βασισμένη στη νουβέλα «Η καρδιά του σκότους» του Τζόζεφ Κόνραντ και με θέμα τον πόλεμο του Βιετνάμ. Η παραγωγή της ταινίας συνάντησε πολλά προβλήματα και η ολοκλήρωση της καθυστέρησε τρία χρόνια. Το 1979 παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ των Καννών όπου κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα (μαζί με το «Τενεκεδένιο Ταμπούρλο» του Φόλκερ Σλέντορφ).

Ο Κόπολα γύρισε αρκετές ταινίες και τη δεκαετία του ’80, μεταξύ των οποίων τις: «Αουτσάιντερς, Επαναστάτες Χωρίς Αύριο» και «Ο Αταίριαστος» που καθιέρωσαν μια νέα γενιά ηθοποιών, όπως ο Ματ Ντίλον, ο Νίκολας Κέιτζ (ανιψιός του Κόπολα), Ρομπ Λόου, Πάτρικ Σουέζι, Τομ Κρουζ, κ.α. Το 1990 σκηνοθέτησε το τρίτο μέρος του Νονού και το 1992 μετέφερε στον κινηματογράφο το βιβλίο Δράκουλας του Μπραμ Στόκερ. Το 2009 σκηνοθέτησε το αξιόλογο ασπρόμαυρο φιλμ, «Τέτρο», ενώ το 2010 τιμήθηκε από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου με το βραβείο Έρβινγκ Θάλμπεργκ για την συνολική προσφορά του, στον χώρο της Έβδομης Τέχνης.

Συνολικά στην πλούσια φιλμογραφία του, ο Φράνσις Φορντ Κόπολα έχει αποσπάσει πέντε Βραβεία Όσκαρ, ενώ σύμφωνα με έρευνα του BBC, τέσσερις δημιουργίες του – Apocalypse Now, The Conversation, The Godfather Part II, The Godfather – βρίσκονται ανάμεσα στις 100 καλύτερες αμερικανικές ταινίες όλων των εποχών.

Ο Νονός / The Godfather
Σκηνοθεσία: Φράνσις Φορντ Κόπολα
Σενάριο: Φράνσις Φορντ Κόπολα
Πρωταγωνιστούν: Μάρλον Μπράντο, Ρόμπερτ Ντιβάλ, Αλ Πατσίνο, Τζέιμς Κάαν, Ντάιαν Κίτον, Τάλια Σάιρ
Φωτογραφία: Γκόρντον Γουίλις
Μοντάζ: Γουίλιαμ Ρέινολντς, Πίτερ Ζίνερ
Μουσική: Νίνο Ρότα
Έτος Παραγωγής: 1972
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 177 λεπτά

Με αφορμή την συμπλήρωση 50 χρόνων από την πρεμιέρα της στους κινηματογράφους, η θρυλική ταινία «Ο Νονός / The Godfather» του Φράνσις Φορντ Κόπολα, πρόκειται να κυκλοφορήσει σε επιλεγμένες αίθουσες στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού στις 25 Φεβρουαρίου και ψηφιακά στις 22 Μαρτίου, με την εταιρεία παραγωγής Paramount Movies, να κυκλοφορεί και το αντίστοιχο επετειακό τρέιλερ.

Η αποκατεστημένη κόπια, είναι αποτέλεσμα εξαντλητικής εργασίας, με περισσότερες από 1.000 ώρες μοντάζ για color correction (διόρθωση χρωμάτων), αλλά και ψηφιοποίηση του ήχου, δηλαδή, αποκατάστασης των μονοφωνικών track, που έρχονται να προστεθούν στις 4.000 ώρες για την εν γένει επεξεργασία και αποκατάσταση του φιλμ. Και οι τρεις ταινίες της σειράς, αποκαταστάθηκαν ψηφιακά υπό την επίβλεψη του Κόπολα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s