«Το Άγγιγμα του Κακού»: Ο Όρσον Γουέλς πρωταγωνιστεί και σκηνοθετεί τους Τσάρλτον Ίστον, Ακίμ Ταμίροφ, Τζάνετ Λι και την σπουδαία Μάρλεν Ντίτριχ, σε ένα κλασικό φιλμ νουάρ

Ο ιδιοφυής Όρσον Γουέλς, έχοντας στη διάθεση του ένα εξαιρετικό σύνολο ηθοποιών – που εκτός από τον ίδιο περιλαμβάνει την Τζάνετ Λι, τον Τσάρλτον Ίστον, τον Ακίμ Ταμίροφ και την σπουδαία Μάρλεν Ντίτριχ – μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη ένα μέτριο μυθιστόρημα, καταφέρνοντας να παρουσιάσει μία κλασική αστυνομική περιπέτεια και ένα διαχρονικό φιλμ νουάρ. Το «Άγγιγμα του Κακού» προβάλλεται στις 27ες Νύχτες Πρεμιέρας, στο Αφιέρωμα: «This is Orson Welles: Η Αποκατάσταση μιας Ιδιοφυΐας».

Ο Μάικ Βάργκας (Τσάρλτον Ίστον) είναι ένας διακεκριμένος Μεξικάνος αστυνομικός, που υπηρετεί στο τμήμα δίωξης ναρκωτικών. Παντρεύεται τη Σούζαν (Τζάνετ Λι), μία γοητευτική Αμερικανίδα και μαζί αποφασίζουν να περάσουν τον μήνα του μέλιτος στην πόλη Λος Ρόμπλες, που βρίσκεται στο Μεξικό, ακριβώς δίπλα στα σύνορα με τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η ηρεμία τους όμως διακόπτεται απότομα όταν, δολοφονείται με βόμβα που τοποθετήθηκε στο αυτοκίνητο του, ο αρχιμαφιόζος της πόλης. Την υπόθεση αναλαμβάνει ο Αμερικάνος αστυνομικός Χανκ Κουίνλαν (Όρσον Γουέλς).

Ο Κουίνλαν είναι διαβόητος και φημίζεται για το γεγονός ότι εξιχνιάζει όλες τις υποθέσεις, αλλά χωρίς να φαίνεται, αν και κατά πόσο, τις χειρίζεται πάντα με καθαρό τρόπο. Επειδή όλα συμβαίνουν στα σύνορα, αλλά κυρίως σε μεξικάνικο έδαφος, ο Βάργκας επιστρατεύεται στην υπόθεση.

Ο Κουίνλαν αγανακτά γρήγορα βλέποντας πως θα έχει τον επίμονο Βάργκας μέσα στα πόδια του και «μαγειρεύει» τα πειστήρια, για να βρει έναν ένοχο και να κλείσει γρήγορα την υπόθεση. Για να πετύχει τον στόχο του, ο Κουίνλαν συνεργάζεται με έναν δευτεροκλασάτο μαφιόζο, τον Τζο Γκράντι (Ακίμ Ταμίροφ), ο οποίος θέλει να τρομοκρατήσει τον Βάρκγας, που είναι ο κύριος μάρτυρας κατηγορίας στη δίκη του αδελφού του, σπιλώνοντας την τιμή της συζύγου του Σούζαν.

«Μακάρι να μπορούσα να γυρίσω περισσότερες ταινίες. Γιατί σε τελευταία ανάλυση ο κινηματογράφος – αν εξαιρέσουμε μερικές μικρολεπτομέρειες, χωρίς μεγάλη σημασία – δεν έχει εξελιχθεί ουσιαστικά εδώ και πενήντα χρόνια. Βλέπω ότι υπάρχουν σκηνοθέτες, που τους ανήκει το μέλλον, που είναι ευαίσθητοι και που πειραματίζονται με καινούργια θέματα, αλλά δεν βλέπω κανέναν αρκετά τολμηρό, ώστε ν’ αλλάξει τις φόρμες, τους εκφραστικούς τρόπους. Δεν μπορώ να χωνέψω αρχές ανέγγιχτες και αλήθειες γενικά παραδεκτές, κι όμως σιωπηρά αυτές ακριβώς οι απαραβίαστες αρχές βρίσκονται στη βάση των θεωριών όλων των δημιουργών που ασχολούνται σοβαρά με τα προβλήματα του κινηματογράφου. Ένα παράδειγμα: φαίνεται ότι όλοι ξεκινούν από ένα θεμελιώδες πιστεύω ότι μια βουβή ταινία είναι αναγκαστικά καλύτερη από μια ομιλούσα…» – Όρσον Γουέλς

Το «Άγγιγμα του Κακού» σηματοδοτεί την επιστροφή του Γουέλς στα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ, μετά από δέκα ολόκληρα χρόνια, από την εποχή της ταινίας: «Η Κυρία από τη Σαγκάη» (The Lady from Shanghai – 1947).

Παράλληλα όμως το συγκεκριμένο φιλμ αποτελεί την απόδειξη πως μπορείς να δημιουργήσεις μία αξιοπρεπής ταινία, έχοντας ως αφετηρία ένα μέτριο μυθιστόρημα και μια εταιρεία παραγωγής ταινιών που εκπληρώνει τουλάχιστον τις βασικές προϋποθέσεις που θέτεις ως σκηνοθέτης.

Οι παραγωγοί από τη μεριά τους, εξακολουθούν να είναι επιφυλακτικοί απέναντι στον Όρσον Γουέλς, αν και ως ηθοποιός είναι ευπρόσδεκτος. Την καχυποψία τους αυτή, κάμπτει ο Τσάρλτον Ίστον, που θέτει ως βασικό και αδιαπραγμάτευτο όρο της συμμετοχής του στην ταινία, να περάσει η σκηνοθεσία στα χέρια του σπουδαίου, Όρσον Γουέλς.

Η ισχυρή παρουσία και η παντοδύναμη θέληση της εξουσίας και της διαφθοράς, έχουν συνδυαστεί εδώ, στο πρόσωπο ενός έκπτωτου αστυνομικού σε μια μικρή επαρχιακή πόλη. Το «Touch of Evil» εμπεριέχει πολλά από τα στοιχεία που μας είναι γνωστά στις ταινίες του Γουέλς.

Βασισμένο σε ένα μικρό αστυνομικό μυθιστόρημα του Whit Masterson με τίτλο «Badge of Evil» και μέσα από τις κατάλληλες τροποποιήσεις του σκηνοθέτη, η ταινία μας δείχνει τον αγώνα ενός αθώου άντρα απέναντι σε έναν αδίστακτο τυχοδιώκτη.

Παρά τα περιορισμένα οικονομικά μέσα, η δεξιοτεχνία του Γουέλς θριαμβεύει, αλλά το στούντιο της Universal για άλλη μια φορά, δεν μένει ικανοποιημένο. Προσλαμβάνει έτσι, έναν σκηνοθέτη τηλεοπτικών έργων, τον Χάρυ Κέλερ, ο οποίος αναλαμβάνει να ξαναγυρίσει μερικές σκηνές, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι για άλλη μια φορά ο Όρσον Γουέλς δεν έχει λόγο, ούτε στο τελικό μοντάζ.

«Ενδιαφέρομαι περισσότερο για την κατάχρηση της αστυνομικής και κρατικής εξουσίας κι όχι του χρήματος. Σήμερα το κράτος είναι πολύ πιο δυνατό από το χρήμα. Ψάχνω λοιπόν μια δυνατότητα να το εκφράσω. Είναι καλύτερα να κυκλοφορεί ελεύθερος ένας δολοφόνος, παρά να δίνουμε στην αστυνομία την ευκαιρία να καταχραστεί την εξουσία της. Αν είχαμε την εκλογή ανάμεσα στην κατάχρηση της αστυνομικής εξουσίας από τη μια και το ατιμώρητο έγκλημα από την άλλη, θα έπρεπε να διαλέξουμε το δεύτερο. Αυτή είναι η άποψή μου.» – Όρσον Γουέλς

«This is Orson Welles: Η Αποκατάσταση μιας Ιδιοφυΐας»

Το δημοφιλέστερο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας επιστρέφει δριμύτερο και μας προσκαλεί να ανακαλύψουμε το συνολικό έργο του κορυφαίου σκηνοθέτη στην ιστορία του Αμερικανικού Σινεμά. Οι 27ες Νύχτες Πρεμιέρας, θα διεξαχθούν από τις 22 Σεπτεμβρίου, έως τις 3 Οκτωβρίου και στο πλούσιο πρόγραμμά τους, περιλαμβάνονται σχεδόν όλες οι ταινίες του σπουδαίου, Όρσον Γουέλς.

Αυτές είναι οι ταινίες του Αφιερώματος:
TOO MUCH JOHNSON (1938)
ΠΟΛΙΤΗΣ ΚΕΪΝ | CITIZEN KANE (1941)
ΟΙ ΥΠΕΡΟΧΟΙ ΑΜΠΕΡΣΟΝΣ | THE MAGNIFICENT AMBERSONS (1942)
Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ | THE STRANGER (1946)
Η ΚΥΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΑΓΚΑΗ | THE LADY FROM SHANGHAI (1947)
ΜΑΚΒΕΘ | MACBETH (1948)
ΟΘΕΛΛΟΣ | OTHELLO (1951)
Ο ΚΥΡΙΟΣ ΑΡΚΑΝΤΙΝ | MR. ARKADIN (1955)
ΤΟ ΑΓΓΙΓΜΑ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ | TOUCH OF EVIL
Η ΔΙΚΗ | THE TRIAL (1962)
ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ ΤΟΥ ΜΕΣΟΝΥΧΤΙΟΥ | CHIMES AT MIDNIGHT (1965)
ΑΘΑΝΑΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ | THE IMMORTAL STORY (1968)
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΨΕΜΑ | F FOR FAKE (1973)

Το Άγγιγμα του Κακού / Touch of Evil
Σκηνοθεσία: Όρσον Γουέλς
Σενάριο: Όρσον Γουέλς, Whit Masterson(based on the novel «Badge Of Evil»)
Πρωταγωνιστούν: Τσάρλτον Ίστον, Τζάνετ Λι, Ορσον Γουέλς, Ακίμ Ταμίροφ, Μάρλεν Ντίτριχ
Φωτογραφία: Ράσελ Μέτι
Μοντάζ: Βίρτζιλ Φόγκελ, Ααρον Στελ
Μουσική: Χένρι Μαντσίνι
Έτος Παραγωγής: 1958
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 111 λεπτά
Προβάλλεται τη Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου στις 22:30, στην Αίγλη Ζαππείου και την Κυριακή 3 Οκτωβρίου, στις 18:30 στον Κινηματογράφο Δαναός

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s