«Αισθάνομαι Ζωντανός» του Όλιβερ Ερμάνους: Ο Καζούο Ισιγκούρο διασκευάζει το αριστουργηματικό «Ikiru» του Ακίρα Κουροσάουα δίνοντας στον Μπιλ Νάι την ευκαιρία να μας χαρίσει την καλύτερη ερμηνεία της καριέρας του

Στο Λονδίνο το 1952, ο Γουίλιαμς, ένας βετεράνος δημόσιος υπάλληλος, αποτελεί ένα μικρό γρανάζι στην γραφειοκρατία της αναδόμησης της μεταπολεμικής Αγγλίας του ‘Β Παγκοσμίου Πολέμου. Καθώς άπειρα χαρτιά κατακλύζουν το γραφείο του, μαθαίνει ότι έχει μία θανάσιμη ασθένεια. Έτσι ξεκινάει να ψάχνει κάποιο νόημα στη ζωή του όσο του μένει ακόμα χρόνος. Η ταινία «Αισθάνομαι Ζωντανός / Living» του Όλιβερ Ερμάνους, κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από τη Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου.

Ο σκηνοθέτης Όλιβερ Ερμάνους, θυμάται πως ο Καζούο Ισιγκούρο (που υπογράφει το σενάριο) τον κάλεσε στο τηλέφωνο λέγοντας του πως ο Μπιλ Νάι πρέπει να πρωταγωνιστήσει στο ριμέικ της ταινίας «Ο Καταδικασμένος» του Ακίρα Κουροσάβα, το οποίο θα διαδραματίζεται στο Λονδίνο της ίδιας περιόδου με εκείνη της ταινίας. Ο Γούλεϊ θυμόταν ότι του άρεσε η ταινία, αλλά είχε περάσει καιρός από την τελευταία φορά που την είδε, οπότε την παρακολούθησε ξανά και όπως λέει: «έκλαψα και την λάτρεψα».

«Περίμενα όλη μου τη ζωή να αναλάβει κάποιος την βρετανική μεταφορά της κλασικής ιαπωνικής ταινίας «Ο Καταδικασμένος»», λέει ο Ισιγκούρο. «Νομίζω την είδα για πρώτη φορά στην τηλεόραση όταν ήμουν πιτσιρικάς και με επηρέασε σε μεγάλο βαθμό. Εν μέρει, λόγω της ιαπωνικής μου καταγωγής, αλλά πέρα απ’ αυτό, πιστεύω πως πάντοτε ζούσα τη ζωή μου με βάση το μήνυμα της ταινίας».

Ο Ισιγκούρο είχε την αίσθηση πως η ιστορία θα δούλευε καλά στο βρετανικό τοπίο. Παρ’ ότι η ταινία του Κουροσάβα επικεντρώθηκε στην πλευρά των ηττημένων του ‘Β Παγκοσμίου Πολέμου, η διαδικασία της ανακατασκευής και αναγέννησης ήταν παρόμοια και για τους νικητές – και υπήρχαν παραλληλισμοί ανάμεσα στις δύο χώρες σχετικά με τον αυτοκρατορικό τους χαρακτήρα, τον στωικισμό τους και την συναισθηματική τους κλειστότητα.

«Ο Ισιγκούρο σκεφτόταν τον Μπιλ για τον ρόλο», λέει ο Γούλεϊ, «γιατί εκφράζει μια συμπόνοια. Ένα κοινό συναίσθημα μεταξύ των ανθρώπων της Ιαπωνίας και της Βρετανίας, το οποίο νομίζω εντόπισε ο Ισιγκούρο, είναι ότι διαθέτουν τον ίδιο στωικό αυτοπεριορισμό. Και οι δυο κοινωνίες βασίζονται στην έλλειψη του ενθουσιασμού. Πρότεινα στον Ισιγκούρο να γράψει το σενάριο. Είπε πως δεν ήταν καλός σε αυτό».

Τελικά, ο Γούλεϊ τον έπεισε πως διαθέτει τις κατάλληλες ικανότητες, με την συμμετοχή του βραβευμένου με Νόμπελ συγγραφέα να αποδεικνύεται καθοριστική, προκειμένου να πειστεί το ίδρυμα που διαχειρίζεται τα δικαιώματα των ταινιών του Κουροσάβα να δώσει την έγκρισή του – παρ’ ότι χρειάστηκε μια σειρά χειρόγραφων μηνυμάτων και μια βίντεο κλήση, ώστε να σιγουρευτούν πως είναι όντως ο Ισιγκούρο.

Ο καθοριστικός ρόλος του Μπιλ Νάι

Ο Μπιλ Νάι αποτέλεσε τη βασική έμπνευση του Ισιγκούρο για την ταινία, η οποία αναπτύχθηκε με εκείνον στο επίκεντρο. «Ο Μπιλ ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της ταινίας», παραδέχεται ο Ισιγκούρο. «Έχει αυτή τη βρετανική αίσθηση του χιούμορ, αυτή την ειρωνεία, και μια διακριτική μελαγχολία. Και μου θύμιζε όλους εκείνους τους άντρες στους σταθμούς του τρένου».

«Ο Μπιλ Νάι είναι καταπληκτικός», λέει ο Ερμάνους. «Είναι προνόμιο, μια μοναδική εμπειρία ζωής να συνεργάζεσαι με έναν ηθοποιό που κατανοεί την τέχνη της υποκριτικής μ’ αυτόν τον τρόπο. Να βλέπεις κάποιον να εργάζεται τόσο επιμελώς προκειμένου να βρει εκείνο το σημείο της αλήθειας μπροστά από την κάμερα, και την προετοιμασία που κάνει, είναι ένα είδος τελειομανίας που έχει ο Μπιλ. Ο κόσμος τον θαυμάζει γιατί είναι ένας εξαιρετικά προσιτός, ευγενικός άνθρωπος».

Το νόημα της ταινίας

Ο σκηνοθέτης Όλιβερ Ερμάνους βλέπει στην ταινία μια πανανθρώπινη θεματική. «Στην καρδιά της, πρόκειται για μια ιστορία για την επιβεβαίωση της ζωής μέσω του θανάτου. Έχει να κάνει για το πώς, στη συνειδητοποίηση ότι η ζωή του πλησιάζει, αυτός ο άντρας αποφασίζει να ζήσει. Πάντοτε σκεφτόμουν πως είναι μια σημαντική ιστορία, γιατί σαν να ζούμε σε έναν διαρκή περισπασμό. Κοιτάμε τα κινητά μας, κοιτάμε προς το μέλλον. Είναι ενδιαφέρον να κάνεις ένα βήμα πίσω και να αναρωτηθείς τι σημαίνει να είσαι παρών στη ζωή σου».

Ο Νάι συμφωνεί. «Η ταινία έχει να κάνει με τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τη θνητότητά μας και πώς να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον χρόνο που μας απομένει. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να δεις τι κάνει ένα συνηθισμένο άτομο με μια εξαιρετικά αυστηρή ζωή όταν έρχεται αντιμέτωπο με την εξαφάνιση».

Για τον Ισιγκούρο, η ταινία αναζητά ένα νέο μοντέλο «μέτρησης» της επιρροής σου στον κόσμο, ένα μοντέλο που δεν εξαρτάται από το τι λένε οι άλλοι, αλλά από αυτά που κάνεις εσύ, ιδιωτικά. «Αυτό που με γοήτευσε πραγματικά στην ταινία του Κουροσάβα ήταν ότι βασικά λέει πως αυτό που είναι σημαντικό είναι να έχεις μια προσωπική αίσθηση θριάμβου για τον εαυτό σου. Μπορεί να είναι κάτι πολύ ταπεινό. Ίσως να μην σε θυμάται κανείς για αυτό, αλλά θα μετράει για εσένα».

Τα βιβλία του Καζούο Ισιγκούρου κυκλοφορούν στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Αισθάνομαι Ζωντανός / Living
Σκηνοθεσία: Όλιβερ Ερμάνους
Σενάριο: Καζούο Ισιγκούρο
Πρωταγωνιστούν: Μπιλ Νάι, Εϊμι Λου Γουντ, Άλεξ Σαρπ, Τομ Μπερκ
Φωτογραφία: Τζέιμι Ράμσεϊ
Μοντάζ: Κρις Γουάιατ
Μουσική: Εμιλύ Λεβινές Φαρούς
Έτος Παραγωγής: 2022
Χώρα Παραγωγής: Ηνωμένο Βασίλειο
Διάρκεια: 102 λεπτά
Κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από τη Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s