«Ο Άγνωστος του Εξπρές» του Άλφρεντ Χίτσκοκ: Ένα κλασικό ψυχολογικό θρίλερ από τον μετρ του είδους ο οποίος μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το ομώνυμο μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ

Το 1951, ο Άλφρεντ Χίτσκοκ μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το ομώνυμο μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ. Ένα κλασικό ψυχολογικό θρίλερ, από τον μετρ του είδους, το οποίο απέσπασε μία Υποψηφιότητα για το Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας. Από την Πέμπτη 16 Ιουνίου κυκλοφορεί σε επανέκδοση στα Θερινά Σινεμά, με νέα, ψηφιακά επεξεργασμένη κόπια υψηλής ανάλυσης, που αναδεικνύει τα υπέροχα κοντράστ σκοταδιού και φωτός, αθωότητας και ενοχής σε όλη την ταινία.

Ο Μπρούνο Άντονι (Ρόμπερτ Γουόκερ) πιστεύει ότι έχει επινοήσει το κατάλληλο σχέδιο ώστε να ξεφορτωθεί τον πατέρα του, τον οποίο μισεί. Όταν συναντά τον αστέρα του τένις Γκάι Χέινς (Φάρλεϊ Γκρέιντζερ) στο τρένο, πιστεύει ότι έχει βρει επιτέλους τον κατάλληλο συνεργό στο έγκλημα.

Οι δυο αυτοί άγνωστοι άνδρες συναντιούνται στο τρένο κι ο ένας προτείνει στον άλλο να ανταλλάξουν εγκλήματα. Ο Μπρούνο πρόκειται να σκοτώσει την άπιστη σύζυγο του Γκάι, Μίριαμ (Λώρα Έλιοτ), η οποία αρνείται να του παραχωρήσει διαζύγιο για να παντρευτεί την Αν Μόρτον (Ρουθ Ρόμαν), κόρη ενός γερουσιαστή, και ο Γκάι πρόκειται να σκοτώσει τον πατέρα του Μπρούνο.

Ο Γκάι όμως δεν παίρνει στα σοβαρά τη συζήτησή του με τον Μπρούνο, πιστεύοντας ότι ο άγνωστος που κάθεται απέναντί του στο βαγόνι του τρένου αστειεύεται και όταν οι δυο άνδρες χωρίζουν μετά το ταξίδι, ξεχνάει το σχέδιο. Ο Μπρούνο όμως πηγαίνει στην πόλη που μένει η γυναίκα του Γκάι και τη σκοτώνει.

Έπειτα εκβιάζει έναν τρομοκρατημένο Γκάι, ότι σε περίπτωση που εκείνος δεν σκοτώσει τον πατέρα του, θα αφήσει στοιχεία που να τον ενοχοποιούν στον τόπο του εγκλήματος. Όλα τα στοιχεία της αστυνομίας για τον φόνο τους οδηγούν στο πρόσωπο του Γκάι, ο οποίος καλείται να αντιμετωπίσει πλέον τον παράφρονα Μπρούνο.

Πρωταγωνιστές της ταινίας είναι ο Φάρλεϊ Γκρέιντζερ, ο Ρόμπερτ Γουόκερ κι η Ρουθ Ρόμαν. Στην ταινία εμφανίζονται επίσης οι Λίο Τ. Κάρολ, Πατρίσια Χίτσκοκ και Λώρα Έλιοτ. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ, το οποίο διασκεύασαν για τη μεγάλη οθόνη οι Ρέιμοντ Τσάντλερ, Γουίτφιλντ Κουκ και Ζένζι Όρμοντ.

Η συγγραφέας του μυθιστορήματος, Πατρίσια Χάισμιθ, έμεινε αρχικά ικανοποιημένη από την ταινία: «Είμαι ικανοποιημένη σε γενικές γραμμές, ιδιαίτερα με την απόδοση του χαρακτήρα του Μπρούνο, ο οποίος κράτησε την ταινία στις πλάτες του, όπως συμβαίνει και στο μυθιστόρημα».

Χρόνια αργότερα όμως, ενώ συνέχισε να επαινεί την ερμηνεία του Πολ Γουόκερ, στον ρόλο του Μπρούνο, εξέφρασε αρνητική άποψη για την ανάθεση του ρόλου της Αν στη Ρουθ Ρόμαν, καθώς και για την απόφαση του Χίτσκοκ να μετατρέψει τον Γκάι σε αστέρα του τένις αντί για αρχιτέκτονα, καθώς και για το γεγονός ότι στην ταινία ο Γκάι δε σκοτώνει τον πατέρα του Μπρούνο όπως συμβαίνει στο μυθιστόρημα.

Η ταινία προτάθηκε για το Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας σε ασπρόμαυρη ταινία, αλλά έχασε το βραβείο από την ταινία του 1951 «Μια θέση στον ήλιο» (A Place in the Sun) του Τζορτζ Στίβενς, με πρωταγωνιστές τους Μοντγκόμερι Κλιφτ και Ελίζαμπεθ Τέιλορ. Ενώ ο Χίτσκοκ προτάθηκε για το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας από το σωματείο των σκηνοθετών της Αμερικής (Directors Guild of America).

Αξιοσημείωτες πτυχές της ταινίας είναι και ο τολμηρός χειρισμός του χρόνου, ο τρόπος με τον οποίο συστέλλεται και διαστέλλεται στο φιλμ, καθώς και η ζωντανή και συμβολική μουσική του συχνού συνεργάτη του Χίτσκοκ, Ντιμίτρι Τιόμκιν (ο οποίος στην καριέρα του ως συνθέτης έλαβε 22 υποψηφιότητες για Όσκαρ κερδίζοντας τέσσερα), που συμβάλλουν τα μέγιστα στην αγωνία που νιώθει το κοινό όταν παρακολουθεί την ταινία. Επιπλέον, αν είστε λίγο προσεκτικοί, θα δείτε και τον ίδιο τον Χίτσκοκ κάπου να παρουσιάζεται, σε μία από τις θρυλικές «cameo» εμφανίσεις του.

Άλφρεντ Χίτσκοκ / Alfred Hitchcock

Άλφρεντ Χίτσκοκ μέσα από την πλούσια φιλμογραφία του και το μοναδικό του έργο, παραμένει διαχρονικά ένας πρωτοπόρος σκηνοθέτης και σημείο αναφοράς, τόσο για τους θεατές όσο και για τους συναδέλφους του στον χώρο της Έβδομης Τέχνης. Γεννήθηκε στις 13 Αυγούστου του 1899 στο Ιστ Εντ του Λονδίνου και πέθανε στις 29 Απριλίου του 1980 στο Λος Άντζελες των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ξεκίνησε να δουλεύει σε κινηματογραφικό στούντιο του Λονδίνου το 1920 σχεδιάζοντας τους τίτλους αρχής για τις ταινίες του στούντιο. Μετά από δύο χρόνια του δόθηκε η ευκαιρία να καθίσει για πρώτη φορά στην καρέκλα του σκηνοθέτη. Αυτό έγινε όταν ο σκηνοθέτης της ταινίας «Always Tell Your Wife» αρρώστησε ξαφνικά και ζητήθηκε από τον Χίτσκοκ να τον αντικαταστήσει, ώστε να ολοκληρωθεί η ταινία. Οι παραγωγοί εντυπωσιάστηκαν από το αποτέλεσμα και του ανάθεσαν να γυρίσει την πρώτη του ουσιαστικά ταινία, που ήταν ο «Αριθμός 13» το 1922, η οποία όμως δεν κυκλοφόρησε ποτέ στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Ο Χίτσκοκ προσλήφθηκε στη συνέχεια από την εταιρεία Gainsborough Pictures ως σεναριογράφος, αλλά και σχεδιαστής τίτλων. Το 1925 κατάφερε να σκηνοθετήσει το «The Pleasure Garden» και αυτό σηματοδοτεί ουσιαστικά την αρχή της καριέρας του ως σκηνοθέτης. Αυτή είναι η λεγόμενη «Αγγλική Περίοδος» του δημιουργού, η οποία ολοκληρώνεται μετά από μια επιτυχημένη δεκαετία το ’30, με ταινίες όπως τα «39 Σκαλοπάτια» (The 39 Steps – 1935), «Ο Άνθρωπος που Ήξερε Πολλά» (The Man Who Knew Too Much – 1934) και «Σαμποτάζ» (Sabotage – 1936). Με το ξεκίνημα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου αποφάσισε να μετακομίσει μόνιμα στις Ηνωμένες Πολιτείες και έτσι ξεκινάει η «Αμερικάνικη Περίοδος», με τις πολλές και γνωστές επιτυχίες του.

Διαβάστε Επίσης:
Άλφρεντ Χίτσκοκ: Ο διαχρονικός μετρ του σασπένς

Ο Άγνωστος του Εξπρές / Strangers on A Train
Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ
Σενάριο: Γουίτφιλντ Κουκ, Ζένζι Όρμοντ, Ρέιμοντ Τσάντλερ, Πατρίσια Χάισμιθ (Μυθιστόρημα)
Πρωταγωνιστούν: Φάρλεϊ Γκρέιντζερ, Ρόμπερτ Γουόκερ, Ρουθ Ρόμαν
Φωτογραφία: Ρόμπερτ Μπερκς
Μοντάζ: William H. Ziegler
Μουσική: Ντιμίτρι Τιόμκιν
Έτος Παραγωγής: 1951
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 101 λεπτά
Κυκλοφορεί σε επανέκδοση από την Πέμπτη 16 Ιουνίου στους Κινηματογράφους

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s