Δέκα σπουδαίες κινηματογραφικές επανεκδόσεις για το καλοκαίρι

Καλοκαίρι και Θερινό Σινεμά είναι μία αγαπημένη συνήθεια, ειδικά όταν συνδυάζεται με μία δροσερή και αξέχαστη προβολή. Γι’ αυτό, συγκεντρώσαμε και παρουσιάζουμε δέκα σπουδαίες ταινίες οι οποίες θα προβληθούν σε επανέκδοση, το φετινό καλοκαίρι. Από Τζον Χιούστον και Μίλος Φόρμαν, μέχρι Μπίλι Γουάιλντερ, Ρόμαν Πολάνσκι και φυσικά, Άλφρεντ Χίτσκοκ.

Οι Έρωτες Μιας Ξανθιάς / Loves of a Blonde
Σκηνοθεσία: Μίλος Φόρμαν
Σενάριο: Μίλος Φόρμαν, Γιαροσλάβ Πάπουσεκ, Ιβάν Πασέρ, Βάτσκλαβ Σάσεκ
Πρωταγωνιστούν: Χάνα Μπρέτσοβα, Βλαντιμίρ Πουσόλτ, Βλαντιμίρ Μένσικ
Φωτογραφία: Μιροσλάβ Οντριτσεκ
Μοντάζ: Μιροσλάβ Χάγιεκ
Μουσική: Εβζέν Ιλίν
Έτος Παραγωγής: 1965
Χώρα Παραγωγής: Τσεχοσλοβακία
Διάρκεια: 90 λεπτά

Η Αντούλα (Χάνα Μπρέχτσοβα), ένα αθώο κορίτσι από την Τσεχία που δουλεύει σε ένα επαρχιακό εργοστάσιο παπουτσιών, ψάχνει απεγνωσμένα τον έρωτα. Θα πιστέψει πως τον βρήκε στο πρόσωπο του Μίλντα (Βλαντιμίρ Πουσόλτ), ενός νεαρού μουσικού από την Πράγα, με τον οποίο έχει μια εφήμερη ερωτική σχέση. Όταν αυτός εξαφανίζεται, η Αντούλα, πεπεισμένη πως πρόκειται για τον έρωτα της ζωής της, αποφασίζει να τον επισκεφτεί απρόοπτα στην Πράγα, ξαφνιάζοντας τον ίδιο και τους γονείς του.

Το αριστούργημα του βραβευμένου με δύο Όσκαρ, Μίλος Φόρμαν («Στη Φωλιά του Κούκου», «Αμαντέους») επανακυκλοφορεί σε ψηφιακά αποκατεστημένη έκδοση. Οι ρομαντικές πλάνες της νιότης συνοψίζονται ιδανικά στο πρόσωπο ενός κοριτσιού της εργατικής τάξης που νομίζει πως βρήκε τον έρωτα της ζωής του, και όταν αυτό δε συμβαίνει, παίρνει απρόσμενα την κατάσταση στα χέρια του. Η ταινία προβλήθηκε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Βενετίας, ενώ ήταν Υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Το περιοδικό Empire, την κατέταξε 89η, στις 100 Σπουδαιότερες Ταινίες του Παγκόσμιου Κινηματογράφου.

Κάτω από το Ηφαίστειο / Under the Volcano
Σκηνοθεσία: Τζον Χιούστον
Σενάριο: Γκάι Γκάλο
Πρωταγωνιστούν: Aλμπερτ Φίνει, Ζακλίν Μπισέ, Aντονι Aντριους
Μοντάζ: Γκάμπριελ Φιγκερόα
Μουσική: Αλεξ Νορθ
Έτος Παραγωγής: 1984
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 112 λεπτά

  1. Μία ημέρα από τη ζωή του Τζέφρι Φίρμιν, καθώς ο πόλεμος ξεσπάει στην Ευρώπη και στην μικρή πόλη του μεξικανικού νότου γιορτάζεται η ημέρα των νεκρών. Ο Φίρμιν εκεί είναι Βρετανός πρόξενος, αλλά είναι κι αλκοολικός κι απελπισμένος. Η αυτοκαταστροφική του συμπεριφορά, όμοια με έναν παγκόσμιο χάρτη που καταρρέει, πηγάζει από τη λύπη που νιώθει για τον ετεροθαλή αδελφό του, Χιου, ένα ιδεαλιστή νομάδα, και την πρώην του σύζυγο, Ιβόν, που επέστρεψε με ελπίδες επανένωσης με τον Τζέφρι.

Ο Τζον Χιούστον δημιουργεί θαυμάσιους, τραγικούς χαρακτήρες, όπως αυτόν του μέθυσου πρόξενου, της πρώην γυναίκας του, που επιστρέφει κοντά του σε μια προσπάθεια αναβίωσης του έρωτά τους, και του ετεροθαλή αδερφού του. Διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Μάλκομ Λόουρι.

Η Γκαρσονιέρα / The Apartment
Σκηνοθεσία: Μπίλι Γουάιλντερ
Σενάριο: Μπίλι Γουάιλντερ, Ι.Α.Λ. Ντάιαμοντ
Πρωταγωνιστούν: Τζακ Λέμον, Σίρλει Μακ Λέιν, Φρεντ ΜακΜάρεϊ
Φωτογραφία: Τζόζεφ Λασέλ
Μοντάζ: Ντάνιελ Μαντέλ
Μουσική: Αντολφ Ντατς
Έτος Παραγωγής: 1960
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 125 λεπτά

Ο Τζακ Λέμον υποδύεται τον Κ.Κ. Μπαντ Μπάξτερ, έναν μοναχικό χαμηλόμισθο υπάλληλο μιας ασφαλιστικής εταιρίας στη Νέα Υόρκη. Στην προσπάθεια του να ανέλθει τα αξιώματα, δανείζει το διαμέρισμα του στους ανωτέρους του, για να διασκεδάζουν με τις ερωμένες τους.

Αντίθετα όμως η δική του ερωτική ζωή δεν εξελίσσεται καθόλου καλά, αφού είναι ερωτευμένος με το κορίτσι του ασανσέρ, την Φραν Κιούμπελικ. Ακόμα χειρότερα η Φραν έχει σχέση με το μεγάλο αφεντικό, που και αυτό θα ζητήσει με τη σειρά του το «χρυσό» κλειδάκι από τον Μπάξτερ.

Πολυβραβευμένη ταινία, που έχει χαρακτηριστεί ως μία από τις καλύτερες κωμωδίες όλων των εποχών. Ανάμεσα στα πολλά βραβεία που έχει κερδίσει, αξίζει να αναφέρουμε τα πέντε Όσκαρ με τα οποία τιμήθηκε, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν τα δύο στις κατηγορίες Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας το 1960. Η χημεία των δύο πρωταγωνιστών είναι εκπληκτική, με τους Τζακ Λέμον και Σίρλεϊ Μακ Λέιν να δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους. Τρία χρόνια μετά ο Μπίλι Γουάιλντερ θα τους ξανασκηνοθετήσει στην ταινία «Η Τροτέζα» (Irma La Douce, 1963 – Όσκαρ Καλύτερου Σάουντρακ).

Μαχαίρι στο Νερό / Knife in the Water / Nóz w wodzie
Σκηνοθεσία: Ρόμαν Πολάνσκι
Σενάριο: Roman Polanski, Jerzy Skolimowski
Πρωταγωνιστούν: Leon Niemczyk, Jolanta Umecka, Zygmunt Malanowicz
Έτος Παραγωγής: 1962
Χώρα Παραγωγής: Πολωνία
Διάρκεια: 94 λεπτά

O Aντρέι (Leon Niemczyk) βρίσκεται μαζί με τη γυναίκα του Κριστίν (Jolanta Umecka), καθ’ οδόν για το γιοτ τους, όπου και σκοπεύουν να περάσουν οι δυο τους το Σαββατοκύριακο. Στον δρόμο καθώς οδηγούν θα συναντήσουν έναν νεαρό (Zygmunt Malanowicz) που κάνει ωτοστόπ. Αντιμετωπίζοντάς το ως πρόσκληση – που αποτελεί παράλληλα κι ένα είδος πρόκλησης σε αναμέτρηση, με τον νεαρό, με τη γυναίκα του και τον ίδιο του τον εαυτό – ο Aντρέι αποφασίζει να επιτρέψει στον νεαρό να μπει στο αυτοκίνητο και να έρθει μαζί τους στο ταξίδι με το γιοτ. Όταν όμως οι χαρακτήρες απογυμνώνονται τα πράγματα θα οδηγηθούν στα άκρα.

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Πολάνσκι και παράλληλα ένα υπέροχο μάθημα κινηματογραφικής λιτότητας και μινιμαλιστικής έκφρασης. Έχοντας ουσιαστικά ως χώρο δράσης ένα ιστιοφόρο στη θάλασσα, με μόλις τρεις ηθοποιούς στη διάθεσή του, αλλά και με τον σπουδαίο Γέρζι Σκολιμόφσκι να υπογράφει το σενάριο, ο Πολάνσκι από την πρώτη κιόλας μεγάλους μήκους ταινία του, μας παρουσιάζει απλόχερα ένα υπέροχο δείγμα γραφής της μοναδικής τέχνης του.

Ανατολικά της Εδέμ / East of Eden
Σκηνοθεσία: Ηλίας Καζάν
Σενάριο: Πολ Όσμπορν, Τζον Στάινμπεκ
Πρωταγωνιστούν: Τζούλι Χάρις, Τζέιμς Ντιν, Ρέιμοντ Μάσεϊ, Μπερλ Άιβς, Ρίτσαρντ Ντάβαλος, Τζο βαν Φλιτ
Μουσική: Λέοναρντ Ρόσενμαν
Φωτογραφία: Τεντ ΜακΚόρντ
Μοντάζ: Όουεν Μαρκς
Έτος Παραγωγής: 1955
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 115 λεπτά

Μία σύγχρονη μεταφορά της ιστορίας του Κάιν και του Αβελ στο 1917 στην Καλιφόρνια, καταγραμμένη μέσα από τις δραματικές σχέσεις μιας αγροτικής οικογένειας, που η μητέρα τους έχει γίνει πόρνη και ο πατέρας τους είναι ένας σκληρός οικογενειάρχης. Η υπέροχη νουβέλα του Τζον Στάινμπεκ μεταφέρεται στην μεγάλη οθόνη από τον Ηλία Καζάν και η ταινία «Ανατολικά της Εδέμ» μένει για πάντα στην ιστορία ως μία από τις τρεις ταινίες σταθμούς στην φιλμογραφία του Τζέιμς Ντιν.

Ο Τζέιμς Ντιν, υποδύεται τον Καλ, έναν δύστροπο και κακομαθημένο νεαρό που φθονεί την ιδιαίτερη προτίμηση που δείχνει ο πατέρας του (Ρέιμοντ Μάσεϊ) προς τον αδελφό του, Άαρον (Ρίτσαρντ Ντάβαλος). Με παρτενέρ την Τζούλι Χάρις, ο Τζέιμς Ντιν κέρδισε με την ερμηνεία του μία υποψηφιότητα για Όσκαρ Ά Ανδρικού Ρόλου. Η ταινία συνολικά είχε τέσσερις υποψηφιότητες – μεταξύ των οποίων και για Όσκαρ Σκηνοθεσίας – ενώ από το υπόλοιπο καστ ξεχώρισε η συνταρακτική ερμηνεία της Τζο Βαν Φλιτ, που της χάρισε και μία υποψηφιότητα για το Όσκαρ ΄Β Γυναικείου Ρόλου.

Ο Ηλία Καζάν έψαχνε έναν νέο ηθοποιό για τον ρόλο του Καλ Τρασκ, στην κινηματογραφική μεταφορά του έργου του Τζον Στάινμπεκ «East of Eden». Η ιστορία είχε να κάνει με τις οικογένειες των Τρασκ και των Χάμιλτον. Επικεντρώνονταν στον χαρακτήρα του Καλ Τρασκ, τον επαναστατημένο γιο ενός ευσεβούς, απορριπτικού πατέρα και μιας αποξενωμένης μητέρας, που στη πορεία ο Καλ ανακαλύπτει ότι διατηρεί οίκο ανοχής, από τη θέση της «Μαντάμ».

Ο Καζάν ήθελε αρχικά τον Μάρλον Μπράντο για τον ρόλο. Ο σεναριογράφος Πολ Όσμπορν, πρότεινε τον Ντιν. Σκηνοθέτης και σεναριογράφος αποφάσισαν να γνωρίσουν τον Ντιν στον Στάινμπεκ και ότι πει αυτός θα γίνει. Ο Στάινμπεκ ενθουσιάζεται με τον Ντιν και έτσι παίρνει τον ρόλο. Ο χαρακτήρας του Καλ Τρασκ θα προετοιμάσει το έδαφος για τον Τζίμι Σταρκ του «A Rebel Without a Cause». Και οι δυο χαρακτήρες απεικονίζουν μοναχικούς επαναστάτες, παρεξηγημένους περιθωριακούς που νιώθουν το έλλειμμα του πατρικού συμβόλου.

Blow Up
Σκηνοθεσία: Μικελάντζελο Αντονιόνι
Σενάριο: Τονίνο Γκουέρα, Μικελάντζελο Αντονιόνι, Έντουαρντ Μπόντ και Χούλιο Κορτάσαρ
Πρωταγωνιστές: Ντέιβιντ Χέμινγκς, Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, Τζέιν Μπίρκιν, Βέρουσκα φον Λένντορφ και Χούλιο Κορτάσαρ
Μουσική: Χέρμπι Χάνκοκ
Φωτογραφία: Κάρλο Ντι Πάλμα
Μοντάζ: Frank Clarke
Έτος Παραγωγής: 1966
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο
Διάρκεια: 111 λεπτά

Ο Τόμας είναι ένας φωτογράφος στον χώρο της μόδας, ο οποίος αισθάνεται πως η ζωή του είναι βαρετή και αδιάφορη. Μία μέρα, περπατώντας σε ένα πάρκο, αρχίζει να τραβάει φωτογραφίες ένα ζευγάρι, με τη γυναίκα να εξαγριώνεται με το γεγονός. Μετά από αυτό, ο Τόμας συναντά τον ατζέντη του και νιώθει ότι κάποιος τον παρακολουθεί. Όταν η γυναίκα πηγαίνει στο στούντιο να του ζητήσει τις φωτογραφίες, ο Τόμας επίτηδες δίνει άλλες, ενώ εκείνη του δίνει λάθος τηλέφωνο.

Το βράδυ πηγαίνει ξανά στο πάρκο χωρίς τη φωτογραφική μηχανή και βρίσκει το πτώμα ενός ανθρώπου. Γυρίζοντας στο στούντιο, διαπιστώνει ότι όλα τα αρνητικά έχουν εξαφανιστεί εκτός από ένα που δείχνει τον νεκρό. Στη συνέχεια, μπαίνει στο αυτοκίνητο και όσο οδηγεί ακολουθεί τη γυναίκα, η οποία μπαίνει σε ένα μπαρ. Στο μπαρ παίζουν οι Yardbirds με τον Τζεφ Μπεκ, ο οποίος σπάει την κιθάρα του και την πετά στο κοινό. Ο Τόμας την παίρνει σαν αναμνηστικό, όμως όταν βγαίνει έξω από το μπαρ, την πατάει στον δρόμο.

Έπειτα, παρακολουθεί έναν εικονικό αγώνα τένις. Παίρνει την υποτιθέμενη μπάλα και την επιστρέφει στους δύο παίκτες. Ενώ παρακολουθεί το παιχνίδι, ακούγεται ο ήχος της μπάλας. Στη συνέχεια, όσο παρακολουθεί τον αγώνα, η μορφή του εξαφανίζεται και φαίνεται μόνο το γρασίδι.

Ο Αντονιόνι είναι ένας από τους ελάχιστους καταξιωμένους σκηνοθέτες, το έργο του οποίου είναι παράλληλα και ιδιαίτερα δημοφιλές στους νέους κάθε εποχής. Οι ταινίες του βλέπονται συνεχώς σε ρετροσπεκτίβες αφιερωμένες προς τιμήν του κάθε χρόνο ανά τον κόσμο. Ειδικά οι δημιουργίες του «Blow-Up» (1966), «Zabriskie Point» (1970) και «Επάγγελμα Ρεπόρτερ» (The Passenger – 1975), ανήκουν σε αυτή την κατηγορία, καθώς εκφράζουν καλλιτεχνικές ανησυχίες και προβληματισμούς, που βρίσκουν πρόσφορο έδαφος, ανάμεσα στους νεότερους θεατές. Τρεις ταινίες γυρισμένες στα αγγλικά, γεγονός που μοιραία βοήθησε στην ευρύτερη αποδοχή του καλλιτέχνη, από το κοινό.

Στο «Blow-Up» του 1966, παρακολουθούμε έναν Λονδρέζο φωτογράφο μόδας, ο οποίος μεγεθύνοντας μία φωτογραφία τραβηγμένη τυχαία με δύο εραστές σε ένα πάρκο, πιστεύει ότι ανακαλύπτει τα ίχνη ενός εγκλήματος. Σύντομα όμως τα στοιχεία εξαφανίζονται και ο πρωταγωνιστής δεν είναι σε θέση να διακρίνει τις εντυπώσεις από την πραγματικότητα.

Ο Άγνωστος του Εξπρές / Strangers on A Train
Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ
Σενάριο: Γουίτφιλντ Κουκ, Ζένζι Όρμοντ, Ρέιμοντ Τσάντλερ, Πατρίσια Χάισμιθ (Μυθιστόρημα)
Πρωταγωνιστούν: Φάρλεϊ Γκρέιντζερ, Ρόμπερτ Γουόκερ, Ρουθ Ρόμαν
Φωτογραφία: Ρόμπερτ Μπερκς
Μοντάζ: William H. Ziegler
Μουσική: Ντιμίτρι Τιόμκιν
Έτος Παραγωγής: 1951
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 101 λεπτά

Ο Μπρούνο Άντονι (Ρόμπερτ Γουόκερ) πιστεύει ότι έχει επινοήσει το κατάλληλο σχέδιο ώστε να ξεφορτωθεί τον πατέρα του, τον οποίο μισεί. Όταν συναντά τον αστέρα του τένις Γκάι Χέινς (Φάρλεϊ Γκρέιντζερ) στο τρένο, πιστεύει ότι έχει βρει επιτέλους τον κατάλληλο συνεργό στο έγκλημα.

Οι δυο αυτοί άγνωστοι άνδρες συναντιούνται στο τρένο κι ο ένας προτείνει στον άλλο να ανταλλάξουν εγκλήματα. Ο Μπρούνο πρόκειται να σκοτώσει την άπιστη σύζυγο του Γκάι, Μίριαμ (Λώρα Έλιοτ), η οποία αρνείται να του παραχωρήσει διαζύγιο για να παντρευτεί την Αν Μόρτον (Ρουθ Ρόμαν), κόρη ενός γερουσιαστή, και ο Γκάι πρόκειται να σκοτώσει τον πατέρα του Μπρούνο.

Ο Γκάι όμως δεν παίρνει στα σοβαρά τη συζήτησή του με τον Μπρούνο, πιστεύοντας ότι ο άγνωστος που κάθεται απέναντί του στο βαγόνι του τρένου αστειεύεται και όταν οι δυο άνδρες χωρίζουν μετά το ταξίδι, ξεχνάει το σχέδιο. Ο Μπρούνο όμως πηγαίνει στην πόλη που μένει η γυναίκα του Γκάι και τη σκοτώνει. Έπειτα εκβιάζει έναν τρομοκρατημένο Γκάι, ότι σε περίπτωση που εκείνος δεν σκοτώσει τον πατέρα του, θα αφήσει στοιχεία που να τον ενοχοποιούν στον τόπο του εγκλήματος. Όλα τα στοιχεία της αστυνομίας για τον φόνο τους οδηγούν στο πρόσωπο του Γκάι, ο οποίος καλείται να αντιμετωπίσει πλέον τον παράφρονα Μπρούνο.

Πρωταγωνιστές της ταινίας είναι ο Φάρλεϊ Γκρέιντζερ, ο Ρόμπερτ Γουόκερ κι η Ρουθ Ρόμαν. Στην ταινία εμφανίζονται επίσης οι Λίο Τ. Κάρολ, Πατρίσια Χίτσκοκ και Λώρα Έλιοτ. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ, το οποίο διασκεύασαν για τη μεγάλη οθόνη οι Ρέιμοντ Τσάντλερ, Γουίτφιλντ Κουκ και Ζένζι Όρμοντ.

Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων / North by Northwest
Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ
Σενάριο: Ερνεστ Λέχμαν
Πρωταγωνιστούν: Κάρι Γκαρντ, Εβα Μαρί Σαντ, Τζέιμς Μέισον, Τζέσι Ρόις Λάντις
Φωτογραφία: Ρόμπερτ Μπερκς
Μοντάζ: Τζορτζ Τομασίνι
Μουσική: Μπέρναρντ Χέρμαν
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Έτος Παραγωγής: 1959
Διάρκεια: 131 λεπτά

Τι θα συμβεί όταν ένας φιλήσυχος διαφημιστής πέσει θύμα απαγωγής μιας συμμορίας κατασκόπων που τον μπερδεύουν με έναν ανύπαρκτο πράκτορα της CIA; Η ταινία του Χίτσκοκ, με τον Κάρι Γκραντ στην καλύτερη κατά πολλούς ερμηνεία της καριέρας του, είναι ένα φιλμ – αρχέτυπο της κινηματογραφικής αφήγησης και παράλληλα μία από τις πιο ψυχαγωγικές ταινίες του έμπειρου Βρετανού σκηνοθέτη.

Στο θρυλικό φιλμ του Άλφρεντ Χίτσκοκ, «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων», με πρωταγωνιστή τον εξαιρετικό Κάρι Γκραντ, η δραματουργία της ταινίας είναι βασισμένη εξ’ ολοκλήρου πάνω σε μια απάτη και περιλαμβάνει σεκάνς οι οποίες έχουν περάσει στην ανθολογία του Παγκόσμιου Σινεμά.

Αμείωτο σασπένς από την πρώτη ως την τελευταία σκηνή. Αγωνία, καταιγιστικός ρυθμός, απρόβλεπτες ανατροπές, δηλητηριώδες χιούμορ, καθηλωτική εξέλιξη που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή. Η ταινία «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων», αποτέλεσε την μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του Άλφρεντ Χίτσκοκ και συνδυάζει μ’ έναν τρόπο μαγικό την καθαρόαιμη περιπέτεια, το ψυχολογικό θρίλερ και το καυστικό χιούμορ, με το ρομαντικό δράμα.

Μία ταινία αρχέτυπο στην κινηματογραφική αφήγηση. Το υπέροχο μουσικό σκορ υπογράφει ο βασικός συνεργάτης του Χίτσκοκ και σπουδαίος μουσικοσυνθέτης, Μπέρναν Χέρμαν.

Ασανσέρ για Δολοφόνους / Elevator to the Gallows / Ascenseur pour l’échafaud
Σκηνοθεσία: Λουί Μαλ
Σενάριο: Roger Nimier, Λουί Μαλ, Noël Calef (novel)
Ηθοποιοί: Ζαν Μορό, Μορίς Ρονέ, Ζορζ Ποζουλί, Φελίξ Μαρτέν, Λίνο Βεντούρα, Ζαν-Κλοντ Μπριαλί
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία
Έτος Παραγωγής: 1958
Διάρκεια: 91 λεπτά

Ο Ζουλιέν (Μορίς Ρονέ), ένας πρώην αλεξιπτωτιστής και τιμημένος με αρκετά μετάλλια κατά τη διάρκεια του πολέμου, δουλεύει για έναν έμπορο όπλων και έχει κρυφή ερωτική σχέση με τη γυναίκα του τελευταίου, τη Φλοράνς (Ζαν Μορό). Σε συνεννόηση μαζί της, θα προσπαθήσει να σκοτώσει το αφεντικό του, αλλά για κακή του τύχη θα κλειστεί στο ασανσέρ για ένα ολόκληρο σαββατοκύριακο.

Ο Ζουλιέν πραγματοποιεί τον φόνο, γυρνώντας όμως στο αυτοκίνητό του συνειδητοποιεί ότι έχει ξεχάσει ένα σημαντικό ενοχοποιητικό στοιχείο. Από εκεί και πέρα μία σειρά συγκυριών ανατρέπει τα πάντα. Ένα ζευγάρι νέων θα κλέψουν το αυτοκίνητό του και θα μπλέξουν σε μια ιστορία φόνου ενοχοποιώντας τον Ζουλιέν. Και η Φλοράνς τον αναζητά απεγνωσμένα στους νυχτερινούς δρόμους του Παρισιού.

Το «Ασανσέρ για Δολοφόνους» (Elevator to the Gallows / Ascenseur pour l’échafaud – 1958), σηματοδοτεί ένα από τα πλέον κλασσικά φιλμ νουάρ, που αφηγείται μία λιττή αλλά έξυπνη ιστορία αγωνίας. Το φιλμ, αριστοτεχνικά σκηνοθετημένο από τον Λουί Μαλ, βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Νοέλ Καλέφ.

Αποστροφή / Repulsion
Σκηνοθεσία: Ρόμαν Πολάνσκι
Σενάριο: Ρόμαν Πολάνσκι, Ζεράρ Μπρας, Ντέιβιντ Στόουν
Πρωταγωνιστές: Κατρίν Ντενέβ, Ιβόν Φιρνό, Ίαν Χέντρι, Τζον Φρέιζερ
Μουσική: Τσίκο Χάμιλτον
Φωτογραφία: Γκίλμπερτ Τέιλορ
Μοντάζ: Άλαστερ Μακάιντιρ
Χώρα Παραγωγής: Ηνωμένο Βασίλειο
Έτος Παραγωγής: 1965
Διάρκεια: 105 λεπτά

Στην «Αποστροφή», η Carole (Κατρίν Ντενέβ) και η Helene (Yvonne Furneaux) είναι δυο αδελφές από το Βέλγιο που ζουν σε ένα διαμέρισμα στο κέντρο του Λονδίνου. Η Carole, που είναι η μικρότερη, εργάζεται σ’ ένα ινστιτούτο ομορφιάς. Σε αντίθεση με την αδελφή της, η οποία διατηρεί παράνομο δεσμό με έναν παντρεμένο, τον Michael (Ian Hendry), η ερωτική ζωή της πανέμορφης Carole είναι ανύπαρκτη και όλη η σχέση της με το αντίθετο φύλο περιορίζεται στο επίμονο, αλλά άκαρπο φλερτ ενός ρομαντικού νέου, του Colin (John Fraser), που τον απορρίπτει συνεχώς, αφού η ίδια διακατέχεται από μία αρνητική προδιάθεση απέναντι στους άνδρες.

Το πρόβλημά της γίνεται εντονότερο από την παρουσία του Michael στο σπίτι. Την ενοχλούν τα προσωπικά αντικείμενα του άνδρα που βρίσκονται στο μπάνιο δίπλα στα δικά της και τις νύχτες μένει ξύπνια ακούγοντας τις ερωτικές κραυγές της αδελφής της από το διπλανό δωμάτιο. Η ψυχολογική της κατάσταση αρχίζει να κλονίζεται όταν η Helene και ο εραστής της φεύγουν από το σπίτι για ένα δεκαπενθήμερο διακοπών στην Ιταλία. Η Carole θα κλειστεί τελείως στον εαυτό της, θα κλειδωθεί στο σπίτι, δεν θα ξαναπάει στην δουλειά της και τις νύχτες, θα μένει εγκλωβισμένη στους εφιάλτες και στις παραισθήσεις της…

Η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του Πολάνσκι, αποδεικνύει το μοναδικό ταλέντο του, καθώς καταφέρνει να μεταφέρει στην οθόνη με αργό, βασανιστικό και ταυτόχρονα αριστουργηματικό τρόπο, την ψυχολογική κατάρρευση της ηρωίδας του. Η Κατρίν Ντενέβ είναι απλά τέλεια, αποδεικνύοντας γιατί θεωρείται μία από τις κορυφαίες ερμηνεύτριες όλων των εποχών, έχοντας συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως: ο Jacques Demy (The Umbrellas of Cherbourg – 1964), o Roger Vadim, o François Truffaut (The Last Metro – 1980), o Lars von Trier (Dancer in the Dark – 2000) και βέβαια ο σπουδαίος Luis Bunuel (Belle de Jour -1967 και Tristana – 1970).

Το «Repulsion» έκανε πρεμιέρα τον Μάιο του 1965 στο Φεστιβάλ των Καννών και ένα μήνα μετά προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες του Λονδίνου. Την ίδια χρονιά προβλήθηκε και στο 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, όπου και τιμήθηκε με το Βραβείο FIPRESCI και με την Ασημένιο Άρκτο, ενώ είχε υποψηφιότητα και για ένα Βραβείο BAFTA. Η ταινία άνοιξε τον δρόμο για την είσοδο του Πολάνσκι στις κινηματογραφικές αίθουσες της Δυτικής Ευρώπης ενώ παράλληλα έκανε σε όλους γνωστή την εξαιρετική νεαρή τότε ηθοποιό από την Γαλλία, Κατρίν Ντενέβ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s